A Lehet Más a Politika a katasztrofális ajkai vörösiszap-ömlés további
károkozásainak megállítására, a következmények felszámolására és a hasonló
események későbbi bekövetkezésének megelőzésére tizenkét pontos
akciócsomagot dolgozott ki, amely rövid- közép- és hosszú távú
intézkedéseket tartalmaz. Az LMP fontosnak tartja, hogy a kormány e terv
mentén intézkedjen, folyamatosan egyeztetve az érintett kormányzati és civil
szervezetekkel.
Az LMP akciócsomagja a következő:
– gátak megerősítése, az újabb kiömlés megakadályozása;
– a vörösiszap összegyűjtése biztonságos lerakása és semlegesítése;
– folyamatos monitorozás, a kiömlött iszap, a szennyezett területek esetében
és a környező vízbázisokban a nehézfémtartalom, arzén, higany, fluor, PCB-k
és más potenciálisan jelen lévő szennyező anyagok koncentrációjának mérése,
tekintettel azokra az információkra, hogy nem csupán vörösiszapot, hanem
más veszélyes hulladékokat is deponálhattak a sérült kazettában;
– a többi hasonló létesítmény, mindenekelőtt a mosonmagyaróvári,
almásfüzitői és neszmélyi vörösiszap-tározók azonnali statikai, állékonysági
ellenőrzése és annak felderítése, hogy került-e sor ezekben a vörösiszapon
kívül más típusú hulladék lerakására is;
– a hazai veszélyes ipari üzemek, bányák, lerakók havaria-terveinek
felülvizsgálata, hogy azok megfelelnek-e a valóságnak, megfelelően
modellezik-e a baleset esetén várhatóan bekövetkező eseményeket;
– az egész zöld és építési hatósági rendszer megerősítése, a hatóságok
terepi jelenlétének, ellenőrzéseinek fokozása,
– a vörösiszap besorolásának és kezelésének felülvizsgálata: magas pH-ja
miatt egyértelműen veszélyes hulladékként kell definiálni, az engedélyezési
eljárásokban ekként kezelni, függetlenül az EU-s előírásokban foglaltaktól,
amelyek más technológiai eljárás során keletkező, alacsonyabb pH-jú anyagra
vonatkoznak;
– a veszélyes üzemek kötelező és megfelelő biztosítási összegű
felelősségbiztosítási rendszerének kidolgozása, amelyet a környezetvédelmi
törvény már tizenöt évvel ezelőtt feladatként fogalmazott meg a jogalkotó
számára;
– az építési engedélyezési és ellenőrzési rendszer felülvizsgálata, úgy, hogy
az egyszer kiadott engedélyeket a veszélyes üzemek esetében rendszeresen,
minden szempontból felül kelljen vizsgálni
– EU-szintű veszélyes üzemi biztonsági alap létrehozatalának kezdeményezése,
amely a veszélyes üzemek befizetéseiből töltődik, és anyagilag helytáll a
máshogyan nem fedezhető károkozások esetén;
– uniós irányelv kezdeményezése a kötelező felelősségbiztosításokról;
– a tíz évvel ezelőtti nagybányai balesethez hasonlóan széles felhatalmazású
uniós vizsgálóbizottság kiküldése az okok feltárására, a következtetések
levonására és ajánlások megfogalmazására.
Az LMP meggyőződése, hogy a fenti pontoknak megfelelő intézkedések
elengedhetetlenek a baleset következményeinek felszámolása és a későbbi
balesetek megelőzése érdekében.