Egy új felmérés eredményei arra mutattak rá, hogy a káros kibocsátások csökkentése érdekében az európaiak többsége hajlandó kompromisszumokra a gépkocsik ára és felszereltsége tekintetében. Az Európai Unió mind a 27 tagállamában végzett Eurobarometer-felmérés szerint az uniós gépkocsihasználók kétharmada például valószínűnek tartotta, hogy a kibocsátáscsökkentés érdekében lassabban fog vezetni. Ezen túlmenően az autóvezetők többsége (53%) egyetértett azzal, hogy a meglévő gépkocsidíjakat olyan díjrendszerrel kell felváltani, amelyik figyelembe veszi a gépjármű tényleges használatát. Habár a közlekedők többsége kényelmi okokból száll autóba, az uniós polgárok közel kétharmada (71%) úgy nyilatkozott, hogy gyakrabban venné igénybe a tömegközlekedést, ha lenne lehetőség az összes közlekedési eszközre érvényes jegy váltására.
Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas így nyilatkozott: „Ezek az eredmények nagy előrelépést jelentenek az EU arra irányuló erőfeszítéseiben, hogy a közlekedést fenntarthatóbbá tegye. A felmérés szerint az emberek értik, mi forog kockán, és hajlandók áldozatokat hozni azért, hogy csökkentsék a környezetre gyakorolt hatásukat. Az olyan ötletes kezdeményezések, mint például a megtett kilométerszámtól függő díjrendszerek és az összes közlekedési módra érvényes jegy a legkorszerűbb technológiát használják fel, valamint lehetővé teszik, hogy tájékozott döntéseket hozzunk arról, milyen utazási eszközöket veszünk igénybe.”
A környezetbarátabb autózáshoz szükséges kompromisszumok
A felmérésben részt vevő gépkocsihasználók többsége (66%) azt állította, hogy a kibocsátások mérséklése érdekében hajlandó kompromisszumot hozni az autó méretével kapcsolatban, és 62 százalékuk hasonlóan vélekedik a gépkocsi hatótávolságáról, vagyis arról a távolságról, amelyet autónkkal tankolás vagy feltöltés nélkül megtehetünk. Ezenkívül a felmérésben részt vevők több mint a fele (60%) hajlandó többet fizetni egy autóért, ha ezáltal csökkenthetők a kibocsátások.
A tényleges gépkocsihasználaton alapuló díjrendszerek támogatása
Az európai uniós polgárok fele egyetért azzal, hogy a meglévő gépkocsidíjakat az autók tényleges használatát alapul vevő új díjrendszerek váltsák fel. Az ilyen díjrendszerek a gépkocsivezetők körében még népszerűbbek: 53 százalékuk egyetért a meglévő díjak felváltásával.
A gépkocsi választásának okai
A gépkocsit használók nagy többsége (71%) úgy véli, hogy a tömegközlekedés nem olyan kényelmes, mint az autóvezetés. Hasonló arányuk (72%) úgy nyilatkozott, hogy a csatlakozások hiánya gátolja őket a tömegközlekedés használatában (ezt 49 százalékuk „rendkívül fontos” tényezőként emelte ki). A gépkocsihasználók 64%-a az alacsony járatsűrűséget, 54 százalékuk pedig a tömegközlekedés megbízhatóságának hiányát jelölte meg okként.
A gépkocsihasználók ösztönzése más közlekedési módok igénybevételére
Az autót naponta használókat megkérdezték, mi kellene ahhoz, hogy más közlekedési módokat is igénybe vegyenek. Nagyjából kétharmaduk (65%) ezt akkor venné fontolóra, ha könnyebb lenne egyik közlekedési módról a másikra váltani, 52 százalékuk pedig akkor, ha a menetrendekről jobb (online) tájékoztatás állna rendelkezésre. A válaszadók 47%-a akkor látna esélyt a váltásra, ha az állomások szebbek lennének, 38 százalékuk pedig akkor, ha online is lehetne jegyet vásárolni.
Nagy érdeklődés az összes közlekedési módra érvényes jegy iránt
Az uniós polgárok közel kétharmada (71%) gyakrabban venné igénybe a tömegközlekedést, ha lehetne olyan jegyet váltani, amelyik az összes tömegközlekedési eszközre érvényes. Ezt a lehetőséget az gépkocsihasználók is nagymértékben támogatják (66%).
Az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatóságának megrendelésére készült felmérésben a 27 tagállamban 25 570-en vettek részt.