A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság a jövőben időközönként olyan „Útravalókat” ad a közlekedőknek, amelyek segítségével a közúti balesetek megelőzhetők, kikerülhetők lehetnek. Közös célunk, hogy mindenki épségben haza érjen!
Biztonságban két keréken!
Az „Útravaló” harmadik csomagja a kerékpárosok közlekedés biztonságát elemzi, egy konkrét példán keresztül általánosítva azokat a rendőrségi tapasztalatokat, amelyek szavatolják a közlekedés biztonságát.
Példatár:
A közelmúltban Kesznyéten és Tiszalúc között, lakott területen kívül éjszaka, esős időjárási körülmények között haladt kerékpárjával Tiszalúc irányába egy ittas állapotban lévő férfi, aki fényvisszaverő mellényt (ruházatot) nem viselt, kerékpárja pedig nem volt kivilágítva, és az előírt fényvisszaverő prizmákkal sem volt ellátva. A vele azonos irányban közlekedő, nagy sebességgel érkező személygépjármű vezetője későn észlelte, ezért hátulról neki ütközött. A kerékpáros 8 napon túl gyógyuló, súlyos sérüléseket szenvedett. Az ügyben a Tiszaújvárosi Rendőrkapitányság folytatott vizsgálatot.
Rendőrségi útravaló:
Kiss József r. százados a Tiszaújvárosi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály vezetőjének útravalója: Az elmúlt időszakban több személyi sérüléssel járó közlekedési baleset is történt melyekben kerékpárosok sérültek meg. A balesetek okai a sebesség helytelen megválasztása, valamint a biciklik nem megfelelő kivilágítása, továbbá a kerékpárt hajtó személyekre vonatkozó szabályok megszegése volt. Meg kell jegyezni, hogy nem mindig a kerékpárt hajtók a felelősek, mint ahogy azt is, hogy mulasztásuk (kivilágítás, irányjelzés, stb. elmulasztása), illetve néha ittasságuk komoly közreható tényező van a baleset megtörténtében.
A baleseteket elemezve megállapítható, hogy azok kellő figyelemmel, a szabályok maradéktalan betartásával minden esetben elkerülhetőek lettek volna! Az ilyen jellegű kerékpáros balesetek során gyakori, hogy a rossz időjárási körülmények, az éjszakai fényviszonyok ellenére a gépjárművezetők rosszul választják meg járműveik sebességét, így későn veszik észre a velük szemből, vagy azonos irányból érkező kerékpárosokat, vagy észlelik azokat, azonban nem megfelelő oldaltávolságot választanak azok előzéséhez, ezért okoznak balesetet. Ezek a balesetek többségükben már a megfelelő sebesség, és megfelelő oldaltávolság megválasztásával is elkerülhetőek lennének. Fontos, hogy a járművezetők ne megszokásból vezessenek, mindig legyenek figyelemmel az időjárási, látási és út viszonyokra, jelentkező egyéb veszélyforrásokra (várható gyalogos, vagy kerékpáros forgalom). Ugyanígy fontos az is, hogy olyan oldaltávolságot tartva haladjanak el a kerékpáros mellett, hogy annak bizonytalan közlekedése, vagy várható (vélhető) irányváltoztatása során is el tudják kerülni a velük való
összeütközést.
Sajnálatos, hogy néhány kerékpáros hajlamos elfelejteni, hogy ő is járművezető, így a szeszesital fogyasztás tilalma rá is vonatkozik. A kerékpárok kötelező tartozékokkal történő felszerelése (pl. kormány, fék, prizmák és lámpák) nem a kerékpárosok ellen, hanem épp értük, testi épségük és életük megóvása érdekében került jogszabályba. A kötelező tartozékoknak mindig (napszaktól, időjárástól és helytől függetlenül) a kerékpáron kell lenniük. Ezek közül a KRESZ alapján éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a világító berendezéseket működtetni is kell, valamint a kerékpárt hajtó személynek – lakott területen kívül – fényvisszaverő mellényt (ruházatot) is viselnie kell. Fontos, hogy egyik nem helyettesíti a másikat, tehát mind a világítás használata, mind a fényvisszaverő mellény viselése kötelező. Ezeknek a szabályoknak a betartásával, körültekintő vezetéssel elkerülhetőek a hasonló balesetek, tragédiák.
Információs háttér:
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet:
116. § (1) A kerékpárt fel kell szerelni
a) könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel,
b) két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezettel, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,
c) hangjelző berendezéssel, amely csak csengő lehet,
d) egy előre fehér, vagy kadmiumsárga fényt adó lámpával,
e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,
f) hátul egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverővel,
g) legalább az első keréken legalább 1 db borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával).
B-A-Z. MRFK: Kommunikációs Iroda