Az elmúlt időszakban 15.235 alkalommal említették a vörösiszap katasztrófát a médiában, melyből 2.929 cikk a nyomtatott és elektronikus médiumokban jelent meg – állapította meg az IMEDIA médiafigyelő cég elemzése. A 2010. október 4.-én bekövetkezett ajkai vörösiszap-katasztrófa 10 ember életét követelte, a környezeti károk felbecsülhetetlenek, számtalan ember elvesztette otthonát. Több mint 20 éve, sem Magyarországon sem világviszonyban nem történt hasonló katasztrófa az iparágban. Az eset nagy visszhangot váltott ki a médiában, a legtöbb vezető offline és online média folyamatosan bemutatta a fejleményeket és számos cég tette meg felajánlásait az áldozatok megsegítésére, melyekről a média is rendre beszámolt.
A vörösiszap katasztrófáról az elemzett időszakban 15.235 alkalommal számolt be a sajtó. A megjelenések eloszlását tekintve a legtöbb hír, tudósítás az online sajtóban jelent meg, ahogy az már megszokott. Ezt az elektronikus sajtóban megjelent híradások követték. A nyomtatott sajtó 1251 alkalommal adott hírt a tragédiáról.
Ami érdekes, hogy már Magyarországon is egyre többen kommentálják a különböző eseményeket online blogjukban és ez a katasztrófával kapcsolatban is így történt.
A magyar kormány által létrehozott Kármentő Alap – amelyre az egész világból várták a felajánlásokat – összesen 209 alkalommal szerepelt a magyar sajtóorgánumokban. Eközben a két segélyvonal, a 1752 és a 1749 fej-fej melletti megjelenésszámot ért el, de közösen jóval túlhaladták a Kármentő Alap említésének darabszámát.
A médiában megjelent tudósítások szerint a vizsgált időszakban a legnagyobb adományt adó karitatív szervezetek a Magyar Vöröskereszt és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat voltak. A Magyar Vöröskereszt a vörösiszap katasztrófával kapcsolatban 557 alkalommal szerepelt a sajtóban, míg a Magyar Máltai Szeretetszolgálat nevét csupán 81 alkalommal említették meg.
A legnagyobb összeget adományozó cégek a médiamegjelenések alapján az OTP, a Generali, a Samsung, a Szerencsejáték Zrt., a HungaroControl és a K&H Bank voltak. Azonban, a média megjelenések száma nem tükrözi az adományozott összeg nagyságát. Mert míg a K&H által adományozott 8 millió forintról 12 alkalommal tett említést a sajtó, addig a Samsung által felajánlott 20 millió forintos összegről csupán 3 cikkben számoltak be. Természetesen meg kell említeni, hogy nem minden cég tartja fontosnak a sajtóvisszhangot egy adomány esetén, ezért nem is fektetnek akkora hangsúlyt annak kommunikálására.
Az elemzésből kiderül, hogy a vörösiszap katasztrófa az elmúlt időszak egyik legnagyobb médiavisszhangot kiváltó eseménye volt. Minden médium prioritásként kezelte a tragédiával kapcsolatos újabb fejlemények közlését és az adományozás és segítségnyújtás fontosságának hangsúlyozását. Ennek eredményeként példátlan társadalmi és vállalati összefogás, segíteni akarás vette kezdetét.
Forrás: IMEDIA Kft.
(Az elemzést az általunk figyelt források alapján végeztük, 2010. október 4. -2010. november 23-ig terjedő időszakra vonatkozóan.)