2025. 05. 10. szombat

Ármin, Pálma

1 EUR 405 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Hírek » Eu hírek » Közlekedés 2050
eu-biz

Közlekedés 2050

Az Európai Bizottság a mai napon átfogó stratégiát („Közlekedés 2050”) fogadott el egy olyan, versenyképes közlekedési rendszer kialakítása érdekében, amely fokozza a mobilitást, kulcsfontosságú területeken elhárítja a főbb akadályokat, valamint fellendíti a növekedést és a foglalkoztatást. A javaslatok ezenkívül drámai mértékben csökkentik Európa kőolajimporttól való függőségét, a közlekedés szén-dioxid-kibocsátását pedig 60%-kal mérséklik 2050-ig.
A fenti célok eléréséhez át kell alakítani Európa jelenlegi közlekedési rendszerét. 2050-ig a főbb célok többek között a következők:

*

A városokban ne közlekedjen több, hagyományos üzemanyaggal működő gépkocsi.
*

a légi közlekedésben az alacsony szén-dioxid-kibocsátással járó, fenntartható üzemanyagok felhasználási mértéke 40% legyen; a hajózásból származó kibocsátások legalább 40%-os csökkentése.
*

A közepes távolságú személy- és áruszállítás 50%-át közutak helyett vasúton vagy vízen kell lebonyolítani.
*

Mindezek együttesen a közlekedésből származó kibocsátásokat 60%-kal csökkentik a század közepére.

Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas így nyilatkozott: „A »Közlekedés 2050« stratégia egy versenyképes közlekedési ágazat útiterve, amely lehetővé teszi a mobilitás fokozását és a kibocsátások csökkentését. Mindkét célt teljesíteni tudjuk és azokat teljesítenünk is kell. Az a széles körben elterjedt nézet, hogy az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez mérsékelni kell a mobilitást, egész egyszerűen nem igaz. A versenyképes közlekedési rendszerek létfontosságúak a gazdasági növekedéshez, a munkahelyteremtéshez és az emberek mindennapi életminőségének biztosításához, illetve ahhoz, hogy Európa versenyképes maradjon a világban. A mobilitás visszaszorítása megoldásként nem jöhet szóba, de a „minden marad a régiben” opció sem. A közlekedési rendszer kőolajfüggőségét hatékonyságának feláldozása és a mobilitás veszélyeztetése nélkül is fel tudjuk számolni. Van olyan megoldás, amely mindenki számára előnyös lehet.”

Az egységes európai közlekedési térség megvalósításának „Közlekedés 2050” útiterve számos kulcsfontosságú területen célként tűzi ki a főbb akadályok és szűk keresztmetszetek elhárítását. Ezek a területek a következők: közlekedési infrastruktúra és beruházások, innováció és belső piac. A cél egy olyan, egységes európai közlekedési térség létrehozása, amelyben élesebb a verseny és a közlekedési hálózat teljesen integrált. Ez utóbbi összekapcsolja a különféle közlekedési módokat, valamint a személy- és áruszállítás gyakorlatában alapvető változásokat tesz lehetővé. Az útiterv e célból 40 konkrét kezdeményezést terjeszt elő a következő évtizedre.

A „Közlekedés 2050” útiterv a különböző utazási viszonylatok – pl. városi, városközi és távolsági közlekedés – tekintetében különféle célokat határoz meg.

1. Városközi utazás: a közepes távolságú személy- és áruszállítás 50%-át a közutak helyett vasúton vagy vízen kell lebonyolítani.

*

2050-re a közepes távolságú (körülbelül 300 km-re és annál hosszabb távolságra történő) személyszállítást többségében vasúton kell lebonyolítani.
*

2030-ra a 300 km-nél nagyobb távolságú közúti árufuvarozás 30%-át, 2050-re pedig 50%-át más közlekedési módoknak, például a vasúti vagy a vízi közlekedésnek kell átvállalnia.
*

2030-ra létre kell hozni a közlekedési folyosók teljesen üzemképes, az egész Európai Unióra kiterjedő törzshálózatát (TEN-T „törzshálózat”), amely rendelkezik a közlekedési módok közötti hatékony váltást biztosító létesítményekkel. A törzshálózatot 2050-re egy színvonalas és nagy kapacitású, megfelelő információs szolgáltatásokkal kiegészített hálózatnak kell felváltania.
*

