Digitális menetrend – a Bizottság felszólítja a tagállamokat, hogy növeljék a 112-es egységes európai segélyhívó szám ismertségét a lakosság körében
A 112-es hívószám európai napja, február 11-e alkalmából az Európai Bizottság arra sürgeti a tagállamokat, hogy növeljék a 112-es egységes európai segélyhívó szám ismertségének növelésére tett erőfeszítéseiket. Ezt a számot tárcsázva bármely uniós tagállamban elérhetők a sürgősségi segélyszolgálatok. Az Unió egészére kiterjedő, ma közzétett felmérésből kiderül, hogy az uniós lakosság mintegy háromnegyede még most sem tud az életmentő szám létezéséről, pedig az uniós távközlési szabályok értelmében a tagállamok kötelesek polgáraik körében tudatosítani a 112-es hívószámot. A legújabb uniós távközlési jogszabályok értelmében – melyek nemzeti jogba történő átültetése idén május 25-ig esedékes – a tagállamok feladata továbbá, hogy az Európai Unió polgárainak védelme érdekében javítsák a hívó fél helyzetére vonatkozó információk pontosságát és megbízhatóságát (lásd MEMO/09/568).
Neelie Kroes, az Európai Bizottság digitális menetrendért felelős alelnöke így nyilatkozott: „A 112-es európai segélyhívó szám életeket menthet, de csak akkor, ha az emberek tudnak róla. A tagállamoknak többet kell tenniük annak érdekében, hogy mindenki tudja: vészhelyzet esetén a 112-t kell hívnia.”
Nem nő a hívószám ismertsége
Az Eurobarometer nemrégiben végzett felmérése szerint a megkérdezett európai uniós polgároknak csak alig több mint negyede (26%-a) ismerte fel azonnal a 112-es számot, amelyen az EU területén bárhol elérhetik a rendőrséget, a tűzoltóságot és a mentőket. A lakosság nagyobb része csak öt országban (a Cseh Köztársaságban, Finnországban, Lengyelországban, Luxemburgban és Szlovákiában) ismerte fel a 112-es számban az EU területén bárhonnan hívható segélyhívó számot. Az Egyesült Királyságban, Görögországban és Olaszországban az ismertség a 10%-ot sem érte el.
Az Unió szintjén minimális fejlődés volt tapasztalható az utóbbi években (2008 és 2011 között 22%-ról 26%-ra nőtt az ismertség). Néhány ország lakosai a tavalyi helyzethez képest azonban jóval tájékozottabbak a 112-es uniós segélyhívó számot illetően: Ausztriában 31%-ról 39%-ra, Finnországban 50%-ról 56%-ra, Hollandiában pedig 45%-ról 50%-ra nőtt a hívószámot ismerők aránya.
Miközben a legtöbb uniós ország beszámolt valamilyen ismertségnövelő intézkedésről (például a 112-es szám sürgősségi járműveken való feltüntetése), a jelentésből kitűnik, hogy saját bevallásuk szerint a megkérdezett uniós polgároknak nem több mint 27%-a kapott a számra vonatkozó tájékoztatást az elmúlt év során. A csekély előrehaladást látva a Bizottság értékelni fogja, hogy a tagállamok megfelelő intézkedéseket hoztak-e a 112-es számnak a lakosság körében való tudatosítására vonatkozó kötelezettségük teljesítése érdekében.
Az utazók tájékoztatása
2009 júliusa óta a valamely másik EU-tagállamba látogató és eközben mobiltelefonjával vagy más mobil eszközzel idegen hálózatra csatlakozó (roaming) felhasználót a helyi szolgáltatónak SMS-ben vagy figyelmeztető üzenetben kell tájékoztatnia a 112-es számról. Ezzel szemben a felmérés keretében megkérdezett, másik tagállamba utazó uniós polgárok 81%-a állítja, hogy nem kapott ilyen tájékoztatást. A 2011. májusig végrehajtandó új uniós távközlési szabályok értelmében az utazókat többek között repülőtereken, vasúti állomásokon és nemzetközi buszállomásokon is tájékoztatni kell a hívószámról.
Helymeghatározási adatok
Ha a sürgősségi szolgálatok pontos információval rendelkeznek a 112-es számot hívó fél helyzetéről, gyorsabban érkezhetnek a helyszínre, ezzel csökkenthetők a károk és életek menthetők. Az új uniós távközlési szabályok előírják, hogy a sürgősségi szolgálatokhoz beérkező hívás esetén a hívó helyzetére vonatkozó adatokat ingyen a szolgálatok rendelkezésére kell bocsátani, továbbá rendelkeznek arról is, hogy a hívó fél pontos helyzetének meghatározásához szükséges adatok pontosságának és megbízhatóságának növelése érdekében fejleszteni kell az érintett rendszereket.
A 112-es hívószám hatékony működését biztosítandó a Bizottság a helymeghatározási adatok rendelkezésre állásának hiánya miatt jogi eljárást kezdeményezett 14 tagállammal szemben. Ezek közül 13 – korrekciós intézkedések megtételét követően – már lezárult, az Olaszország elleni eljárás még folyamatban van (IP/09/1784). Eljárás indult és zárult le időközben Lengyelország és Bulgária esetében is a 112-es szám elérhetőségével kapcsolatban (IP/05/1585, IP/09/163), valamint Olaszországgal szemben, mivel a sürgősségi szolgálatok nem kezelték megfelelően a 112-es számra beérkező hívásokat (IP/10/65). A Bizottságnál jelenleg is vizsgálat folyik több olyan tagállammal kapcsolatban, ahol a vonalas előfizetők és/vagy a mobiltelefonjukkal külföldi hálózatra csatlakozó mobilhasználók egy részéről vélhetőleg nem állnak rendelkezésre helymeghatározási adatok.
Előzmények
A 112-es európai segélyhívószám valamennyi uniós tagország területén mind vonalas, mint mobiltelefonról díjmentesen hívható (IP/08/1968). Dánia, Finnország, Hollandia, Málta, Portugália, Románia és Svédország ezenfelül úgy döntött, hogy saját központi segélyhívó számuk is a 112 lesz. A hívószámot az EU határain kívül, Horvátországban, Montenegróban és Törökországban is bevezették, Ukrajna pedig tervezi bevezetni azt.