A TISPOL Műveleti Csoport 2010. éves terve alapján az *European
Operation Truck” nemzetközi fokozott közlekedésbiztonsági ellenőrzés
végrehajtását rendelte el október 12-től, 14-ig, mely elsősorban a
tehergépjárművek átfogó ellenőrzésére terjed ki.
A fokozott ellenőrzés a közúti forgalomban részt vevő magyar és
külföldi tehergépjárművekre egyaránt kiterjed, elsősorban a napi
valamint heti pihenőidők betartására, a tehergépjárművek műszaki
állapotának ellenőrzésére.
Borsod-Abaúj-Zemplén megyében az akcióra elsősorban a lakott területen
belüli útvonalakon, a ki- és bevezető útszakaszokon, a gyorsforgalmi,
valamint autópálya szakaszokon kerül sor.
A végrehajtásban a Forgalom-ellenőrző Alosztály, az Autópálya
Alosztály, a Miskolci, Kazincbarcikai, Encsi, Sátoraljaújhelyi,
Sárospataki, Tiszaújvárosi, Szerencsi, Mezőkövesdi, Ózdi, Edelényi
Rendőrkapitányság vesz részt. A rendőrség hivatásos állományán kívül
segítséget nyújtanak a területi Polgárőr Egyesületek, a Nemzeti
Közlekedési Hatóság B-A-Z Megyei Kirendeltségének munkatársai, a Vám-
és Pénzügyőrség beosztottai is.
Információs háttér:
A tehergépkocsik közlekedésének átlagot meghaladó biztonsági kockázata
van, hiszen a legnagyobbnak számító járművekkel szemben a közúti
közlekedés más résztvevői lényegesen védtelenebbek.
A tehergépjárművek közúti közlekedésének számos sajátossága van. Ezek
sorából kiemelhető, hogy a tehergépkocsi vezetők hivatásszerűen űzik
*kenyérkereső* mesterségüket, általában jelentős vezetési
gyakorlattal és tapasztalattal rendelkeznek, s tisztában vannak azzal,
hogy szabályszegésük következtében megélhetésük kerülhet veszélybe.
A közúti áruszállítás területén az elmúlt években már történtek
hatékony közösségi és nemzeti beavatkozások annak érdekében, hogy a
fenti elvárások teljesüljenek, s vitathatatlan, hogy ezeknek az
intézkedéseknek már kézzel fogható eredményei is vannak.
Ugyanakkor a közúti áruszállítás továbbra is a legnépszerűbb szállítási
mód maradt, s biztosra vehető, hogy ebben hosszabb távon sem lesz
változás.
Az átlagos szállítási távolság megnőtt, ugyanakkor csökkent az üresen
megtett út aránya, így kevesebb árút szállítottak nagyobb távolságra.
A KSH hivatalos adatai szerint hazánkban a 2009. december 31-én
összesen 3.6 millió forgalomba helyezett gépjárművet regisztráltak. A
személygépkocsik száma ekkor 3 millió db volt. Az év folyamán több
járművet vontak ki a forgalomból, mint amennyit üzembe helyeztek.
A gépjárművek száma ezt megelőzően 11 éve csökkent utoljára.
2001. évi IX. törvény a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek
személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) értelmében:
A gépjárművezetőnek minden huszonnégy órás időszakban legalább tizenegy
óra egybefüggő napi pihenőidőt kell tartania, ami hetenként maximum
három alkalommal legalább kilenc egybefüggő órára csökkenthető,
feltételezve, hogy a következő hét végéig ezzel egyenértékű
pihenőidőt biztosítanak számára.
Azokon a napokon, amikor a pihenőidő nem csökken le az 1. pont első
fordulata szerint, azt két vagy három különálló időszakban lehet igénybe
venni a huszonnégy órán belül, melyek közül az egyiknek legalább nyolc
egybefüggő órának kell lennie. Ebben az esetekben a minimális pihenőidőt
tizenkét órára kell felemelni.
Minden olyan harmincórás időszakra, amikor a járművön legalább két
gépjárművezető van, mindegyik gépjárművezetőnek legalább nyolc óra
egybefüggő napi pihenőidőt kell beiktatnia.
Minden héten az 1. és 2. pontban megnevezett pihenőidők egyikét heti
pihenőidőként, összesen negyvenöt egybefüggő órára meg kell
hosszabbítani. E pihenőidőt legalább harminchat egybefüggő órára
lehet csökkenteni, ha azt a gépjárművezető a jármű rendes telephelyén
vagy saját lakóhelyén tölti el, vagy legalább huszonnégy egybefüggő
órára rövidíthető, ha azt máshol tölti el. Minden csökkentést az
illető hetet követő harmadik hét vége előtt egybefüggően elöltött, azzal
egyenértékű pihenőidővel kell kiegyenlíteni.
Az egyik héten kezdődő és a következő héten folytatódó heti pihenőidőt
e két hét bármelyikéhez hozzá lehet kapcsolni.
A 6. Cikk 1. pontjának negyedik bekezdésében meghatározott
személyszállításnál a heti pihenőidő átvihető a következő
hétre, és hozzáadható ezen második hétre járó heti pihenőidőhöz.
A napi és/vagy heti pihenőidő csökkentéséért ellentételezésként
eltöltött pihenőidőt hozzá kell kapcsolni egy legalább nyolc
egybefüggő óra másik pihenőidőhöz, és azt az érintett személy kérésére a
jármű telephelyén vagy a gépjárművezető lakóhelyén kell eltölteni.
A napi pihenőidő eltölthető álló (parkoló) járműben, amennyiben az
fekvőhellyel ellátott és fix helyen parkol.
A fenti 1. pont rendelkezéseit, függetlenül, ha áru- és/vagy
személyszállítást végző gépjárművezető komphajón vagy vasúton
szállított járművet kísér, a napi pihenőidőt legfeljebb egy ízben meg
lehet szakítani a következő feltételek teljesülésekor:
biztosítják számára, hogy a napi pihenőidő szárazföldön eltöltött
részét a napi pihenőidő komphajó fedélzetén vagy vasúton eltöltött
része előtt vagy után igénybe vegye,
a napi pihenőidő két része közötti időtartamnak a lehető legrövidebbnek
kell lennie, és semmiképpen nem haladhatja meg az egy órát a jármű
berakodása előtt vagy berakodása után. Ezen műveletekbe beleszámítanak
az elvámolási eljárások is,
a napi pihenőidő mindkét részét a gépjárművezető csak a járműben
elhelyezett fekvőhelyen vagy a fekvőhelyes vasúti kocsiban töltheti el.
Az ily módon megszakított napi pihenőidőt két órával meg kell
hosszabbítani.
Feltéve, hogy ez nem veszélyezteti a közúti közlekedés biztonságát, és
lehetővé teszi megfelelő parkolóhely elérését, a gépjárművezető a
személyek, a jármű vagy a rakomány biztonságának megőrzéséhez
szükséges mértékben a jelen Megállapodás rendelkezéseitől
eltérhet. A gépjárművezetőnek be kell jegyeznie a menetíró készülék
adatrögzítő lapjára vagy a menetlevélre a jelen Megállapodás
rendelkezéseitől való eltérés módját és okát.