A Miskolc Városi Közlekedési Zrt. az ország közlekedési vállalatai közül szinte egyedülállóan nagy gondot fordít régi járművek megőrzésére, felújítására.
Nem csak Miskolcon láthatóak a miskolci közlekedési cég által felújított miskolci muzeális járművek. Szentendrén a Városi Tömegközlekedési Múzeumban is érdemes szétnézni. Itt lehet találkozni a múlt század elején, az 50-es, 60-as években gyártott és Miskolcon közlekedett járművekkel, a miskolci hókotró villamossal, vagy a felsővezeték szerelő Csepel gépkocsival is. Lássuk az MVK által felújított járműveket:
A vállalat 1981. december 3-án állította forgalomba első nosztalgia villamosát, a 72-es pályaszámút.
A 72-es kocsit a Közlekedési Múzeum védetté nyilvánította még selejtezését megelőzően, így az MKV felújította. 1992-ig a város nagyobb ünnepein, rendezvényein „nyugdíjasként is” sokak örömére rótta kilométereit a város villamos vonalain. A Szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum (VTKM) megnyitására 1992 nyarán a motorkocsit Szentendrére szállították, a szintén felújított két pótkocsi társaságában.
A Társaság a miskolci villamosközlekedés 100 éves évfordulójának tiszteletére felújította Miskolc város első (100-as pályaszámú) csuklós, FVV típusú villamosát, amely a felújítás időpontjában korántsem számított nosztalgia járműnek, hiszen még nagyon sok futott belőle a miskolci síneken. Felújítását az indokolta, hogy az 1962-ben készült jármű első csuklós villamosa volt Miskolcnak, majd közel 1 400 000 km teljesítése után 1989-ben selejtezték le.
A villamos „felöltöztetve”, díszletként, az opera fesztivál villamosaként is rendszeresen megjelenik Miskolcon.
Az Ikarus 31-esből Mátyásföldön 1956-ban készült el a prototípus. Miskolcon 16 db ilyen típusú autóbusz közlekedett 1957 – 1966 között. Nem volt meghatározó típus, de emlékeztet a cég és Miskolc történetének egy időszakára.
A nosztalgia jármű, mely feltehetően az MKV-é vagy a 3. sz. Volán vállalaté lehetett Sükösdön várta sorsa jobbra fordulását. A roncsot az MVK Zrt. szakemberei felújításra alkalmasnak ítélték. Az MVK üzemeinek legjobb szakemberei végezték a felújítási munkálatokat, példás összefogással.
A hiányzó alkatrészek felkutatása mellett, az eredeti állapot meghatározása, a városi kivitel visszaállítása is sok kutatómunkát igényelt. Ehhez szükség volt az idősebb gépkocsivezetők, szerelők, kalauzok visszaemlékezéseire is.
2005. szeptember 27-én a felújított autóbusz muzeális minősítést kapott. Ma ez az egyetlen muzeális, minősített és OT (old timer) rendszámú autóbusz az országban. A remek munkát a megszerzett díjak, és minősítések egész sora bizonyítja.
Amin most dolgozunk: Ikarus 620
Az Ikarus 620-as autóbusz igazán jellegzetes utca képe volt az 1960-70-es évek Miskolcának. Igazi tömegközlekedésre gyártott, strapabíró autóbusza volt az Ikarus gyárnak. Olyan sok futott belőle, hogy az 1979-es leselejtezését követően sem jutott senki eszébe, hogy az utókornak is meg kéne belőle őrizni egy-egy példányt.
Aztán megkezdődött a kutatás egy Ikarus 620-as után. A helyzet nem volt biztató. Még roncsok se nagyon voltak…
Aztán kiderült, hogy a BKV–nak van egy 1969-es gyártású Ikarus 620-sa. A vázszerkezet félkészen, az alváz felújítás nélkül állt a főműhelyben, míg nem az is bezárt.
A VTTE (Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület, melynek az MVK Zrt. is alapító tagja) közbenjárásával az MVK Zrt. és a BKV Zrt. 2007-ben megállapodást kötött a kocsi további sorsát illetően, az MVK megvásárolta azt, hogy korhű állapotnak megfelelően felújítsa.
Az autóbuszt 2009. március 25-én Miskolcra szállították. A járművet néhány nap múlva egy donor IK-630-as kocsi is követette. Az állapotfelmérés után azonnal elkezdődtek, illetve folytatódtak a felújítási munkálatok. Először a vázszerkezet még el nem készült homlok és hátfal részét építették újjá. Újra kellett építeni a váz korábban megújított részét is, hiszen a félbehagyott építését követően a szabadban, minden védelem nélkül tárolták több mint 10 éven keresztül.
A járművet az MVK Zrt. szakemberei a megszokott magas színvonalon újjá varázsolták, és ennek eredményeként 2010. december 9-én a jármű sikeres műszaki vizsgát tett.
Így semmi akadálya nincs annak, hogy különjárati autóbuszként is találkozhassanak vele a miskolciak, valamint szerte az országban a veterán járművek rajongói.
Az MVK Zrt. telephelyén az állapotfelmérésre várnak a járművek.