A vasárnapi próbajárat lesz a döntő a villamosközlekedés ütemezésében
Az elmúlt napokban városszerte fő hír volt: november 1-vel tervezik újraindítani a felújított belvárosi szakaszon a villamosközlekedést. A hétvége a most záruló munkálatok végső finomításainak, valamint az ellenőrzésnek az ideje; amennyiben utóbbi mindent rendben talál műszaki és biztonsági szempontból, hétfőn már ismét sárga és piros szerelvények viszik az utasokat a Tiszai pályaudvar és az Újgyőri főtér (Vasgyár) között. A megelőző négy nap a próbaüzem révén számos olyan feladatot tartogat az MVK Zrt. szakemberei és a Miskolci Zöld Nyíl 2009 Konzorcium munkatársai számára, ami szükséges ahhoz, hogy valóban átadható legyen a mindennapos forgalomnak a május óta épített pálya. A fő szempont a biztonság.
Csütörtökön az MVK-sok és a kivitelező cég illetékesei végigjárták a felújított pályaszakaszt és minden szükséges szempontból megvizsgálták azoknak a feltételeknek az együttes meglétét, amik szükségesek ahhoz, hogy villamosok járhassanak a síneken.
Az átadásra váró új pálya kapcsán van néhány, az utazóközönség számára fontos információ, amit nem lehet elégszer ismételni.
A Selyemréti megálló egy, úgymond, mintamegálló, abban az értelemben, hogy a kialakított peron a Vakok- és Gyengénlátók B.-A.-Z. Megyei Egyesületével folytatott egyeztetéseknek, valamint az esélyegyenlőség biztosításának megfelelően épült. Amennyiben ez a kialakított megoldás a gyakorlatban is beválik – és a Nemzeti Közlekedési Hatóság hozzájárul -, a többi megállót is hasonlóképpen alakítják majd ki. A jelenleg (amúgy is) ideiglenesen kiépített peronok könnyen átalakíthatóak, éppen mert figyelembe vették ennek későbbi lehetőségét, igényét.
Általában a megállóhelyekről tudni kell, hogy még végleges az arculatuk. A végleges építészeti kialakítás és az esőbeállók folyamatosan épülnek a következő hónapokban. Az utasok biztonsága érdekében azonban mindenhova elhelyeztek egy védőkorlátot, ami elválasztja a megállóban várakozókat a közúti forgalomtól. A közlekedési társaság kéri utasait, hogy a megállóban való várakozás során – saját biztonságuk érdekében – ne támaszkodjanak ennek az ideiglenes a védőkorlátnak.
A belvárosban a megállók külső szegélyét illetően hangsúlyozzák az illetékesek – noha a témáról már volt szó a helyi sajtóban –, hogy a régi szegélykövek beépítése szintén csak ideiglenes megoldás, a végleges állapot a belvárosban (az önkormányzat által) tervezett további beruházásoktól (IVS II. ütem) függ, csakúgy, mint a vágánnyal párhuzamos „folyóka” és a csatlakozó díszburkolat közötti rész (ugyancsak ideiglenes jelleggel lebetonozva).
Sokszor felmerülő kérdés, ezért fontos hangsúlyozni, hogy a régi villamosok nem rongálják az új pályát, minthogy a Tatrák és az ex-bécsi (SGP) villamosok is úgynevezett forgóvázas járművek. Ilyen probléma csak a (régebbi típusú) merevtengelyes villamosok esetében merülhetne fel.