Az európai közlekedésbiztonsági napok harmadik alkalommal megrendezésre kerülő rendezvénye 2010. október 13-án és 14-én lesz Brüsszelben.
Ez alkalomból az Európai Bizottság – a belga elnökséggel közösen – konferenciát szervez, amely számos témára kitér majd: szó lesz közúti balesetek sérültjeiről, a különböző úthasználók előtt álló kihívásokról és infrastrukturális kérdésekről. A konferencia kiemelt figyelmet fordít a leggyakrabban halált okozó közlekedési bűncselekmények elleni, országhatárokon átnyúló küzdelemre, és lehetőséget nyújt az európai közlekedésbiztonsági szakpolitikának a 2011–2020 időszakra szóló stratégiai iránymutatásának bemutatására. Siim Kallas, a Bizottság közlekedésért felelős alelnöke mellett a rendezvényen részt vesz Etienne Schouppe, a mobilitásért felelős belga szövetségi miniszter, valamint Brian Simpson, az Európai Parlament közlekedési és idegenforgalmi bizottságának elnöke.
„Az európai közlekedésbiztonsági napok kiváló alkalmat biztosítanak ahhoz, hogy mérleget vonjunk. Évente több tízezren halnak meg közútjainkon, a sebesültek száma pedig ennél is nagyobb. Oda kell figyelnünk az úthasználók olyan sérülékeny kategóriáira is, mint például a motorkerékpárosok, akik esetében a halálos kimenetelű közúti balesetek számának növekedése továbbra is aggodalomra ad okot. Az e téren tett előrelépésnek ki kell terjednie a közúti infrastruktúra javítására is, amely az úthálózatok fenntartóinak rendszeres feladatát kell, hogy képezze” – hangsúlyozta Kallas alelnök, aki a közúti biztonság kérdését tevékenységének egyik kiemelt céljaként kezeli.
A közúti biztonsághoz kapcsolódó előrelépések és kihívások
2001 óta a közúti halálesetek száma jelentősen, összességében 44%-kal csökkent Európában, amely adat a 2010-es évre vonatkozó becsült értéket is tartalmazza. Egyes országokban még ennél is jelentősebb eredményeket sikerült elérni: Lettországban 55%-os csökkenést mértek, míg Portugáliában, Észtországban, Litvániában, Spanyolországban és Franciaországban 2001 óta felére csökkent a közúti halálesetek száma. A közúti biztonság azonban továbbra is fontos társadalmi probléma. 2009-ben több mint 35 000 ember halt meg az EU közútjain, ami megfelel egy közepes méretű város lakosságának. A becslések szerint minden egyes európai közúton bekövetkezett halálesetre 4 maradandó károsodást (vagyis agykárosodást vagy gerincsérülést), 10 súlyos és 40 kisebb sérülést szenvedett sérült jut. A becslések szerint a társadalomnak mindez évente 130 milliárd eurójába kerül.
A konferencia központi témái
A közúti biztonságról szóló október 13-i konferencia lehetőséget nyújt arra, hogy széles kör megismerhesse az európai közlekedésbiztonsági szakpolitikának a 2011–2020 időszakra szóló stratégiai iránymutatását, amelyet a Bizottság július 20-án fogadott el. A konferencia három szekcióból áll majd. Az első a közúti balesetek sérültjeire összpontosít. A második számos úthasználói kategóriához – az idősödő népességhez, a kerékpárosokhoz, a motorkerékpárosokhoz, valamint az ittas vezetőkhöz – kapcsolódó problémákkal foglalkozik. A harmadik témája pedig a közúti infrastruktúra biztonságának kérdése lesz.
A rendezvény második napja (október 14.) a belga elnökség kezdeményezése, és egy olyan szemináriumra épül, amelynek célja a rendőrség és az igazságügyi szervek közötti koordináció javítása a legsúlyosabb közlekedési bűncselekmények elleni, országhatárokon átnyúló küzdelem érdekében.
Az Európai Parlament épülete előtti téren mindkét napon „közúti közlekedésbiztonsági falu” várja a látogatókat a nagyközönség tájékoztatását célzó standokkal és bemutatókkal.
Az európai közlekedésbiztonsági napok harmadik alkalommal megrendezésre kerülő rendezvénye
Az európai közlekedésbiztonsági napok célja egyfelől, hogy felhívja a döntéshozók és a nagyközönség figyelmét a közúti biztonság kihívásaira, másfelől, hogy megváltoztassa az úthasználók magatartását annak érdekében, hogy a városi mobilitás biztonságos, biztonságérzetet adó és mindenki számára elérhető legyen.
Az e témában tartott harmadik rendezvény kiemelt figyelmet fog fordítani a leggyakrabban halált okozó közlekedési bűncselekmények elleni, országhatárokon átnyúló küzdelemre.
Az első európai közlekedésbiztonsági nap középpontjában a fiatal vezetők álltak. A 2009-es második rendezvény témája a városi környezet közlekedésbiztonsága volt.