Az Európai Bizottság ma új stratégiát jelentett be, amely segítséget kíván nyújtani az európai moziknak a digitális átálláshoz, és egyre több mozit ösztönöz arra, hogy európai filmeket vetítsen, biztosítva az európai közönségnek kínált választék bővülését. A digitális berendezés költsége sok kisebb mozi számára visszatartó erővel bír. A Bizottság stratégiája áttekinti, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a pénzügyi támogatás terén, beleértve az állami támogatást, valamint az Európai Regionális Fejlesztési Alapból és a filmipart támogató uniós MEDIA programból származó támogatást. A digitális átállás többek között azt is megvalósíthatóbbá tenné, hogy a mozi első néhány évében született alkotásokat átmentsék digitális kópiákra, megőrizve e filmeket az utókor számára.
Androulla Vassiliou oktatási és kulturális ügyekért felelős biztos elmondta: „A digitális forradalom nyomán a filmiparban átalakult a filmek létrehozásának, forgalmazásának és vetítésének módja. E változások ugyanakkor hatalmas lehetőségeket rejtenek magukban az európai mozi számára. A digitális technológia csökkentheti a forgalmazási költségeket, és növelheti a világszerte bemutatott európai filmek számát és sokféleségét. Remélem, hogy hamarosan valamennyi európai moziban megtapasztalhatjuk a digitális technológia előnyeit, beleértve a független és művészmozikat is, amelyek jellegzetes szereplői az egyedülálló európai mozihálózatnak.”
Európában a digitális átállást az átállás költségei és a mozik egymástól eltérő igényei hátráltatják. Egy új digitális vetítőberendezés és szerver mintegy 75 000 euróba kerül, ami a kisebb mozik üzemeltetői számára óriási beruházás.
2007 óta a Bizottság a MEDIA programon keresztül 25 millió euróval támogatta a mozik digitalizációjával kapcsolatos kezdeményezéseket és más innovatív projekteket. A Bizottság azt tervezi, hogy 2010 végén új programot indít, amely további 4 millió euró támogatással járul hozzá a digitalizációhoz; ezt az összeget az elsősorban európai filmeket játszó mozikra fordítják majd.
Malopolska lengyel régió, Portugália északi, középső és Alentejo régiója, valamint Németország Niedersachsen (Alsó-Szászország) tartománya a celluloid szalagról a digitális vetítésre történő átálláshoz az ERFA támogatásában részesült. Egyes francia régiók szintén az EFRA forrásait tervezik felhasználni e célra.
A Bizottság stratégiája a pénzügyi kérdések megoldása mellett a következőkre törekszik:
-
a szabványosítás által kínált lehetőségek megragadása;
-
a digitalizációra történő lehető leggyorsabb átállás biztosítása, amivel elkerülhetők a filmek celluloid, illetve ezzel párhuzamosan digitális változatainak előállítási költségei, valamint a kettős forgalmazói és filmvetítési rendszer;
-
a digitalizált mozikban vetített európai filmek sokféléségének megőrzése és fokozása;
-
beruházás a kutatásba, berendezésbe és szakmai képzésbe a filmes örökség megőrzésének fellendítése érdekében.
Háttér
A mozik nagy népszerűségnek örvendenek az Európai Unióban: 2009-ben 981 millióan váltottak mozijegyet (ez a szám 2008-ban 925 millió volt; forrás: Európai Audiovizuális Megfigyelő Intézet).
Az európai mozipénztárak bevétele 2009-ben elérte a 6,3 milliárd eurót, ami 2008-hoz viszonyítva 12%-os növekedést jelent. Az európai filmipar piaci részesedése a jegypénztárak bevételének 27%-át tette ki.
Jóllehet az EU-ban készült és forgalmazott filmek száma jóval meghaladja az EU-n kívül készült filmekét, ez nem feltétlenül tükröződik a piaci részesedésben. 2008-ban például 167 amerikai filmet mutattak be az EU-ban, ezzel szemben 726, az EU 27-ben készült filmet forgalmaztak. Azonban részben az amerikai forgalmazók erős pénzügyi háttere miatt az amerikai filmek piaci részesedése az EU27-ben 65% körül volt (forrás: Európai Audiovizuális Megfigyelő Intézet).
A művészmozik rendszerint több európai filmet játszanak, mint a nagy moziláncok. A művészmozik közül jó néhány az „Europa Cinemas” hálózat tagja, amely 1995 óta részesül támogatásban a MEDIA programon keresztül. A hálózat 770 moziból áll: ez összesen 1945 filmvásznat jelent az EU27 és az Európai Gazdasági Térség országainak 443 városában.
A MEDIA program 2007 és 2013 között 755 millió euró összegű támogatást nyújt az európai filmiparnak. A finanszírozás hozzájárul az európai filmek forgalmazásának és promóciójának javításához, és erősíti az ágazat versenyképességét.
A MEDIA program új gyártásigarancia-alapja 8 millió eurót nyújt hitelgarancia formájában a 2010-2013 közötti időszakra az európai filmes cégek támogatására és finanszírozáshoz való hozzáférésének megkönnyítésére; egyben ez lehet a digitalizáció felgyorsításának egyik jövőbeni eszköze is.