2025. 05. 11. vasárnap

Ferenc

1 EUR 405 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Hírek » Eu hírek » A 15 éves fiatalok egyötöde funkcionális analfabéta Európában
eu-csillagok

A 15 éves fiatalok egyötöde funkcionális analfabéta Európában

A Bizottság Laurentien holland hercegnő elnökletével szakértői csoportot hoz létre az olvasás- és íráskészség problémájának kezelésére. Európában a 15 éves fiatalok egyötöde, de számos felnőtt sem sajátította el az alapvető olvasás- és íráskészségeket. Ennek következtében nehezebben találnak munkát, és a társadalmi kirekesztődés veszélye is inkább fenyegeti őket. A helyzet orvoslására az Európai Bizottság független szakértői csoportot hozott létre, melynek feladata, hogy megtalálja az olvasás- és íráskészség javításának lehetséges módjait. A csoport, mely ma tartotta első ülését Brüsszelben, Laurentien holland hercegnő elnökletével dolgozik. A hercegnő az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezetének (UNESCO) alfabetizációs különmegbízottja. Az uniós tagállamok miniszterei célul tűzték ki, hogy 2020-ra 15% alá szorítsák az olvasás, a matematika és a természettudományok terén gyengén teljesítő tanulók arányát.

Andrula Vasziliu, az oktatásügyért, a kultúráért, a többnyelvűségért és az ifjúságpolitikáért felelős európai biztos elmondta: „A csoport létrehozásával kampányt indítottunk Európa-szerte, hogy a gyenge olvasás- és íráskészség problémáját a gyökereinél ragadjuk meg. Túl nagy azoknak az európaiaknak a száma, akik az alapvető olvasás- és íráskészségek hiánya miatt kiszorulnak a munkaerőpiacról és csak nagy nehézségek árán tudnak a társadalom teljes értékű tagjai lenni. Csak akkor tudjuk elérni az Európa 2020 célkitűzését, az intelligens és befogadó növekedést, ha most határozottan fellépünk.”

Laurentien hercegnő hozzátette: „Nagyon örülök ennek a kezdeményezésnek, hiszen éppen ideje, hogy Európa szembenézzen azzal a kényelmetlen ténnyel, hogy területén nagyszámú írástudatlan ember él. A kezdeményezés segít abban, hogy foglalkozzunk ezzel a még ma is meglévő tabuval. Az írástudatlanság gátját állja a gazdasági növekedésnek és a befogadásnak. Ha az írástudatlanság problémáját megoldjuk, azzal hozzájárulunk számos más terület, így a szegénység, a foglalkoztathatóság és az egészséges életmód problémáinak enyhítéséhez is. A szakértőkkel együtt azt reméljük, hogy utat tudunk mutatni a probléma megoldása felé, valamint abban a kérdésben, hogy hogyan tudunk az írni-olvasni tudás javítása révén erős, versenyképes gazdaságokat és egészséges társadalmakat létrehozni az Unióban.”

Az olvasási készség javítása Európában

A 15 éves fiatalok olvasási, matematikai és természettudományos teljesítményét világszerte vizsgáló Nemzetközi tanulói teljesítménymérés (PISA-felmérés) legfrissebb adatai azt mutatják, hogy a tanulók egyötöde, vagyis 20%-a teljesít gyengén az olvasás terén. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) által háromévente összeállított számok 2000 óta némi javulást mutatnak Európa teljesítményében. Nagyobb erőfeszítésekre van azonban szükség ahhoz, hogy az uniós országok 2020-ra elérjék azt a célkitűzésüket, hogy az olvasás, a matematika és a természettudományok terén a gyengén teljesítők arányát 15% alá szorítsák.

A felnőttek esetében szintén sürgős fellépésre van szükség. Mintegy 80 millió felnőtt – a munkaerő egyharmada – rendelkezik Európában csak alacsony vagy alapkészségekkel, miközben az előrejelzések azt mutatják, hogy az évtized végére a magas fokú képesítéseket igénylő munkahelyek aránya a mai 29%-ról 35%-ra fog növekedni. Az olvasás- és íráskészség elengedhetetlenül fontos, különösen mivel a további tanulás kulcsát jelenti.

A lakosság olvasás- és íráskészségének javítását célzó uniós tervek az Európa 2020 stratégia két kiemelt kezdeményezéséhez, a „Mozgásban az ifjúsághoz” és az „Új készségek és munkahelyek menetrendjéhez” kapcsolódnak. Mindkét kezdeményezés az európai polgárok készségeinek javítására törekszik, mégpedig az oktatás és a képzés színvonalának emelése révén.

Az olvasás- és íráskészséggel foglalkozó magas szintű csoport célja

Az olvasás- és íráskészséggel foglalkozó magas szintű csoport célja az, hogy felhívja a figyelmet az olvasás- és íráskészség javításának szükségességére Európában, valamint hogy politikai jelentőséget vívjon ki a probléma számára. Ehhez elemezni fogja a tudományos adatokat, valamint megkeresi a legeredményesebb szakpolitikai intézkedéseket. A csoport 11 tagja az olvasás- és íráskészség szakértője a felsőoktatás, a szakpolitika és az üzleti élet területén. A tagok önéletrajza és észrevételei itt érhetők el.

A következő lépések

A magas szintű csoport a következő 18 hónapban rendszeresen ülésezik, majd 2012 közepén szakpolitikai intézkedésjavaslatokat nyújt be a Bizottságnak. A csoport javaslatai alapján Vasziliu biztos 2012 őszén ajánlásokat tesz a tagállamok oktatási minisztereinek. Ennek alapján a tagállamok és a Bizottság az oktatás és a képzés területén folytatott stratégiai együttműködés (Oktatás és képzés 2020) keretén belül tovább folytatja ez irányú munkáját.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

NAV: Egy kulcs kálváriája
Zárjegy nélküli cigaretta, csaknem húsz kilogramm fogyasztási dohány és ismeretlen eredetű alkohol került elő egy vendéglátóhely zárt ajtója mögül. Az…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, mint amikor felismerik Önt, ha visszatér a webhelyünkre, és segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei. Köszönjük, ha lehetővé teszi számunkra ezen cookie-k használatát!