2025. 05. 11. vasárnap

Ferenc

1 EUR 405 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Hírek » Eu hírek » Befektetések, ingatlanszolgáltatások és az internethez való hozzáférés piaca: a fogyasztói megelégedettségi skála alsó hányadában
eu-zaszlo

Befektetések, ingatlanszolgáltatások és az internethez való hozzáférés piaca: a fogyasztói megelégedettségi skála alsó hányadában

„Befektetések, nyugdíjalapok és értékpapírok”, „ingatlanszolgáltatások” és „internetes szolgáltatások nyújtása”: minden valószínűség szerint e három piac teljesítményével a legelégedetlenebbek a fogyasztók az EU-ban a fogyasztói piacok ma közzétett, 2010. őszi eredménytáblája szerint.

Az árupiacok közül a „használt autók”, a „ruházati cikkek és lábbelik” és a „hús” piaca érte el a legrosszabb helyezést. A másik végletbe tartoznak a légitársaságok, melyek a 2010. tavaszi zavarok ellenére is jó eredményeket mutatnak fel. A fogyasztók a kulturális javak és szolgáltatások piacával is elégedettek. Az eredménytábla olyan mutatók alapján állítja sorrendbe a fogyasztói piacokat mint az összehasonlíthatóság, a fogyasztói bizalom, a fogyasztói elégedettség, a problémák, a panaszok, a szolgáltatóváltás akadálymentessége, az árak stb. Az a cél, hogy beazonosítsák a működési elégtelenségek kockázatát leginkább magukban rejtő piacokat, és nyomon követő tanulmányokkal részletesen elemezzék a problémákat, valamint szakpolitikai válaszokat találjanak azokra. Ez az első alkalom, hogy az eredménytábla 50 különböző piacot – az élelmiszerektől a háztartási készülékeken át a gépjárműjavításig – állít sorrendbe valamennyi uniós országra vonatkozóan.

John Dalli, az egészségügyi és fogyasztóvédelmi politikáért felelős biztos a következőket nyilatkozta: „Az egységes piac nagy ígérete az, amit a fogyasztók számára biztosítani tud: alacsony árak, nagyobb választék, átláthatóság és elégedettség. Az eredménytáblának köszönhetően pontosan megállapítható, hogy valószínűleg mely piacok nem képesek ezek nyújtására.” Összegezve tehát: „Következő lépésként részletesebben tanulmányozunk két piacot (az internetes szolgáltatásnyújtások piacát és a húspiacot) és arra ösztönözzük a nemzeti hatóságokat, hogy használják fel az eredményeket munkájuk során.”

Az eredménytábla

A fogyasztói piacok eredménytáblája piac-ellenőrzési felmérésen alapul, mely a fogyasztók közelmúltbeli vásárlói tapasztalataival kapcsolatos visszajelzéseket és véleményeket elemzi az egyes piacok vonatkozásában. 2010-ben az eredménytábla első alkalommal 50 fogyasztói piac esetében biztosít adatokat; e piacokhoz köthető a fogyasztói háztartások költségvetésének több mint 60%-a.

Az eredménytábla célja azon piacok beazonosítása, melyek esetében fennállhat annak veszélye, hogy a fogyasztók számára alacsony teljesítményt nyújtanak. Az így szerzett ismeretek alapvető fontosságúak a megfelelő politikai intézkedések kidolgozásához, és hozzájárulnak a Bizottságnak az egységes piac működésének széleskörű ellenőrzésére irányuló munkájához.

A főbb piacok rangsorba állítása a következő mutatókból álló teljes ponteredményeken alapul:

*

Az áruk és szolgáltatások egyszerű összehasonlíthatósága. A fogyasztók számára a következő piacokon volt a legnehezebb a kínálatok összehasonlítása: banki műveletek, távközlés, közszolgáltatások (víz, gáz, villamosenergia-szolgáltatás), ingatlanszolgáltatások és jogi szolgáltatások (beleértve a számviteli és közjegyzői szolgáltatásokat is). A könyvek, folyóiratok és napilapok a legjobban összehasonlíthatók.
*

A fogyasztók bizalma abban, hogy a kiskereskedők betartják a fogyasztóvédelmi szabályokat: a fogyasztók a következő piacokkal szemben a legbizalmatlanabbak: befektetések, nyugdíjalapok és értékpapírok, használt autók és ingatlanszolgáltatások.
*

