Elkészült a megvalósíthatósági tanulmány a 26. számú főút fejlesztéséről az M30-as autóúttól az országhatárig. Ennek jóváhagyása után a beruházó reményei szerint uniós társfinanszírozású projektek keretében épülhet meg a Sajószentpétert és Kazincbarcikát elkerülő út 2012 közepére. A Kazincbarcikát és Sajószentpétert elkerülő kétszer egy sávos út megépítése két szakaszban valósul meg. Az első szakaszban a tervezett út a meglévő 26. számú főútból kiindulva délkeleti irányban kerüli el Sajószentpétert, és körforgalmú csomóponttal csatlakozik a 27. számú főúthoz. A szakasz hossza 3,8 kilométer. A tervezett szakaszon három többnyílású híd épül: egy kétszer 54 méteres híd a Sajó fölött, egy ártéri híd, valamint egy vasút fölötti híd. Ezenfelül egy földútátvezetést szolgáló híd, két ökológiai átjáró és több áteresz is megépül.
A második szakasz az előző folytatásaként Sajószentpétert és Kazincbarcikát kerüli el kelet-északkelet irányban 6,6 kilométer hosszon a 27. számú főúttól a 2606. számú Kazincbarcika–Múcsony összekötő útig, ahová körforgalmú csomóponttal csatlakozik. A fejlesztés három híd és egy zsilip megépítését is tartalmazza, valamint a 2606. számú út átépítését mintegy 200 méteren.
„Az elkerülő út megépítésével Sajószentpéter és Kazincbarcika mentesül az átmenő forgalom okozta környezeti terhelés alól” – mondta el Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. A szakember szerint a beruházás nyomán tavasszal a régészeti feltárások is elkezdődhetnek.
A megvalósíthatósági hatástanulmányt, amely a Miskolctól az északi országhatárig tartó távlati fejlesztés hatásait hivatott vizsgálni, az Uvaterv tervezőiroda határidőre elkészítette. Az engedélyezési és kivitelezési tervek előkészítettsége és a régészeti feltárás állása lehetővé teszi, hogy a megvalósíthatósági hatástanulmány jóváhagyását követően kiírják a közbeszerzési pályázatot a megépítendő útszakaszok kivitelezésére.
Amennyiben a közbeszerzési folyamat zökkenőmentesen halad, a NIF Zrt. 2011 márciusában szerződést köthet a kivitelezővel – tájékoztatott Loppert Dániel.
A projektek előkészítése a Közlekedés Operatív Program keretén belül zajlik, bő 684 millió forintból. Ezt 85 százalékban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (ERFA), 15 százalékban hazai forrásból biztosítják. Az elkerülő út – ha minden terv szerint halad – 2012 nyarára épülhet meg.