2024. 11. 25. hétfő

Katalin
1 EUR 410 HUF
1 GBP 491 HUF
Kezdőlap » Gazdaság » Gazdaság » Sérülő jogok, semmibe vesző márkaértékek?

Sérülő jogok, semmibe vesző márkaértékek?

Hamisított áruk dömpingje, több mint 43,000 kiskereskedő aggódhat– Kerekasztal-beszélgetés a Harsányi János Főiskolán –

Egy, a Harsányi János Főiskola által szervezett fórumbeszélgetés keretében egymástól távol eső szakterületek képviselői első ízben vállalkoztak arra, hogy komplex módon körbejárjanak egy igen kényes és aktuális problémakört: a különböző jogok, szellemi és gazdasági értékek sérülését az egyencsomagolás esetleges bevezetésének következtében. A márka, védjegyek és versenyjog témaköre mellett szó esett a feketepiac esetleges térnyeréséről és a kiskereskedők aggasztó helyzetéről is.

 

Az Európai Bizottság nemrégiben nyilvános konzultációt hirdetett az Európai Unió Dohánytermék rendeletének (TPD) felülvizsgálatával kapcsolatban, melynek egy bizonyos pontja hívta fel a HJF hallgatói szervezetének figyelmét egy rendkívül összetett kérdéskörre; az egyencsomagolás esetleges bevezetése által ellehetetlenülő védjegyhasználatra, sérülő márkaértékekre és szellemi tulajdonjogokra. A téma minél komplexebb megközelítését az intézmény által felkeresett elismert szaktekintélyek biztosították az LSI Oktatási Parkban szerdán megtartott fórumbeszélgetésen.
Azon termékek esetében, melyek káros hatással lehetnek a fizikai és mentális egészségre – mint például a gyorséttermi ételek, az alkohol, cigaretta, és a korhatáros DVD filmek – a bevezetni kívánt egyencsomagolás nem új keletű gondolat, mintegy tizenöt éve folyamatosan újra felmerül a világ különböző pontjain. A legelőrehaladottabb állapotban a dohánytermékekre vonatkozó egyencsomagolási törekvések állnak, mindeddig azonban sehol sem került bevezetésre az intézkedés, mivel nem találtak bizonyítékot arra, hogy valóban segítene elérni a kitűzött célt – azaz a dohányzás visszaszorítását. A szakemberek azonban úgy látják, az elkövetkező években komoly esély lehet a szabályozás az Európai Unió tagországaiban történő bevezetésére.
Fekete Zoltán, a Márkaszövetség főtitkára szerint félő, hogy a dohánytermék egyencsomagolása precedens értékű lesz, és előbb-utóbb továbbgyűrűzhet más termékkategóriákra is, beláthatatlan következményeket vonva maga után. „Ha a fogyasztókkal való kommunikáció sérül, azzal egyidejűleg a márkaértékek is sérülhetnek.” – tette hozzá Fekete Zoltán. Gláser Tamás, a Magyar Védjegy Egyesület főtitkára azt emelte ki a fórumon, hogy az egyencsomagolás ellehetetlenítené a védjegyek termékeken való használatát, ami a védjegyekre vonatkozó jogszabályok elemi fontosságú része. A védjegyjogász szerint ez a nemzetközi és nemzeti jogszabályok által oltalmazott védjegyjogok megsértését eredményezné – többek között az Európai Unió, a WTO, a NAFTA, a GATT, a TRIPS és a Párizsi Egyezmény vonatkozó megállapodásai sérülnének. A rendkívül aggályos jogi következmények mellett megfontolandó az is, hogy a védjegyek, a szellemi tulajdonjogok és a kereskedelmi szólásszabadság felrúgása akár eurómilliárdokban mérhető kártérítési kötelezettséget is róhat a tagállamokra a gyártók felé.
A fórumbeszélgetésen elhangzottak szerint az egyencsomagolás azonnali hatása az árak mérséklődése lesz, ami a statisztikák szerint a fogyasztás növekedését eredményezheti. Ezáltal a termékek könnyebben lesznek hozzáférhetők mind a kisebb keresettel rendelkezők, mind pedig a fiatalok számára, ami veszélybe sodorhatja az egészségügyi célkitűzések elérését. További problémát jelenthet, hogy az egyencsomagolás előrevetítheti az egyszerűbb hamisítási eljárások megjelenését, aminek következtében a dohánytermékek forgalma átterelődhet a legális keretekből a feketepiac felé. Az egyencsomagolás révén megjelenő alacsonyabb árrés és az illegális szegmens erősödése elsősorban a kiskereskedőkre lesz negatív hatással: csak Magyarországon mintegy 43,000* boltos megélhetése kerülhet veszélybe a különböző okok miatt várható forgalomcsökkenés miatt. Mindezeken túl az államkasszát is hátrányosan érintheti a legális dohánypiac felborítása: egyes számítások szerint éves szinten mintegy 40,5 milliárd euró adóbevételtől esnének el az EU-s tagországok. Dr. Czeglédi Csilla, a HJF gazdálkodási és menedzsment szakának oktatója a csempészáruk adóbevételekre gyakorolt hatását a VPOP 2009-es cigaretta felderítési adatai alapján szemléltette: „Magyarországon már most éves szinten több milliárd forintra rúg a lefoglalt cigaretták utáni adóbevétel-kiesés”.
Az egyencsomagolás kérdését is taglaló, jelen esetben dohánytermékekre vonatkozó EU konzultáció 2010. december 17-ig bárki számára elérhető és kitölthető az interneten keresztül, ezzel is hozzájárulva ahhoz, hogy az Unió olyan szabályozásokat vezessen be, melyek az állampolgárok bevonásával és legnagyobb megelégedettségére születnek.

 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

Üdv a pénzügy világában!
Az iskolás évek alatt sokan abszolút távol érezzük magunktól a matematikával összefüggő tantárgyakat, aztán a felnőtt életünkben mégis pénzügyekkel, s…

További cikkek

Facebook

Időjárás

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp