2025. 05. 10. szombat

Ármin, Pálma

1 EUR 405 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Hírek » Eu hírek » 112 segélyhívó
eu-biz

112 segélyhívó

Digitális menetrend – a Bizottság felszólítja a tagállamokat, hogy növeljék a 112-es egységes európai segélyhívó szám ismertségét a lakosság körében

A 112-es hívószám európai napja, február 11-e alkalmából az Európai Bizottság arra sürgeti a tagállamokat, hogy növeljék a 112-es egységes európai segélyhívó szám ismertségének növelésére tett erőfeszítéseiket. Ezt a számot tárcsázva bármely uniós tagállamban elérhetők a sürgősségi segélyszolgálatok. Az Unió egészére kiterjedő, ma közzétett felmérésből kiderül, hogy az uniós lakosság mintegy háromnegyede még most sem tud az életmentő szám létezéséről, pedig az uniós távközlési szabályok értelmében a tagállamok kötelesek polgáraik körében tudatosítani a 112-es hívószámot. A legújabb uniós távközlési jogszabályok értelmében – melyek nemzeti jogba történő átültetése idén május 25-ig esedékes – a tagállamok feladata továbbá, hogy az Európai Unió polgárainak védelme érdekében javítsák a hívó fél helyzetére vonatkozó információk pontosságát és megbízhatóságát (lásd MEMO/09/568).

Neelie Kroes, az Európai Bizottság digitális menetrendért felelős alelnöke így nyilatkozott: „A 112-es európai segélyhívó szám életeket menthet, de csak akkor, ha az emberek tudnak róla. A tagállamoknak többet kell tenniük annak érdekében, hogy mindenki tudja: vészhelyzet esetén a 112-t kell hívnia.”

Nem nő a hívószám ismertsége

Az Eurobarometer nemrégiben végzett felmérése szerint a megkérdezett európai uniós polgároknak csak alig több mint negyede (26%-a) ismerte fel azonnal a 112-es számot, amelyen az EU területén bárhol elérhetik a rendőrséget, a tűzoltóságot és a mentőket. A lakosság nagyobb része csak öt országban (a Cseh Köztársaságban, Finnországban, Lengyelországban, Luxemburgban és Szlovákiában) ismerte fel a 112-es számban az EU területén bárhonnan hívható segélyhívó számot. Az Egyesült Királyságban, Görögországban és Olaszországban az ismertség a 10%-ot sem érte el.

Az Unió szintjén minimális fejlődés volt tapasztalható az utóbbi években (2008 és 2011 között 22%-ról 26%-ra nőtt az ismertség). Néhány ország lakosai a tavalyi helyzethez képest azonban jóval tájékozottabbak a 112-es uniós segélyhívó számot illetően: Ausztriában 31%-ról 39%-ra, Finnországban 50%-ról 56%-ra, Hollandiában pedig 45%-ról 50%-ra nőtt a hívószámot ismerők aránya.

Miközben a legtöbb uniós ország beszámolt valamilyen ismertségnövelő intézkedésről (például a 112-es szám sürgősségi járműveken való feltüntetése), a jelentésből kitűnik, hogy saját bevallásuk szerint a megkérdezett uniós polgároknak nem több mint 27%-a kapott a számra vonatkozó tájékoztatást az elmúlt év során. A csekély előrehaladást látva a Bizottság értékelni fogja, hogy a tagállamok megfelelő intézkedéseket hoztak-e a 112-es számnak a lakosság körében való tudatosítására vonatkozó kötelezettségük teljesítése érdekében.

Az utazók tájékoztatása

2009 júliusa óta a valamely másik EU-tagállamba látogató és eközben mobiltelefonjával vagy más mobil eszközzel idegen hálózatra csatlakozó (roaming) felhasználót a helyi szolgáltatónak SMS-ben vagy figyelmeztető üzenetben kell tájékoztatnia a 112-es számról. Ezzel szemben a felmérés keretében megkérdezett, másik tagállamba utazó uniós polgárok 81%-a állítja, hogy nem kapott ilyen tájékoztatást. A 2011. májusig végrehajtandó új uniós távközlési szabályok értelmében az utazókat többek között repülőtereken, vasúti állomásokon és nemzetközi buszállomásokon is tájékoztatni kell a hívószámról.

Helymeghatározási adatok

Ha a sürgősségi szolgálatok pontos információval rendelkeznek a 112-es számot hívó fél helyzetéről, gyorsabban érkezhetnek a helyszínre, ezzel csökkenthetők a károk és életek menthetők. Az új uniós távközlési szabályok előírják, hogy a sürgősségi szolgálatokhoz beérkező hívás esetén a hívó helyzetére vonatkozó adatokat ingyen a szolgálatok rendelkezésére kell bocsátani, továbbá rendelkeznek arról is, hogy a hívó fél pontos helyzetének meghatározásához szükséges adatok pontosságának és megbízhatóságának növelése érdekében fejleszteni kell az érintett rendszereket.

A 112-es hívószám hatékony működését biztosítandó a Bizottság a helymeghatározási adatok rendelkezésre állásának hiánya miatt jogi eljárást kezdeményezett 14 tagállammal szemben. Ezek közül 13 – korrekciós intézkedések megtételét követően – már lezárult, az Olaszország elleni eljárás még folyamatban van (IP/09/1784). Eljárás indult és zárult le időközben Lengyelország és Bulgária esetében is a 112-es szám elérhetőségével kapcsolatban (IP/05/1585, IP/09/163), valamint Olaszországgal szemben, mivel a sürgősségi szolgálatok nem kezelték megfelelően a 112-es számra beérkező hívásokat (IP/10/65). A Bizottságnál jelenleg is vizsgálat folyik több olyan tagállammal kapcsolatban, ahol a vonalas előfizetők és/vagy a mobiltelefonjukkal külföldi hálózatra csatlakozó mobilhasználók egy részéről vélhetőleg nem állnak rendelkezésre helymeghatározási adatok.

Előzmények

A 112-es európai segélyhívószám valamennyi uniós tagország területén mind vonalas, mint mobiltelefonról díjmentesen hívható (IP/08/1968). Dánia, Finnország, Hollandia, Málta, Portugália, Románia és Svédország ezenfelül úgy döntött, hogy saját központi segélyhívó számuk is a 112 lesz. A hívószámot az EU határain kívül, Horvátországban, Montenegróban és Törökországban is bevezették, Ukrajna pedig tervezi bevezetni azt.

 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

NAV: Egy kulcs kálváriája
Zárjegy nélküli cigaretta, csaknem húsz kilogramm fogyasztási dohány és ismeretlen eredetű alkohol került elő egy vendéglátóhely zárt ajtója mögül. Az…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, mint amikor felismerik Önt, ha visszatér a webhelyünkre, és segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei. Köszönjük, ha lehetővé teszi számunkra ezen cookie-k használatát!