Problémák és panaszok. A fogyasztók a következő piacokon szembesültek a legtöbb problémával: internethez való hozzáférés, vasút, ingatlanszolgáltatások és befektetések, nyugdíjalapok és értékpapírok. A legtöbb panasz a következő területekre vonatkozott: mobiltelefónia, internethez való hozzáférés, új gépjárművek és banki folyószámlák.
*

Általános megelégedettség és elvárások. Általánosságban az európai fogyasztók 57%-a úgy véli, hogy a piacok működése eléri a kívánt szintet. A befektetések, nyugdíjalapok és értékpapírok, ingatlanszolgáltatások és a vasúti szolgáltatások piacával szemben a legnagyobb az elégedetlenség. Az uniós fogyasztók a kulturális javakkal és szolgáltatásokkal a legelégedettebbek.

Ezek mellett az eredménytábla a következőket is vizsgálja:

*

A szolgáltatóváltás akadálymentessége és a tényleges szolgáltatóváltási magatartás. A szolgáltatóváltás a villamosenergia-szolgáltatás terén a legnehezebb, ezt követik a banki befektetések, a gázellátás és a bankhitelek.
*

Eltérő árak. Az árak jelentik a legfőbb vásárlási szempontot a fogyasztók számára, és az egységes piacon mutatkozó jelentős árkülönbségek a piaci széttöredezettséget jelezhetik. Az eredménytábla markáns árkülönbségeket mutat az Unió egészében. A szolgáltatások áraiban mutatkozó különbségek általában jelentősebbek, mint az áruk árkülönbségei; a legnagyobb eltérés a banki folyószámlák és az internethez való hozzáférés terén tapasztalható.

A fogyasztók panaszokra okot adó problémákból adódó veszteségei a becslések szerint elérik az EU GDP-jének csaknem 0,3%-át. Ezt az összeget eredményesebben fel lehetett volna használni hatékony és innovatív áruk és szolgáltatások vásárlására, biztosítva ezáltal az EU gazdasága számára elengedhetetlenül szükséges lendületet.

Főbb megállapítások

*

A fogyasztók szempontjából a szolgáltatások három piaca folyamatosan a legalacsonyabb pontszámot kapja, függetlenül attól, hogy figyelembe vették-e az EU-országok méretét vagy sem. E piacok a következők: „befektetések, nyugdíjalapok és értékpapírok”, „ingatlanszolgáltatások” és „internetes szolgáltatások nyújtása”.
*

A legrosszabbul teljesítő három árupiac a következő: „használt autók”, „ruházati cikkek és lábbelik” és a „hús” piaca (további részletek: MEMO/10/514).
*

A legjobb helyezést elért piacok között szerepel a „könyvek, folyóiratok és napilapok”, valamint a „kulturális és szórakoztatóipari szolgáltatások” piaca.
*

A fogyasztók a légitársaságokat a rangsor felső sávjába helyezik, megelőzve az összes többi szállítási szolgáltatást és különösen kiemelve, hogy ezt a helyezést az ágazatot sújtó nehézségek ellenére érték el.

A következő lépések

Az Európai Bizottság két piaci tanulmányt fog indítani a megállapításokhoz vezető okok részletes vizsgálata és a szakpolitikai orvoslati lehetőségek kijelölése céljából. Az érintett piacok a következők:

*

Internetes szolgáltatások nyújtása: általában véve ez a harmadik legrosszabb helyezést elérő piac, melyen a fogyasztók legnagyobb százaléka szembesült problémákkal és ahol uniós viszonylatban a legnagyobbak az árkülönbségek. Az internethez való hozzáférés a digitális integráció és a digitális egységes piac előfeltétele.
*

A húspiac az egyik legrosszabb helyezést elérő árupiac. A hús a fogyasztók kiadásainak jelentős részét kitevő, egyik leggyakrabban vásárolt termék.

 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

NAV: Egy kulcs kálváriája
Zárjegy nélküli cigaretta, csaknem húsz kilogramm fogyasztási dohány és ismeretlen eredetű alkohol került elő egy vendéglátóhely zárt ajtója mögül. Az…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, mint amikor felismerik Önt, ha visszatér a webhelyünkre, és segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei. Köszönjük, ha lehetővé teszi számunkra ezen cookie-k használatát!