Két tömegbaleset is történt Suzuki Genex Bio Kupa idei utolsó versenyén
Véget ért a 2010-es Autós Gyorsasági Országos Bajnokság
Számos bajnokot avattak a Salzburgringen a Duna Autó Autós Gyorsasági Országos Bajnokság utolsó versenyhétvégéjén. Nagy Norbi és ifj. Ficza Ferenc fiatalkorú versenyzők, országos bajnokok lettek. Tukora István és Gáspár Csaba szintén elnyerték a bajnoki címet. A Genex Suzuki Bio Kupa bajnoki cím sorsa már az első ötszáz méteren eldőlt.
Szeszélyes időjárás fogadta a magyar autóversenyzőket az osztrák pályán, esős és napos idő váltakozott az egész hétvégén, a gumiválasztás a legfontosabb kérdés volt mind az időmérések, mind a futamok előtt.
Az osztrák hétvégén az összes túraautó kategória együtt indult, hisz nem volt elegendő a mezőny, külön futamok megrendezésére.
A szombati túrautó verseny, mely egyben FIA Zóna, Szlovén és a Magyar bajnoki futam is volt egyben, Stanco Max nyert meg egy Ferrari GT3-as autóval. Másodikként Robida Zdenko (Seat Leon) lépte át a célvonalat, harmadik pedig Gáspár Csaba (156-os Alfa Romeo, F-2000) lett, így a magyar értékelésben Ő nyerte a futamot.
Gáspár Csaba a kilencedik körig hatalmas csatát vívott Németh Andrással, azonban Németh kicsúszott, a kavicságyban a sárga Alfa Romeo 155 alja megsérült, ezért fel kellett adnia a versenyt, ennek ellenére a bajnokság 2. helyezését megszerezte az F-2000-es kategóriában.
Németh kiesésével a második helyet Laczkó László (Renault Clio, A-2000) szerezte meg, míg a 3. legjobb magyar Nagy Norbi lett. Nagy Norbert ezzel az eredménnyel megszerezte az F-1600-as kategória Magyar bajnoki címét. A legjobb BMW Challenge-es induló Strider Zoltán lett, aki a futamon a 10. helyen ért célba. Ezen a hétvégén nem rendeztek külön BMW Challenge futamot, a versenyzők szintén a túraautósok között indultak,
A vasárnapi futam győztese ismét Stanco Max volt, második Kavecz István (BMW E90), harmadikként Gáspár Csaba (Alfa Romeo 156) lépte át célvonalat, ezzel bebiztosította bajnoki címét az F-2000-es kategóriában.
Az F-1600-as géposztály versenyét Mink Zoltán (Honda Civic) nyerte, az összetettben 10. helyen célba érve, megelőzve Nagy Norbert-et, akinek csak a biztos célba érkezés lehetett a célja, hisz a bajnoki címet már megszerezte. A BMW Challenge-es pilóták közül ismét Strider volt a leggyorsabb, a versenyen az előkelő 9. helyen ért célba. Ebben a bajnokságban már a Pannónia Ring-en bajnokot avattak, Kovács Tamás tehát a 2010-es BMW Challenge bajnoka.
Mindkét futamon Strider Zoltán nyerte a BMW Challenge-es értékelést, aki így nyilatkozott a futamok után: „A bajnoksági állásban elfoglalt 2. helyemen, már nem változtatott az eredményem, de mindenképpen ki akartam próbálni ezt a versenypályát. Volt olyan egyenes, amelyen 230 km/h-ra felgyorsultam, majd 200 km/h-val kellett bevenni az utána következő kanyart. Nagyon élveztem, remélem legközelebb is eljövünk ide.”
A túra futamokon indult két kupás Suzuki is, Burkus Egon és Szamosvári Tamás egészítette ki a mezőnyt. Burkus Egon a második futamon olyannyira jól autózott, hogy a leggyorsabb köre alapján a Genex Suzuki Bio Kupában az első rajthelyet tudta volna megszerezni.
Az egyetlen F+3500 kategóriás Magyar versenyző ezen a hétvégén Kavecz István volt, aki a technikai problémák ellenére vasárnap nagyszerűen autózott, és másodikként ért célba Stanko Max mögött. Mivel a többi F+3500-as versenyző nem jött el az utolsó futamra, Bódis Kálmán bajnoki címe már forgott veszélyben ezen a hétvégén.
