Az Európai Bizottság ma este Brüsszelben ünnepélyes díjátadó gálán hirdeti ki a 2010. évi uniós ökocímke-népszerüsítési díj nyerteseit. A díjjal azokat jutalmazzák, akik kiemelkedően sokat tettek azért, hogy mindenki megismerje az Európai Unió környezetbarát termékeket és szolgáltatásokat jelölő ökocímkéjét. A címke egyre népszerűbb: az Unión innen és túl már csaknem 25 000 terméket és idegenforgalmi szolgáltatást fémjelez. Janez Potočnik környezetvédelmi biztos elmondta: „Az uniós vállalkozások döntő szerepet játszanak a fogyasztói szokások alakításában. Őszintén gratulálok a díjazottaknak, mert tevékenységükkel hozzájárultak a környezet állapotának javításához és a kiválóság eme védjegyének népszerűsítéséhez.”
Az uniós ökocímke-népszerüsítési díj
Az elismerés, amelyben először tavaly részesülhettek a vállalkozások, az uniós ökocímke széles körű megismertetése érdekében végzett kivételes promóciós tevékenységeket díjazza. Ösztönzőleg és lelkesítően kíván hatni más uniós ökocímke-tulajdonosokra is, hogy marketingtevékenységük során éljenek ők is a címke adta lehetőségekkel.
Idén a díjra összesen 13 vállalkozást jelöltek 11 országból (Belgium, Ciprus, Cseh Köztársaság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Olaszország, Portugália, Spanyolország és Svédország). A szolgáltatás kategóriában több hotel is indult, a gyártó/kiskereskedő kategóriában pedig számtalan termék (a szappantól és samponoktól kezdve a tisztítószereken át a padlóburkolatokig) gyártói szálltak versenybe
A díj várományosai a következők:
Adria Hotel, Prága (Cseh Köztársaság)
Alpheios International (Hollandia)
Alvarella Ecoturismo (Spanyolország)
Arjowiggins Graphic (Franciaország)
Bona AB (Svédország)
Delhaize nz (Belgium)
Jardim Atlantico (Portugália – Madeira)
Novoceram sas (Franciaország)
Sara Lee Corp – Sanex (Hollandia)
Solus (Írország)
Sutter Industries SpA (Olaszország)
UPM-Kymmene Corporation (Finnország)
ZX FAMI Ltd (Ciprus)
A jelöltek teljesítményét több szempontból is értékelte a környezetvédelmi és kommunikációs szakemberekből, valamint az Európai Bizottság képviselőiből álló zsűri: a minőség mellett vizsgálta a kreativitást, a tevékenységek hasznát, de a címke hatékony alkalmazását is.
Az uniós ökocímke
Az uniós ökocímke az egyetlen páneurópai szintű környezetvédelmi árujelzés. Önkéntes rendszerként indult 1992-ben, hogy az Európai Unióban környezetbarát termékek előállítására és fogyasztására, illetve ilyen szolgáltatások nyújtására és igénybevételére buzdítson.
Ma közel 25 000 termék és szolgáltatás viseli a címke jellegzetes viráglogóját: tisztítószerek, háztartási gépek, papíráruk, textíliák, lakberendezési és kerti tárgyak, kenőanyagok éppúgy, mint egyes idegenforgalmi szolgáltatások.
Ezek a termékek és szolgáltatások az EU összes tagországában, sőt a világ több más országában, például Indiában, Új-Zélandon, Kanadában és Kínában is elérhetők.
Uniós ökocímkét csak olyan termék kaphat, amely egy független testület tanúsítványa alapján szigorú ökológiai és teljesítménybeli kritériumoknak felel meg. A címke odaítélésekor az adott termék elsődleges környezeti hatása és a teljes életciklus során nyújtott környezeti teljesítménye is szempont. Az uniós ökocímkerendszer irányításának feladatát a tagállami hatóságok, valamint Izland, Norvégia és Liechtenstein látják el.
A rendszer korábban módosult, hogy a termékek és szolgáltatások szélesebb körére kiterjedjen, azon területekre összpontosítva, amelyekben a legtöbb lehetőség rejlik a fejlődésre. A módosítás eredményeképpen emellett egyszerűbb és olcsóbb lett a címkehasználat kérelmezésének folyamata.
Az ünnepélyes díjátadás 18.30-kor veszi kezdetét a 118-126. Boulevard Adolphe Max alatti Plaza Hotelben, Brüsszelben. További részletekért forduljon az ökocímke információs szolgálathoz: ecolabel@biois.com.
Az uniós ökocímkével kapcsolatban további információk a www.ecolabel.eu weboldalon olvashatók.