Az Európai Bizottság a mai napon ambiciózus terveket fogadott el, amelyek célja, hogy a közúti halálesetek száma az elkövetkező tíz évben a felére csökkenjen Európában. A 2011–2020 közötti időszakra szóló közúti közlekedésbiztonsági politikai irányvonalak keretében a mai napon javasolt kezdeményezések között szerepel a járműbiztonságra vonatkozó szabályok szigorítása, az úthasználók ismereteinek növelése és a közúti szabályok érvényesítésének fokozása. A Bizottság arra törekszik, hogy e program a tagállamokkal szoros együttműködésben kerüljön végrehajtásra.
Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas a következőképpen nyilatkozott: „Európa közútjain nap mint nap száz ember veszti életét. 2001 óta jelentős eredményeket értünk el, hiszen sikerült közel 80 000 emberéletet megmentenünk. A közúti halálesetek és sérülések száma azonban továbbra is elfogadhatatlanul magas. 2020-ra a felére kívánjuk visszaszorítani a közúti halálesetek számát, és ehhez most azt kívánjuk megvizsgálni, hogy milyen gépjárműveket használnak az gépjárművezetők, illetve azt, hogy milyen körülmények között és hogyan vezetnek.”
A 2011–2020 közötti időszakra szóló közúti közlekedésbiztonsági cselekvési program:
A Bizottság által a mai napon közzétett kezdeményezéscsomag a gépjárműveket, az infrastruktúrát és az úthasználók magatartását érintő fejlesztéseket tartalmaz.
Hét stratégiai célkitűzés került meghatározásra:
-
A teherautókat és a személygépkocsikat érintő biztonsági intézkedések fokozása
-
Biztonságosabb közutak építése
-
Intelligens gépjárművek kifejlesztése
-
A jogosítványok megszerzésének és járművezetők képzésének szigorítása
-
A közlekedési szabályok szigorúbb betartatása
-
A közúti balasetek sérültjeit célzó intézkedések bevezetése
-
A motorosokra irányuló figyelem fokozása.
Az egyes stratégiai célkitűzésekre vonatkozó intézkedéseket a mellékelt MEMO/10/343 mutatja be részletesen.
Az egymillió lakosra jutó halálos közúti balesetek számát bemutató mellékelt táblázat a 2011–2020 közötti időszakra szóló közúti közlekedésbiztonsági cselekvési program keretében megvalósult előrehaladást mutatja be az EU egészére és az egyes tagállamokra vonatkozó adatokkal.
További információk:
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/events-archive/2010_07_20_road_safety_2011_2020_en.htm
Az egymillió lakosra jutó halálos közúti balesetek száma
Tagállam |
Halálesetek népesség szerint |
A halálesetek alakulása 2001–2009 között |
|
|
2001 |
2009 |
2009–2001 |
Lettország |
236 |
112 |
-54% |
Spanyolország |
136 |
58 |
-53% |
Észtország |
146 |
75 |
-50% |
Portugália |
163 |
79 |
-50% |
Franciaország |
138 |
67 |
-48% |
Litvánia |
202 |
110 |
-48% |
Szlovákia |
114 |
64 |
-43% |
Olaszország |
125 |
68 |
-43% |
Írország |
107 |
54 |
-42% |
Németország |
85 |
51 |
-40% |
Svédország |
66 |
39 |
-39% |
Szlovénia |
140 |
84 |
-38% |
EU |
113 |
69 |
-36% |
Belgium |
145 |
90 |
-36% |
Finnország |
84 |
53 |
-36% |
Hollandia |
62 |
39 |
-35% |
Egyesült Királyság |
61 |
38 |
-35% |
Ausztria |
119 |
76 |
-34% |
Magyarország |
121 |
82 |
-34% |
Luxemburg |
159 |
97 |
-33% |
Cseh Köztársaság |
130 |
87 |
-32% |
Dánia |
81 |
55 |
-30% |
Ciprus |
140 |
89 |
-28% |
Görögország |
172 |
130 |
-23% |
Lengyelország |
145 |
120 |
-17% |
Bulgária |
128 |
118 |
-11% |
Románia |
112 |
130 |
14% |
Málta |
41 |
51 |
31% |
Megjegyzés: a közúti halálesetek számában bekövetkezett visszaesés 2010-ben várhatóan eléri a 40%-ot (a csökkenés 2009-ben 36%-os volt).