A motorkerékpárosok, segédmotoros kerékpárosok által okozott, illetve elszenvedett balesetek megelőzése érdekében 2011. március 29-én fokozott közúti ellenőrzést tartottak a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság Forgalomellenőrző Alosztályának munkatársai. A fokozott ellenőrzés célja: A szezon kezdetével a motorosok közlekedésbiztonsági helyzetének javítása, a kijelölt gyalogos átkelőhelyek és környékének biztonságosabbá tétele, rendőri jelenlét a balesetek bekövetkezésének megelőzése.
Az akció során a közlekedési járőrök 68 járművezetőt, ebből 18 motorost vontak ellenőrzés alá.
Ebből: 6 fő gépjárművezetővel (3 motoros) szemben szabálysértési feljelentést (pl.két motoros kategóriájára érvényes vezetői engedély nélkül, egy pedig érvényes hatósági jelzés és műszaki vizsga hiányában vezette gépjárművét, illetve ittas járművezetés)tettek.
8 fő gépjárművezetővel szemben közigazgatási eljárást indítottak (pl.tilos jelzésen áthaladás),
7 fő gépjárművezetővel szemben 55 ezer Ft. helyszíni bírságot szabtak ki( pl. kisebb műszaki hiányosság, tompított fényszóró használatának mellőzése),
11 fő gépjárművezetőt részesítettek figyelmeztetésben (pl. szabálytalan besorolás, sávváltás,).
Információs háttér:
Közismert, hogy a kétkerekű motoros járművel utazók baleseti kockázata átlag feletti. Ennek oka, hogy a motorkerékpárosokat a gépkocsikban jellemző passzív biztonsági megoldások (karosszéria, energiaelnyelő zónák, biztonsági öv, légzsákok stb.) nem védik, így közlekedési baleset esetén testük közvetlen fizikai behatásoknak van kitéve. Európában egy motorkerékpáros halálozási kockázata átlagosan 18-szor nagyobb, mint egy személygépkocsi vezetőnek. A gépkocsikhoz képest a motorkerékpárok és mopedek kevésbé stabilak, és kisebb mértékű védelmet biztosítanak a vezető számára. Ezen túlmenően nehezebben lehet őket észrevenni az utakon, mint az autókat. A motoros kétkerekű járművek vezetői aránytalanul sokszor szenvednek súlyos és halálos kimenetelű balesetet. Ezek többsége városokban történik, és emberi mulasztásnak tudható be.
A Központi Statisztikai Hivatal hivatalos adatai szerint hazánkban közel 150.000 db. a forgalomba helyezett motorkerékpárok száma. Az ezredforduló óta a motorkerékpárok száma több mint 50 %-kal növekedett.
2010-ben a balesetek 62%-át személygépkocsik, 11%-át kerékpárosok, 10%-át tehergépkocsik 5%-át segédmotoros kerékpárosok okozták, a többi jármű részesedése (vagyis a motorkerékpárok és a fent nem besorolt járművek együtt) alig érték el a 4%-ot. Az ittasan okozott balesetek száma az előző időszakhoz viszonyítva 17%-kal csökkent, a legnagyobb mértékben – közel harmadával – a motorkerékpárosok körében. Az ittasan okozott balesetek oka a kerékpárosok (26%) és a segédmotoroskerékpár-vezetők által okozott balesetek (27%) között a legmagasabb.
B-A-Z. MRFK Kommunikációs Iroda