Az Európai Bizottság a mai napon javaslatot fogadott el, amelynek célja a vasúti piacon belüli verseny növelése, a nemzeti szabályozók hatáskörének megerősítése és a vasúti beruházások kereteinek javítása az utasok és szállítmányozók számára nyújtott jobb vasúti szolgáltatások érdekében. Az egységes vasúti térség létrehozásáról szóló irányelvjavaslat egységes szerkezetbe foglalja a három hatályban levő irányelvet és vonatkozó módosításaikat, így az egyszerre tekinthető jogszabály-egyszerűsítési és összevonási intézkedésnek. Az új jogszabály további célja a vasúti piac hatékony működését akadályozó kérdések megoldása.
Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke kijelentette: „Európa élen jár a vasúti technológiában. A modern vasúti hálózatok terén vezető helyet töltünk be. Mindazonáltal Európa jobb vasúti szolgáltatásokat igényel és érdemelne. Jobb minőséget, jobb megbízhatóságot, nagyobb választékot és több innovációt kell nyújtanunk az utasok és a szállítmányozók számára. Ez a csomag pontosan ezt kívánja elérni. Célunk a verseny növelése a személy- és áruforgalmi szolgáltatások terén. Ez egyaránt szolgálja az utasok, a szállítmányozók, a csúcsminőségű vasúti berendezések gyártói és a környezet érdekét.
Az irányelv által érintett főbb problémás területek a következők:
1. Versennyel kapcsolatos kérdések
A javasolt irányelv átláthatóbb piaci hozzáférési feltételekkel és könnyebb hozzáféréssel szeretné növelni a versenyt a vasúti piacon, például a következők révén:
*
a vasúttal kapcsolatos szolgáltatásokhoz, mint például karbantartási létesítményekhez, terminálokhoz, utastájékoztatási és jegykiadási létesítményekhez való jobb (és bizonyos esetekben garantált) hozzáférés a teher- és utasszállító szerelvények számára;
*
az összeférhetetlenségre és hátrányos megkülönböztetésre vonatkozó konkrét szabályok megállapítása a vasúti ágazatra vonatkozóan;
*
részletesebb „vasúthálózat-használati feltételek” előírása: ezek olyan évente közzétett dokumentumok, amelyekből a potenciális új belépők egyértelműen tájékozódhatnak a rendelkezésre álló infrastruktúráról és annak felhasználási feltételeiről.
2. Szabályozási felügyelet megerősítése
A javaslat megerősíti a nemzeti vasúti szabályozók hatáskörét, és a következő intézkedésekre tesz javaslatot:
*
a nemzeti szabályozók hatáskörének kiterjesztése a vasúttal kapcsolatos szolgáltatásokra is. A vasúttal kapcsolatos szolgáltatásokhoz való hozzáféréshez kapcsolódó problémák korábban nem minden esetben tartoztak a nemzeti szabályozók hatáskörébe.
*
a nemzeti vasúti szabályozók minden más közhatóságtól való függetlenségének előírása;
*
a nemzeti vasúti szabályozók hatásköreinek megerősítése (szankcionálás, ellenőrzés, fellebbezési eljárások és a hivatalból végzett vizsgálatok), valamint a külföldi társhatóságokkal való együttműködési kötelezettség bevezetése a határokon átnyúló ügyekben.
3. A magán- és állami beruházások kereteinek megerősítése
Az infrastruktúra finanszírozásával és az igénybevételi díjszabással kapcsolatos új szabályok célja egy beruházásokat serkentő, harmonizált finanszírozási rendszer kidolgozása. A javasolt intézkedések többek között a következők:
*
hosszú távú nemzeti stratégiák, valamint az állam és a pályahálózat-működtetők közötti többéves (a finanszírozást a teljesítményhez és üzleti tervekhez kötő) szerződéses megállapodások előírása. Ennek célja, hogy a piaci szereplők számára nagyobb kiszámíthatóságot nyújtson az infrastruktúra fejlesztésére vonatkozóan és több ösztönzést kapjanak a teljesítményük javítására;
*
precízebb és intelligensebb infrastruktúra-használati díjszabás előírása. A meglévő jogszabályokban meghatározott díjszabási elvek jobb végrehajtása számos tagállamban alacsonyabb pályahozzáférési díjakat eredményezne a vasúttársaságok számára. Az új díjmeghatározási szabályok (a zajterheléshez kapcsolódó modulációnak a közúti közlekedésben a külső költségek miatt kivetett díjak vasúti megfelelőjeként történő bevezetésével és az átjárhatóságért járó kedvezményekkel) ezenkívül a környezetbarátabb és az átjárhatóságot lehetővé tevő technológiákba irányuló magánberuházásokat is ösztönöznék.
A következő lépések
A javaslattal együtt a Bizottság a mai napon egy, az egységes európai vasúti térség kiépítésének befejezésére irányuló stratégiát bemutató közleményt is elfogadott, amely a Bizottság által a következő öt év során elindítandó további kezdeményezésekre is kitér. Ezek alapján konzultációt fognak tartani. Mindezen túl a belföldi utasforgalom piacának megnyitásáról szóló részletes tanulmányt is közzétettek.