A villamospálya-rekonstrukciós munkálatok egyik legnehezebb része következik jövőre, már ami az építkezések miatt szükséges útlezárásokat, forgalmi tereléseket illeti. A Zöld Nyíl projekt Várhatóan május és augusztus között a Győri kapuban folyik majd: a város legszűkebb keresztmetszetében.
Ez a városrész mindössze két jelentősebb áthaladó sávval rendelkezik, ami közül maga a Győri kapu az, amit legalább felerészben le kell majd zárni, hogy az építkezés kivitelezője vegye igénybe. A másik a Kiss Ernő utca, amely azonban messze esik a középtengelytől, ergó szükségszerűen a környékbeli lakóövezetek egy részétől. Emiatt főleg az MVK feje fáj, hiszen olyan útvonalakra kellene vinnie buszait, illetve a villamospótlókat – hiszen a sínek cseréje miatt akkor majd ezen a szakaszon, a Thököly utca és Újgyőri főtér között kell a pótlás -, hogy ne váljon túl kényelmetlenné az (ideiglenes) megállók megközelítése. De merre?
Valóban nem könnyű kérdés. Az MVK, illetve az önkormányzati cég kebelében működő Zöld Nyíl projektigazgatóság munkatársai immár többedszer vesznek részt lakossági fórumokon, legutóbb a héten, a Rácz Ádám utcai Baross középiskolában, hogy ezekről az érintettekkel beszélgessenek, megismerjék véleményüket. (Más kérdés, hogy egy-egy fórumra maximum néhány tucatnyi helybeli jön el, sőt, jórészt ugyanazok többször. Így tömeges vagy általános véleményt megismerni nehéz.) A jelenlévőkkel kérdőíveket töltetnek ki, verziókat szavaztatnak meg.
A Rácz Ádám utca amúgy kulcstényező. Ha erre jöhetne a busz- és a közúti forgalom egy része… sokkal egyszerűbb volna minden, hiszen ez (és folytatása, a Bíró utca) igen közel esik a főutcához. De ezek szűk kis utcácskák, millió parkoló autóval, ám ami még fontosabb, alapozásuk, aszfaltburkolatuk ne bírná el a többletterhet, nem beszélve az alattuk húzódó (anno nem erre méretezett) közműcsövekről.
Így alighanem csak az az elképzelés marad életképes, amely a kocsikat és járatokat alapvetően a Kiss Ernőre terelné, azzal együtt, hogy a Győri kapun, valamint a „túloldalon” haladó Gömörszőlő – Andor utcákon is lehetővé tenné a forgalom egy kisebb részének áthaladását; de csak az egyik irányba. A Győri kapu, ugyebár, félpályás lesz, a Rácz Ádám-, illetve az Andor-féle útvonalak pedig legfeljebb arra alkalmasak, hogy egyirányú utcaként működjenek. És az arrafelé élők még így is aggódhatnak a megnövekvő kocsisűrűség miatt…
Az MVK-sok tarsolyában egyébként olyan tervek is vannak, hogy ritkán járó kisbuszok beállításával igény szerint jobban elérjék a Kiss Ernőtől északra eső területeket; de ez még a jövő zenéje.
A végleges, lehetőleg a lakosság mind nagyobb tetszésével fogadott forgalmi tervek majd tavasszal válnak ismertté. Hiszen magát az építkezést a május-augusztus közötti időszakra prognosztizálják. A kivitelezőt arra kérte a megbízó, minél hamarabb „zavarja le” ezt a problémás szakaszt. Nyáron talán kevesebb a közlekedő, nincs iskola, tanévkezdésre pedig már beállhat az új rend, a megújult sínpályával, ismét megindult villamosokkal.
„A pogácsából nem kérnek” címmel idézte az egyik napilapos beszámoló a fórumról azt a témát, amely az egyik legérdekesebb apróság ebben az ügyben. Mint ismeretes, a sokak által a fővárosból (Nagykörút) ismerhető példa nyomán a miskolci tervezők is azzal a megoldással övezték a korszerűsített sínpályát, amit a betonpogács névvel illet a köznyelv. Picike félgömbök sűrű sora ez a pálya és a közút aszfaltja között, azokat elválasztva. Szerepe: ne engedje – csak ha nagyon szükséges – a sínre az autókat. Minthogy csak így biztosítható, hogy a sín valóban a villamosoké legyen, amelyek nagyobb sebességet, tehát jobb menetidőt és utaskiszolgálást érhetnek el a jövőben. (Különben mi értelme a modern szerelvények vásárlásának.)
Ami azonban működőképes a belvárosban, esetleg nem az a Győri kapu speciális körülményei között. Eleve sűrűn követik egymást az apró keresztutcák, amelyekből szükségszerűen ki kell engedni a forgalmat. Másrészt az autóbuszok megállóhoz nincsenek öblök, a járművek az egyetlen sávban állnak le arra a 20-30 másodpercre, ilyenkor a személykocsiknak a sínen kell azokat kikerülniük. „Pogácsák” megléte esetén ez szinte lehetetlenné válna. Minden buszmegálló folytonos dugót okozna tehát? Képtelenség.
Végül pedig ha még a megállóknál is megszakítják a félgömbök sorát, akkor az gyakorlatilag egy szaggatott vonallá válna, jószerével értelmét vesztené, s átláthatatlansága folytán még jobban zavarná a közlekedést. Mi lehet a megoldás? A fórumokon elhangzó lakossági felvetések nyomán keresik a szakemberek.
Fotó, szöveg,videó:B.A.