Az őszi évszakváltozás kapcsán nemcsak az időjárási, hanem a látási
viszonyok is nagymértékben változnak, romlanak, és ez jelentős hatással
van a mindennapi közlekedésre. Az őszi hónapokban a közúti balesetek
jellemző oka, hogy a gépjárművezetők nem a megváltozott időjárási-,
látási- és útviszonyoknak megfelelően vezetik járműveiket. Hogy
mindenki haza érjen fogadják meg a rendőrség őszi út-mutatóját!
Csúszásveszély!
A legtöbb problémát többnyire a változó tapadó képességgel rendelkező
útburkolat, valamint a romló látási viszonyok okozzák. A megváltozott
közlekedési környezet váratlan helyzet elé állíthatja a járművezetőket,
éppen ezért időben fel kell készülni arra, hogy egyik pillanatról a
másikra olyan időjárási és útviszonyokkal találkozhatunk, amelyek a
nyári vezetéstechnikától lényegesen eltérő vezetést igényelnek. A
vezetési szokásokban és a vezetési stílusban az előrelátásnak, az
óvatosságnak és a biztonságnak kell érvényesülnie. Talán az őszi
időjárási viszonyok között történő közlekedés során van leginkább
szükség a másik közlekedő partnerrel szemben tanúsított előzékenységre,
messzemenő toleranciára.
Biztonságos őszi séta
Az őszi látási viszonyok távolságbecslésünket jelentősen befolyásolják.
A pára, a köd, a még épphogy derengő napsütés erősen rontja ezt a
képességet. Nem véletlen, hogy ebben az időszakban jelentősen
emelkedik a gyalogos és kerékpáros elütések száma, azonban ezek a
balesetek megelőzhetőek! Akár gyalogosról, akár kerékpárosról van szó,
nagyon fontos, hogy rossz látási körülmények között jól láthatóak
legyenek a közúti közlekedés során. Egy fényvisszaverő eszközzel
ellátott gyalogos vagy kivilágított kerékpáros éjszaka már 130-150
méter távolságból is észlelhető, és ez jelentősen csökkenti a
baleseti kockázatokat.
A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Balesetmegelőzési Bizottság az alábbiakra
hívja fel a közlekedők figyelmét:
1. Alaposan vizsgáltassa át járművének műszaki állapotát!
2. A nyári gumiköpenyek tapadási tulajdonságai hideg időjárási
viszonyok között jelentős mértékben csökkennek. Ne használjon 4 mm-nél
kisebb mintázat mélységű gumiabroncsot, és fordítson különös figyelmet a
gumiabroncsok levegőnyomására!
3. Őszi időszakban a hidakon, felüljárókon és erdősávval védett
útszakaszokon fokozottabban számolni kell az úttest csúszósságával. A
száraz útszakaszról a vizes szakaszra való ráfutás ismertető jelei
lehetnek az úttest felületének színváltozása, illetve a kerekek
gördülése által okozott hanghatás növekedése.
4. Esőben a járművezető által belátott távolság csökken. A levegő
kevésbé átlátható a páratartalom miatt. A járművek körvonalai
elmosódnak, a valóságosnál távolibbnak látszanak. A közlekedő
járművek távolságát sokan túl-, sebességét viszont alulbecsülik.
5. Egyes utakon számítani kell arra, hogy az esővel együtt
megjelenhetnek állati erővel vont járművek, mezőgazdasági gépek. Az
említett járművek által felhordott sár csúszóssá teheti az utakat.
6. Semmit ne csináljunk hirtelen! Haladásunk során a jármű
stabilitása jeges útszakaszra való ráfutáskor váratlanul megváltozik.
Ebben az esetben minden hirtelen mozdulat a kormányon, féken, gázon
tragédiához vezethet. Gázlevétellel és motorfékkel csökkentsük a
sebességet!
7. Különösen ősszel – amíg nem szokunk hozzá az új feltételekhez
– a megváltozott perspektívát hibásan értékeljük: a dolgokat
távolabbinak látjuk, mint a valóságban vannak. Ez elsősorban
előzéskor vezethet veszélyes tévedéshez. Ráadásul ilyenkor a
tárgyak belemosódnak a környezetbe, s nehezen észlelhetők. Az
évszakváltás kapcsán gondoljunk erre is, és alkalmazkodjunk!
8. A korai sötétedés, az évszakra jellemző esőzések, ködösödés,
párásodás jelentősen befolyásolják a láthatóságot is. Éjszaka,
korlátozott látási viszonyok között eltűnnek a színek, az árnyalatok,
összemosódnak az alakok, nehezebb felmérni a távolságokat. Ilyen
körülmények között még nehezebb észrevenni az úton, vagy az út
szélén közlekedőket. Az őszi látási viszonyok távolságbecslésünket
jelentősen befolyásolják. A pára, a köd, a még épphogy derengő napsütés
erősen rontja ezt a képességet. Nem véletlen, hogy ebben az időszakban
jelentősen emelkedik a gyalogos és kerékpáros elütések száma, azonban
ezek a balesetek megelőzhetőek!
9. Akár gyalogosról, akár kerékpárosról van szó, nagyon fontos,
hogy rossz látási körülmények között jól láthatóak legyenek a közúti
közlekedés során! Egy fényvisszaverő eszközzel ellátott gyalogos vagy
kivilágított kerékpáros éjszaka már 130-150 méter távolságból is
észlelhető, és ez jelentősen csökkenti a baleseti kockázatokat.
Balesetmentes közlekedést kíván a B.-A.-Z. Megyei Balesetmegelőzési
Bizottság.
B-A-Z. MRFK: Kommunikációs Iroda