A miskolci Zsongó Hárs étterem olyan, mint egy csöppnyi meseházikó, s ha belép az ember az ajtaján, mintha nagyanyáink finom illattal telt konyhájába csöppenne. Mint tulajdonosától Mede Ilonától megtudom, ezt a nevet az udvaron álló öreg hársfáról, és a zsongó apróságokról kapta. Ilona maga is három gyermekes anyuka, ezért aztán egyáltalán nem csodálkozom, amikor kiderül, hogy az emeleten gyermekjátszó van, hiszen az aprónép hamar elunja magát az étkezés közben, s így azért a szülők nyugodtan ebédelhetnek. Már csak azért sem választhatott volna jobb helyszínt az Ökorégió Egyesület kampánya beharangozójául, mert ez az a miskolci étterem, ahol a napi menüben csupa egészséges , magyar alapanyagból készült finomságokat kínálnak.
Az Ökorégió Vidékfejlesztési és Tájgazdálkodási Egyesület 2000-ben jött létre. Mint Orbán Pétertől, az egyesület elnökétől megtudtuk: vidékfejlesztésben programok szervezésével, helyi projektekben való aktív részvételével az egyesület komoly szakmai tapasztalatokra tett szert. Eddig megvalósult projektjei közé tartozik a miskolci bio piac létrehozása,képzések szervezése, falusi vendéglátó, valamint bio – gazdálkodóképzések Gömörben és a Vásárhelyi Terv által érintett települések gazdálkodói körében.
A nyertes pályázat
Most Miskolcon a házi bio-ételeket kínáló Zsongó Hárs kisvendéglőben ismertette környezet-tudatossággal, táplálkozással kapcsolatos médiakampányát.A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az egészséges életmódot és táplálkozást népszerűsítő médiakampány fő célcsoportja a 14-65 éves korosztály, az online médián, rádión keresztül ismertetik meg. Fő cél, hogy a bio-élelmiszerek vásárlását, illetve az egészséges életmódot népszerűsítsék.
A pályázat címe: „ZÖLD HULLÁM” – élelmiszer előállítási-, táplálkozási szokásaink változtatásával a környezetünkért”
A pályázat keretében az Ökorégió Egyesület egy térségi médiakampány megtervezését és lebonyolítását vállalta, amely három megyét érint: Borsod-Abaúj-Zemplén megye, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, és Hajdú-Bihar megye.
A kereskedelem
Kovács Gyula kereskedelmi igazgató, a sajtótájékoztatón arról beszélt,hogy a terv egy bio-élelmiszereket forgalmazó logisztikai bázis létrehozása, amellyel a hatalmas kiskereskedelmi árrést kikerülnék, s így a termelő és a fogyasztó járna jól nem a közvetítő.Arról is szólt, hogy egy speciális védjegyrendszert dolgoznak majd ki, amely csak azokra a termékekre kerülhet, amelyek hazai és biztos termelőtől, jó minőségben kerülnek a fogyasztó asztalára.Kemény kritériumrendszer alapján lehet ebbe a körbe bekerülni. A terv egy franchise rendszerű bio étterem lánc létrehozása, és egy úgynevezett „Zöld futár” megalapítása, ahol online megrendelésre lesz lehetőség.
Zsongó Hárs
A franchise étteremlánc alapja a már említett kis étterem lesz, s ez nem a külsőségekben való egységességet jelenti majd, hanem az ételek jó minőségét. Az étterem házigazdája kínálja a mai finomságokat: Magvas kenyérre ízletes paprikakrém az előétel.Sütőtökkrémleves van az egyik és petrezselymes almaleves a másik tálban, amelyhez sajtolt dióolajat ajánl. Karikára vágott sült burgonyát eszünk, céklával, és káposztasalátával, s az igazi ínyencség a tökvirág palacsintatésztába sütve. A desszert sütőtökös muffin, amelyhez teát, limonádét, házi szörpből készült italokat lehet szürcsölgetni. Ennyi finomság után Ilona azt is elárulja, hogy ugyan nem mindig egyszerű az alapanyagokat beszerezni, de arra azért büszke, hogy április óta még nem volt két egyforma menü az étlapon.
Olyan sok érdekességet mesél a környezetbarát termékekről, és az egészséges táplálkozásról, hogy ez majd külön cikkek témája lesz, s időről időre jelentkezünk lapunkban e témákkal, itt a Zöld Hírek rovatban.
-obe-