A magyar Formula bajnokság, azaz E-2000 kategória bajnoki címe is ezen a hétvégén dőlt el. Csak az első két helyezett látogatott ki a futamra, ahol azonban az Interserie futamain kellett helytálniuk. Az Interserie lényegében egy osztrák és német formula bajnokság, Formula 3-as és Formula Renault autókkal. Tukora István (Formula Masters) még nem versenyzett autójával esőben, ezért szombaton csak a 8. helyen sikerült végeznie ebben az igen erős mezőnyben, Eszenyi László (Formula 3) csak a 12. lett, így Tukora bajnoki címe már nem is lehetett kérdéses.
Tukora István vasárnapra már könnyebben kockáztathatott, és ebben a nemzetközi, és európában egyik legerősebb mezőnyben győzni tudott, mely ebben az évben az egyik legnagyobb formula autós hazai siket. A 8. helyről rajtolva, mindenkit maga mögé utasított és 2 mp-es előnnyel nyert. Eszenyi Lászlónak vasárnap nem volt szerencséje, mert az élmezőnyben haladva kénytelen volt kikerülni egy előtte történt ütközést, amely során egy Formula Renault-nak kitört a kereke. A kikerülő manőver sikerült neki, de sajnos már féktávolságon belül volt, ezért nem tudta bevenni a következő kanyart és kicsúszott a kavicságyra. „Sajnálom, hogy Chanoch Nissany nem tudott eljönni erre a versenyre, ugyanis nagy küzdelemre számítottam az OB 2. helyezését illetően.” – nyilatkozta Eszenyi László, a bajnokság második helyezettje.
Ezen a hétvégén hazánk egyetlen talpon maradt, sőt egyre csak virágzó márkakupája, a Genex Suzuki Bio Kupa is az utolsó hétvégéjét tartotta, közösen az osztrák Suzuki Kupával. Ez a hétvége döntött ifj. Ficza Ferenc és Bárkovics Zoltán közti csatában, köztük a versenyek előtt mindössze 8 pont volt.
Ebben az évben megszokhattuk, hogy szinte versenyenként mutatkozik be új pilóta, ez most sem volt másként. Szabolcs Róbert a Proexsport színeiben ült a Suzuki volánjához, Sopronyi Zoltán az Orion MSE és Farkas Roland a Fönix Motorsport csapatában indult, sőt visszatért a versenyzéshez Elekfy Witold is az RCM Motorsport-nál. Így 15 magyar és 19 osztrák versenyző nevezett erre a hétvégére, azaz 34 Suzuki várta a pénteki időmérést.
Mivel eddig az összes versenyen az RCM Motorsport valamely versenyzője győzött mind az időméréseken, mind a versenyeken, váratlan fordulat volt, hogy a GFS Reprol Team két ifjonca, Tim Gábor és Major Benedek érték el a legjobb időt a pénteki időmérésen, így az első sorból Ők indulhattak.
Az RCM pilótáinak ezúttal meg kellett elégednie a második sorral, mert ifj. Ficza a harmadik, Bárkovics Zoltán a pedig a negyedik pozíciót szerezte meg.
A pénteki nap végén a magyar mezőnyt külön üdvözölte a Suzuki Ausztria vezérigazgatója. A pilótáknak és csapattagoknak egy exkluzív fogadás keretein belül köszönték meg a Suzuki márka népszerűsítését.
A szombati nap szabadedzései még esőben folytak, de a futam kezdetéig elállt az eső, ezért az éppen felszáradó pályán kezdődött a verseny, ahol ezúttal nem késleltetett rajttal, hanem együtt indult az osztrák és a magyar mezőny.
A Salzburgring sajátosságai közé tartozik, hogy egyszerűségében rejlik bonyolultsága, mivel két igen hosszú egyenes található a pályán, ami laikus szemmel egyszerűnek tűnik, azonban ezeken a részeken nemcsak a gázpedált lehet tövig benyomni, de az osztrák és a magyar versenyzők mögött autózva kihasználható a szélárnyék is.
