Történetünk főhőse nem semmi dolgot vesz a fejébe. Szuperhős akar lenni. Így egyszerűen. Indokaként felhozandó a következő érvek: Az utcán kóvályognak a rossz fiúk, illene megvédeni valakinek az ártatlanokat.
-freepress-
HA/VER – a képregény életre kel?
Komoly várakozást követően végre hazánkban is bemutatták az Amerikában már hatalmas sikert aratott HA/VER-t. De mi is pontosan ez az anyanyelvén Kick-Ass címre hallgató akció-vígjáték?
Bár nem vagyok nagy rajongója az itthon is egyre népszerűbb képregényeknek, e film hatására még én is átéreztem azt a világot, amelyet Matthew Vaughin alkotása bemutatni kívánt. Bár elsőre furcsának tűnhet a kissé vontatott kezdés, szubkulturális beszédstílus, vagy épp a normálist távolról elkerülő jelenet – később egyértelműen érthetővé, hogy miért is volt ezekre szükség.
Remek gondolat, hogy a HA/VER-t eredeti angol nyelven, feliratozva mutatják be itthon is, hiszen bár a mondatokat lehetne szinkronizálni, a képregényekre utaló poénokat, vagy épp szóvicceket már bajosabb lenne szóban átadni – így az angolul tudó rajongók nem maradnak le a számukra különösen érdekes párbeszédekről, a nyelvismeretekkel nem rendelkezőknek pedig marad a felirat-mankó.
Bár a gyilkolós-alvilági vonalon van a fő hangsúly, Vaughin számtalan életet is belecsempészett művébe. Pisztolygolyót és vascsövet gyász és szerelem követ, megismerkedhetünk szereplőink hátterével, érzéseivel, gondolataival is – ezek a mai stílusokat figyelembe véve extra pozitívumként íródnak hozzá a film értékszámlájához.
A címszereplőt alakító Aaron Johnsonnal nincs semmi probléma – ritkaság ez a jelenlegi egyéb tinisrác-szerepeket elnézve – remekül formálja meg az önismereti tankönyvekből kilépett Totális Lúzert – és később, az átalakulás folyamán sem veszti el az irányítást saját karaktere felett. Említést érdemel még a város gonosztevőjét játszó Mark Strong is, aki rideg, kemény ha kell – még a szintén szuperhős-jelölt fiával szemben is. Külön pozitívum, hogy még a máskor oly kritikus öltöny-nyakkendő kombináció sem rontja a maffiafőnök hitelét.
Akik miatt viszont leginkább megéri megnézni a filmet, az a Hit-Girl – Big Daddy páros – Nicolas Cage miközben új oldalát mutatja be a vásznon keresztül – néha még vicces is –, ismét bizonyítja, miért is éppen ő a jelen egyik legfelkapottabb színész-sztárja, a tizenhárom éves Chloe Moretz pedig korábbi gyerekszerepei után ezúttal végleg berobbant a filmek világába, hisz korát meghazudtoló érettséggel hozza karakterét annak minden nehézsége, keménysége, változékonysága ellenére is – mindeközben természetesen könnyed, gyermeki félmosollyal mészárolja le a rossz fiúk tucatjait.
Bár elég szkeptikusan foglaltam helyet a moziteremben, ez hamar elszállt, és immár nem kérdéses számomra, miként lett a Kick-Ass az Egyesült Államok egyik legnagyobb idei filmsikere – és bár még kérdés, hogy a magyarországi publikum hogyan fogadja a HA/VER-t, nem lennék meglepve, ha a tengeren túlihoz hasonló eredményeket tudna produkálni hazánkban is. -D.D.-