A budai fonódó projekt a Fidesz belharcok áldozatává válhat. A magát
„nemzeti együttműködés kormányának” nevező Fidesz saját háza táján sem képes
kordában tartani a politikai és gazdasági érdekcsoportokat. Ennek közel 2
millió ember issza meg a levét. Úgy tűnik, bukik az Óbudát Újbudával összekötő budai fonódó villamos.
Legalábbis ez tűnik ki a főpolgármester legutóbbi interjúiból. A II. kerület
fideszes vezetésén kívül szinte mindenki – civilek, érintett kerületek,
főváros, ellenzéki pártok, közlekedési szakma – által támogatott villamos
projekt sorsa a legnyilvánvalóbb tünete egy betegségnek, amelyet képtelen
kezelni a kormánypárt. Egy olyan, az EU által is támogatott beruházás
hiúsulhat meg a Fideszen belüli politikai hatalmi harcok és személyes
ellentétek miatt, amelynek hatásait még a II. kerület által felkért
szakértők (Közlekedéstudományi Intézet – KTI) is azonosan ítélik meg a
„hivatalos” szakvéleménnyel (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
– BME).
A KTI szakértői szerint a kerület által felvetett problémák nagy része
egyszerűen nem valós, kisebb része pedig könnyedén kezelhető körültekintő
tervezéssel és kivitelezéssel. Szó sincs a közúti forgalom zavarásáról; a
projekt egyértelműen hasznos és támogatandó. A kerület azonban – az NFÜ
sajnálatos asszisztálása mellett – egyszerűen hazudik az eredményekről,
amikor azt állítja, hogy a tanulmány őket igazolja. A szakértői anyagok
letölthetők az LMP honlapjáról is.
(KTI<http://lehetmas.hu/wp-content/uploads/2011/05/KTI_vizsg_110319.pdf>,
BME<https://mail.google.com/mail/html/compose/static_files/Budai_Fonodo_BME_UVT_elozetes_szakvelemeny_2011mar28final1>
)
Nem lehet szó nélkül elmenni a főváros és budapesti új közlekedés
irányítószerve, a BKK szerepe mellett sem. A felesleges keménykedés és a
teljes feladás között hektikusan mozgó fővárosi/BKK álláspont nem tett jót
az ügynek, mint ahogy a nyomvonallal kapcsolatos kompromisszumképtelenség
sem. A kerület által javasolt Frankel Leó úti vezetés nem biztos, hogy
rosszabb a Margit híd alatti fonódást tartalmazó terveknél, szakmailag
viszont ma már nem kérdéses, hogy a fonódó projekt rakparti ágát is meg
kellene valósítani. A nyomvonal gyors tisztázása után már végképp semmi sem
indokolja a II. kerület ellenállását, bár lényegében ma is két „ötös alá”
szintű megoldás versenyéről van szó, ami a mai helyzethez képest mindenképp
mérföldes ugrást jelent.
A főváros és a kerület olyan spirálba került, ami országos szintre emelte a
problémát. Viszont a kormány is tehetetlen, mert a parlamentben jelentős
létszámú kerületi képviselője és polgármestere: ezért már nem érdeke velük
szemben a főváros erősítése.
Mindez sötét jövőt ígér. A beígért, működőképes önkormányzati rendszer
helyett maradni látszik a status quo, a működésképtelen főváros-kerületek
rendszer. Sőt, egy rendkívül káros új front nyílik, ahol az önkormányzati
politikát a parlamenti érdekek mentén manipulálják. Ezt határozottan
ellenezzük. Az LMP nem akar olyan világot, amikor projektek sorsa azon
múlik, kinek van magasabb szintű haverja az állami ügynökségeknél, hogy
kinek nagyobb a zsarolási potenciálja az Országgyűlésben.
Felszólítjuk a II. kerület és a főváros vezetését, valamint a kormányt, hogy
ne áldozzák fel belső politikai harcaik csataterén a közel 2 millió
budapesti lakos életminőségének javítását szolgáló beruházásokat és
intézkedéseket.