Megszületett a döntés a Közbeszerzési Döntőbizottságnak a miskolci villamosok beszerzési ügyében hozott D.739/18/2010. számú határozatával kapcsolatban. Az üggyel kapcsolatban az alábbi rövid tájékoztatást tesszük közzé azzal, hogy a részletes tájékoztatást a Zöld Nyíl honlapján találják meg az érdeklődők. Miskolcon 2010. augusztus 7-én indult meg az új villamosok beszerzésére irányuló harmadik közbeszerzési eljárás, amelyre a 2010. szeptember 20. határidőben négy cég – ŠKODA, SOLARIS, CAF és az AnsaldoBreda – adta be ajánlatát.
A CAF 2010. szeptember hó 17-én, az ajánlattételi határidő lejára előtt a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult azért, mert szerinte az Önkormányzat és az MVK Zrt. ajánlatkérők a CAF által feltett egyik kérdésre adott kiegészítő tájékoztatásukkal jogszerűtlenül megváltoztatták az ajánlati felhívás tartalmát. A CAF emiatt kérte a válasz megsemmisítését, valamint a közbeszerzési eljárás felfüggesztését. A Közbeszerzési Döntőbizottság döntése előtt maga az Önkormányzat és az MVK Zrt. függesztette fel a közbeszerzést és kérte a kérelem elutasítását. Egyúttal elhalasztották az ajánlatok eljárás eredményének kihirdetését.
A jogvita lényegében a kiírásnak a villamosok alacsonypadlós építési konstrukciójával összefüggő előírásaira irányult. Az ajánlati felhívásban szereplő leírás szerint a villamosok utasterében 100 %-ban alacsonypadlós megoldással kell legyártásra kerülniük, mivel a Nemzeti Közlekedési Hatóság KU/VF/3076/3/2010. számon kiadott elvi előzetes típusengedélyében ezt előírta. Ugyanezt az előírást tartalmazta az ajánlatkérési dokumentáció is, amelynek II.7.7. pontja szerint a villamos utastere a vezetőfülkék között, a kocsi teljes, állóhelyi alapterületként figyelembe vehető padlófelületén 100 %-ban alacsony padlóval kell, hogy készüljön. Ez az előírás azért is fontos, mert a Miskolci Zöld Nyíl nagyprojektet támogató Európai Bizottság a határozatában ugyanezen előírás szerepel.
A CAF az eljárás során kiegészítő tájékoztatás-kérést nyújtott be, amiben annak megerősítését kérte, hogy a „100%-ban alacsonypadlós előírás nemcsak az állóhelyi alapterületre, hanem az utastér teljes területére, ideértve az ülések előtti lábterekre vonatkozóan is kötelező.” A CAF véleménye szerint ugyanis az ajánlati felhívás és az ajánlatkérési dokumentáció tartalmi elemei közötti nem volt összhang, így ennek kiküszöbölését kérte. Annak megerősítését akarták tehát, hogy nem csak az állóhelyi alapterületre vonatkozik az előírás.
Az Önkormányzat és az MVK Zrt, mint ajánlatkérők nem erősítették meg a kérdésben szereplő állítást, mivel akkor módosították volna az ajánlatkérési dokumentációt, amit a közbeszerzési eljárás tisztasága érdekében tilt a törvény. Ezen túlmenően az illetékes Nemzeti Közlekedési Hatóság véleményét is kikérték, amely megerősítette azt az álláspontot, hogy az Önkormányzat és az MVK Zrt. helyesen, a Hatóság értelmezésének és engedélyezési gyakorlatának megfelelően alkalmazták az elvi előzetes típusengedélyben és annak záradékolt műszaki mellékletében rögzített előírásokat.
A Döntőbizottság számos beadvány és a tárgyalás után 2010. november hó 2-án helyt adott a CAF kérelmének, azaz megsemmisítette az Önkormányzat és az MVK Zrt. tájékoztatását és döntéseit, valamint 1.000.000,- Ft bírság egyetemleges megfizetésére kötelezte az MVK Zrt-t és az Önkormányzatot, továbbá kötelezte őket 900.000,- Ft igazgatási és szolgáltatási díj megfizetésére a CAF részére.
A KDB határozatát követően egyéb jogszerű megoldás hiányában a miskolci villamos beszerzésére irányuló harmadik közbeszerzési eljárást eredménytelennek kellett nyilvánítani és mielőbb új közbeszerzési eljárást kell indítani. Az ehhez szükséges döntéshozatal előkészítése jelenleg is zajlik. Az Önkormányzat és az MVK Zrt. 2010. november 15-én a Döntőbizottság határozata ellen a Fővárosi Bírósághoz fordult jogorvoslatért. Ami a KDB határozatának Bírósági felülvizsgálatát illeti, az MVK Zrt. és a város vezetése abban bízik, hogy a Fővárosi Bíróság a Közbeszerzési Döntőbizottság által hozott döntést megváltoztatja, és Miskolc javára dönt.
Végül szeretnénk egy kis kitekintést nyújtani a nagyközönség részére. Aki nem követi naprakészen az ország három nagy városában zajló villamos projektek járműbeszerzésének történetét, annak hasznos tudni, hogy Magyarországon 2008-2010 között összesen 10 villamos jármű beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárás zajlott le, melyből Debrecen öt, Miskolc három, Szeged pedig két eljáráson van túl. A 10 eljárásból összesen 1 zajlott le sikeresen Szegeden. Ott a második eljárás nyertese a PESA lett, az elvi előzetes típusengedélyt megszerezték, a 9 darab villamos gyártása folyamatban van.
Debrecen a negyedik sikertelen eljárás után kezdeményezte a Döntőbizottság határozatának felülvizsgálatát a Fővárosi Bíróságnál, ugyanakkor megkezdték az 5. eljárást is, ami még szintén nincs lezárva: a vesztes cég (CAF) ismét a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult.