A Bizottság a minden család számára elérhető bölcsődei-óvodai nevelés biztosítására szólít fel
Európában a háztartások csaknem egy nyolcadában él 6 éven aluli gyermek. Egy ötödük – vagyis 19 millió gyermek – a szegénységi küszöbön él. A mai napon a Bizottság – történetében először – szakpolitikai kezdeményezést indít azzal a céllal, hogy valamennyi gyermek sikeresebben startolhasson életpályáján, és lerakhassa az eredményes társadalmi integráció, egész életen át tartó tanulás, személyes fejlődés és későbbi foglalkoztathatóság alapjait. A többek között a színvonalas bölcsődei-óvodai szolgáltatások általános elérhetőségének biztosítására felszólító bizottsági javaslatok az „Európa 2020” stratégia két kiemelt célkitűzésének elérését is elősegíthetik: egyrészt hozzájárulhatnak az iskolai lemorzsolódók arányának 10% alá való szorításához, másrészt segíthetnek abban, hogy legalább 20 millió ember felemelkedhessen a szegénység és a társadalmi kirekesztés veszélyével fenyegető helyzetéből. Andrula Vasziliu, az oktatásügyért, kultúráért, többnyelvűségért és ifjúságpolitikáért felelős európai biztos így nyilatkozott: „A koragyermekkori nevelésbe és gondozásba való beruházás az egyik lehető legjobb befektetés gyermekeink – és Európa jövője – szempontjából. A bölcsődei-óvodai nevelésbe való befektetés sokkal hatásosabb, mint a későbbi beavatkozások. Segítségével csemetéink jobb eséllyel indulnak az életben, hosszú távon pedig valójában pénzt takarítunk meg. Ha sikerül megtörnünk a szegénység és a hátrányos helyzet ördögi körét, azzal az adófizető is jól jár: kevesebbet kell költeni egészségügyi és kórházi szolgáltatásokra, kisegítő iskolákra, jóléti intézkedésekre és rendfenntartásra.”
A kötelező oktatás a legtöbb tagállamban 5-6 éves korban kezdődik, de Cipruson, Luxemburgban, Észak-Írországban és az Egyesült Királyságban már hamarabb. Az iskolaköteles kort még el nem ért gyermekeknek kínált szolgáltatások minősége jelentősen eltér az egyes európai országokban mind a finanszírozás, mind az irányítás, mind a munkaerőre vonatkozó elvek tekintetében.
2009-ben az oktatási miniszterek célul tűzték ki, hogy a negyedik életévüket betöltött gyermekek 95%-a részesüljön koragyermekkori nevelésben és gondozásban. A jelenlegi uniós átlag 92,3%, de itt is nagy eltérések figyelhetők meg, és a számok nem tükrözik szükségszerűen a szolgáltatások minőségét.
Javaslatait az Európai Bizottság a tagállamok 2009. májusi, az oktatás és a képzés terén folytatott együttműködés stratégiai keretrendszerének elfogadása után megfogalmazott azon kérésére készítette el, hogy a Bizottság mérje fel és elemezze Unió-szerte a koragyermekkori nevelés és gondozás kínálatának javításában elért eredményeket, és keresse meg a leghatásosabb eljárásokat.
A Bizottság javaslatai
A Bizottság javaslatai a következőkre irányulnak:
*
szilárd finanszírozáson és megfelelő irányításon alapuló, mindenki számára elérhető színvonalas bölcsődei-óvodai szolgáltatások;
*
a nevelés és a gondozás integrált megközelítése, mely a gyermekek szükségleteit veszi holisztikusan figyelembe;
*
a gyermekek korának megfelelő, a „kemény” és a „puha” készségek megfelelő keverékét biztosító tantervek;
*
fokozottabb figyelem fordítása az ezen a területen dolgozók professzionalizálódására (képesítések, fizetések, munkakörülmények stb.);
*
minőségbiztosítási rendszerek és az eredmények figyelemmel kíséréséhez szükséges standardok.
A Bizottság tervei az „Európa 2020” stratégia három kiemelt kezdeményezésének céljaihoz járulnak hozzá: „Mozgásban az ifjúság”, „Új készségek és munkahelyek menetrendje” és a „Szegénység elleni európai platform”.
A következő lépések
Az Unió oktatási miniszterei májusban vitatják meg a Bizottság javaslatait. A miniszterek meghatározzák a prioritásokat, a Bizottság pedig ösztönözni fogja a tagállamok közötti eszmecserét és a legjobb szakpolitikai megoldásokból való kölcsönös tanulást. Emellett a Bizottság az Európai Szociális Alapon és az Európai Regionális Fejlesztési Alapon keresztül kiemelt helyen fogja kezelni a koragyermekkori nevelésbe és gondozásba való beruházásokat, valamint támogatást fog nyújtani a az egész életen át tartó tanulás programból és a hetedik kutatási és fejlesztési keretprogramból is.