2050-re a törzshálózat valamennyi repülőterét be kell kapcsolni a – lehetőleg nagysebességű – vasúti hálózatba; gondoskodni kell valamennyi jelentősebb tengeri kikötő megfelelő összeköttetéséről a vasúti árufuvarozási rendszerrel és – lehetőség szerint – a belvízi utak rendszerével.
*

2020-ra mind a személy-, mind az áruszállítás tekintetében ki kell alakítani az európai multimodális közlekedési információs, forgalomirányítási és viteldíj-fizetési rendszer keretét.
*

A „felhasználó fizet” és a „szennyező fizet” elvének teljes körű alkalmazására és a magánszféra bevonására kell törekedni a piactorzítások kiküszöbölése, a bevételteremtés és a jövőbeli közlekedési beruházások finanszírozásának biztosítása érdekében.

2. A távolsági utazások és az interkontinentális áruszállítás vonatkozásában a légi közlekedés és a hajózás szerepe továbbra is domináns marad. Az újfajta motorok, üzemanyagok és közlekedésirányítási rendszerek fokozni fogják a hatékonyságot és mérsékelni fogják a kibocsátásokat.

*

A légi közlekedésben az alacsony szén-dioxid-kibocsátással járó üzemanyagoknak 40%-os részesedést kell elérniük 2050-re; szintén 2050-re 40%-kal kell csökkenteni a tengeri közlekedésben alkalmazott bunkerolajból származó uniós szén-dioxid-kibocsátásokat.
*

2020-ig az európai légiforgalmi irányítási rendszer teljes körű korszerűsítése, ami által létrejön az egységes európai égbolt: rövidebb és biztonságosabb, nagyobb kapacitású légi utak. 2020-ig az 58 országot és egymilliárd polgárt egyesítő európai közös légtér létrehozásának befejezése.
*

Az intelligens szárazföldi és vízi forgalomirányítási rendszerek (pl. ERTMS, ITS, RIS, SafeSeaNet and LRIT1) kiépítése.
*

Az európai versenyképesség előmozdítása és az éghajlatváltozással kapcsolatos célok globális szintű megvalósítása érdekében együttműködés a nemzetközi partnerekkel, illetve az olyan nemzetközi szervezetek keretében, mint amilyen a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO).

3. A városi közlekedés vonatkozásában jelentős elmozdulás a környezetkímélőbb gépkocsik és üzemanyagok felé. 2030-ra a hagyományos üzemanyaggal működő autók arányát 50%-kal kell csökkenteni, 2050-re pedig ki kell őket vonni a városi forgalomból.

*

2030-ig felére kell csökkenteni a „hagyományos üzemanyaggal működő” gépkocsik városi közlekedését; 2050-re ki kell őket vonni a városi forgalomból; 2030-ra a lényegében szén-dioxid-mentes áruszállítás megvalósítása a nagyobb városok központjában.
*

El kell érni, hogy a közúti baleseti halálozás 2050-re szinte nullára csökkenjen. E céllal összhangban az Európai Unió arra törekszik, hogy 2020-ra felére csökkenjen a közúti sérülések száma. Gondoskodni kell arról, hogy az Európai Unió a közlekedésbiztonságban és -védelemben világelső legyen mind a légi-, mind a vasúti, mind a tengeri közlekedés vonatkozásában.

1 :

Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer, intelligens közlekedési rendszerek (a közúti közlekedés tekintetében), folyami információs szolgáltatások, valamint az EU tengeri információs rendszerei, nevezetesen a SafeSeaNet és a hajók nagy távolságból történő azonosítására és nyomon követésérre szolgáló rendszer.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

NAV: Egy kulcs kálváriája
Zárjegy nélküli cigaretta, csaknem húsz kilogramm fogyasztási dohány és ismeretlen eredetű alkohol került elő egy vendéglátóhely zárt ajtója mögül. Az…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, mint amikor felismerik Önt, ha visszatér a webhelyünkre, és segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei. Köszönjük, ha lehetővé teszi számunkra ezen cookie-k használatát!