A szombati versenyen Tim megőrizte az első helyét, kissé lemaradva ifj. Ficza és Bús Edina követte, Bárkoviccsal a nyomukban. A harmadik körben bejött a safety car, egy baleset miatt, ezért Tim előnye eltűnt, sőt miután elengedték a mezőnyt ifj. Ficza meg is előzte.
Egy újabb baleset miatt, két körrel később ismét a pályára hajtott a safety car, ezúttal két körön át vezette a mezőnyt. Az újraindítás után ifj. Ficza, Tim, Bárkovics és Bús csatázott az első helyért, egészen az utolsó körig, amikor Bárkovics elment Bús Edina mellett, miközben Tim Gábor megelőzte ifj. Ficzát, megszerezve ezzel az első győzelmét a sorozatban. A harmadik helyen Bárkovics érkezett a célba, ami azt jelentette, hogy a bajnoki címért folyó harcban a hátránya 10 pontra nőt.
A vasárnapi futamon Szabolcs Róbert várta a rajtjelzést az első helyről, hiszen Ő a nyolcadik lett szombaton. A rajtot jól kapták el a versenyzők, ám Bús Edina összeakadt Tőzsér Áronnal, keresztbe fordultak az egyenesben, ezért a tömegbaleset elkerülhetetlen volt. Lényegében beléjük rohant az egész élmezőny. Búson és Tőzséren kívül ifj. Ficza, Bárkovics és Major Benedek is kiesett. Szigeti Attila autója is oly mértékű sérülést szenvedett, amely miatt később feladni kényszerült a versenyt.
A tömeges ütközés következtében a futamot megállították, majd ismételt rajtot rendeltek el. Az újabb rajt során Szabolcs Róbert jött el a legjobban, a szombati győztes Tim Gáborral a nyomában. Tim ugyan egy körre átvette a vezetést, de Szabolcs visszaelőzte, és kezdődött a vonatozás egészen az 5. körig, amikor Tim Gábor nem értette meg magát egy osztrák pilótával. Kakaskodásukból Tim jött ki rosszabbul, ugyanis megpördült. Mivel a mezőny nagyon szoros volt ekkor, elkerülhetetlen volt az újabb tömegkarambol. Sorra csapódtak az autók Tim autójába, Lévai Zoltán, Mészáros Gábor és Farkas is belecsúszott a GFS versenyzőjébe.
Az újabb tömegbaleset miatt a futamot félbe szakították, mivel a lerövidített versenytáv felét már elérte a mezőny. Ilyenkor az utolsó zöld zászlós kör a mérvadó, ezért a győztes Szabolcs Róbert mögött Tim Gábor lett a második és az élete legjobb eredményét produkáló Laczkó Lehel lett a harmadik.
Mivel a bajnoki címért versenyző pilóták kiestek, a végeredmény már nem változott. Ifj. Ficza Ferenc lett a Genex Suzuki Bio Kupa idei bajnoka (163 pont), a második Bárkovics Zoltán (153 pont) és a harmadik Tim Gábor (144 pont).
A hétvége egyik főattrakciója a német Mini Challenge futamai voltak, a bajnokság nagyon népszerű Németországban és Ausztriában, amely meg is látszott a nézőszámban. Ebben a bajnokságban versenyez Cora Schumacher is, Ralf Schumacher felesége, amely igazi különlegességnek számít.
A GFS Repsol Team sikerei nem értek véget Tim Gábor Suzuki Kupás győzelmével, ugyanis csapatfőnökével, Burkus Egonnal benevezett a vasárnapi Szlovén túraautó futamra és az utána megtartott hosszútávú versenyre is egy Lotus Exige Cup 260-al. Az edzéseken és időmérésen nem vettek részt, ezért az utolsó rajthelyről kezdték a futamot, majd folyamatosan javulva feljöttek a második helyre, egészen Zdenko Robida (Seat Leon) mögé, akit az utolsó körben meg is előztek.
Az endurance, azaz a hosszútávú versenyen így az első helyről indultak, ahol jelentős előnnyel győztek. A köridők alapján nyugodtan indulhattak volna a hétvégi FIA Zona futamon is, könnyen beleszólhattak volna a dobogós helyek sorsába.
Fotók: AGYB Média, Bálint F Gyula