A Lehet Más a Politika szerint az ajkai vörösiszap tározó katasztrófa után
jelenleg a legfontosabb feladat a kolontári, a devecseri és más érintett
településeken élők biztonságba helyezése, a tározó stabilizálása, a károk
lehetőség szerinti mérséklése, illetve a mihamarabbi kárelhárítás.
Ugyanakkor elkerülhetetlen, hogy a tragédia okainak vizsgálatakor választ ne
találjunk az alábbi kérdésekre:
1. A MAL Zrt. vajon végrehajtotta-e a privatizációs szerződésben foglalt
3 milliárd forintnyi környezetvédelmi beruházást, amelynek vállalása miatt
mélyen nyomott áron (10 millió forintért) juthatott hozzá az alumíniumipari
céghez a 90-es évek második felében? Mire költötték a MAL Zrt.-nél azt a
több millió eurónyi EU-s támogatást, amelyet környezetvédelmi beruházások
megvalósítására kaptak, és amelynek sorsáról a jelek szerint Brüsszelben nem
tudnak?
2. Miért ennyire lúgos a magyarországi zagytározókban elhelyezett
vörösiszap, más országok gyakorlatával szemben, és miért nincs itthon
előírás a zagy semlegesítésére lerakás előtt?
3. Hogyan adhatott ki a Közép-dunántúli Környezetvédelmi,
Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség engedélyt normál
hulladéklerakásra, amikor a vörösiszap pH-ja 13-13,5-es, tehát egyértelműen
veszélyes hulladéknak minősülő zagy elhelyezéséről volt szó?
4. Hogyan lehetséges, hogy a MAL Zrt. nem számolt be sem a
nyilvánosságnak, sem a hatóságoknak azokról a problémákról, amelyek a helyi
lakosok, és az üzem egyes munkatársainak egybehangzó álláspontja (valamint a
WWF fényképekkel alátámasztott beszámolója szerint) hetek, sőt, hónapok óta
tapasztalhatók voltak? Miért nincs olyan építési hatósági ellenőrzés, amely
a környezeti mellett a veszélyes létesítmények építészeti, statikai
felülvizsgálatát is elvégzi?
5. Hogyan lehetséges, hogy az üzem haváriaterve 300 ezer köbméter
vörösiszap lehetséges kiömlésével számolt, miközben az eddig kiömlött anyag
mennyisége minimum 6-700 ezer köbméter, de valószínűleg közelíti az 1 millió
köbmétert, és a tározóban még további jelentős mennyiség található? Ki
hagyta jóvá a valóságtól nyilvánvalóan elrugaszkodott haváriatervet?
6. Hogyan lehetséges, hogy a mindenkori kormányzatok az 1995-ös
környezetvédelmi törvényben megfogalmazott feladatuknak, mely szerint ki
kell dolgozni a megfelelő környezeti felelősségbiztosítási rendszert, 15 év
alatt nem voltak képesek eleget tenni?
Az ökopárt a katasztrófahelyzetben igyekszik segítséget nyújtani a
bajbajutottaknak, és együttműködni a kormányzati szervekkel a tragikus
baleset következményeinek kezelésében. Ugyanakkor elkerülhetetlen a fenti
kérdések megválaszolása, az ebből származó akár személyi felelősségek
megállapítása, és az elmúlt másfél évtized valamennyi kormányának
érdektelenségéből vagy ellenérdekeltségéből fakadó jogalkotási mulasztások
pótlása.