2024. 10. 28. hétfő

Simon, Szimonetta
1 EUR 405 HUF
1 GBP 486 HUF
Kezdőlap » Hírek » Eu hírek » Szigorú uniós fellépés a külföldön közlekedési szabálysértést elkövető gépjárművezetők ellen

Szigorú uniós fellépés a külföldön közlekedési szabálysértést elkövető gépjárművezetők ellen

Az EU közlekedési minisztereinek  brüsszeli tanácskozásán létrejött megállapodás értelmében a külföldön közlekedési szabálysértést elkövető gépjárművezetők büntetésre számíthatnak, különösen ha a halálos kimenetelű közúti balesetek 75%-át okozó négy legveszélyesebb szabálysértési forma (gyorshajtás, piroson való áthajtás, biztonsági öv be nem kapcsolása, ittas vezetés) valamelyikéről van szó. Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas kijelentette: „Külföldön az autóvezetők háromszor nagyobb valószínűséggel szabálytalankodnak, mint saját hazájukban. Egyesek úgy gondolják, hogy ha külföldön tartózkodnak, a közlekedési szabályok már nem is vonatkoznak rájuk. Szeretném megerősíteni, hogy tévednek, és mostantól ezeknek a szabályoknak érvényt is fogunk szerezni.”

Az EU adatai szerint, míg a közlekedési szabálytalanságok csupán 5%-a írható külföldiek rovására, a gyorshajtás esetében ez az arány 15%. Az elkövetők többsége azonban büntetlen marad, hiszen az adott ország hatósága nyomukat veszti, miután visszatértek hazájukba.

A javaslatról

A kialakult helyzetet egy, a közúti közlekedésbiztonság vonatkozásában a határokon átnyúló jogalkalmazásról szóló irányelvjavaslat hivatott orvosolni. A miniszterek által elfogadott szöveg középpontjában a közúti biztonságot súlyosan veszélyeztető közlekedési szabálysértések állnak, köztük a halállal végződő balesetek 75%-áért felelős négy legveszélyesebb kihágás. Ezek:

1. A sebességkorlátozás túllépése,

2. a piros jelzés figyelmen kívül hagyása,

3. a biztonsági öv bekapcsolásának elmulasztása,

4. az ittas állapotban való gépjárművezetés,

valamint:

5. gépjárművezetés egyéb tudatmódosító szerek hatása alatt,

6. a bukósisak viselésének elmulasztása,

7. a leállósáv nem rendeltetésszerű használata,

8. a mobiltelefon szabálytalan módon történő használata vezetés közben.

Hogyan fog működni mindez?

A javaslatok módot adnak a szabálysértést elkövető uniós gépjárművezetők azonosítására, egyúttal felelősségre vonására a gépjárművet nyilvántartó tagállamon kívüli tagállamokban elkövetett vétségekért is. Gyakorlati szempontból ez azt jelenti, hogy az új szabályozás megteremti egy olyan elektronikus adatcsere-hálózat alkalmazásának lehetőségét, amely révén a szabálysértés helyszíne szerinti ország és a gépjárművet nyilvántartó ország között kicserélhetők a szükséges adatok. Amint sikerül beazonosítani a gépjármű-tulajdonost és lakcímét, jogellenes cselekményről szóló értesítést küldenek a számára. Az irányelvjavaslat tartalmazza az értesítési mintapéldányt.

A szabálysértés helyszíne szerinti tagállam dolga lesz eldönteni, hogy a továbbiakban miként jár el. Az irányelv nem hangolja össze sem a szabálysértések besorolását, sem az értük kiszabott szankciókat. Ezekre ugyanis továbbra is a szabálysértés helyszíne szerinti tagállam szabálysértésekkel kapcsolatos, az ország jogrendszerével összhangban lévő nemzeti szabályait kell alkalmazni.

Mi lesz a következő lépés?

Ahhoz, hogy a jogalkotási javaslatok törvényerőre emelkedjenek, az Európai Parlament tagjainak meg kell szavazniuk azok jóváhagyását. Ezt követően a tagállamoknak két év áll rendelkezésükre az uniós jogszabály átültetésére, mielőtt az – vélhetően 2013-ban – hatályba lép.

Előzmények:

2010 júliusában útjára indult a közúti közlekedés biztonságával kapcsolatos európai uniós cselekvési program (2011–2020), melynek célja a halált okozó közúti balesetek számának felére csökkentése 2020-ig.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

Facebook

Időjárás

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp