Az IT és a mobilszektor továbbra is tarol
Recesszió és gazdasági világválság ide vagy oda, a világ vezető márkái idén sem panaszkodhatnak. A tavalyi adatokhoz képest 4%-kal, míg az 5 évvel ezelőtti számok viszonylatában 40%-kal magasabb összértéket realizáltak a nagyvállalatok márkanevei.
A BrandZ TOP 100, az amerikai Millward Brown piackutató cég által ötödik alkalommal összeállított, a világ száz legértékesebb márkáit rangsorba állító listája, mely során elsősorban a cégek pénzügyi mérlegét, az egyes márkák értékét és a márkaspecifikus fogyasztói igényeket vizsgálták.
Az élbolyt a legjelentősebb informatikai cégek alkotják: a Google, az IBM, az Apple és a Microsoft, míg a TOP 10-es listát a főbb mobilszolgáltatók zárják, ezzel kiszorítva az oly népszerű fogyasztói termékek piacának képviselőt, melynek hatására az első tízben csak a Coca-Cola és a Marlboro tudta megőrizni előkelő pozícióit. Bár a legértékesebb tíz márka ugyanaz, mint egy évvel ezelőtt, érdekes átrendeződések figyelhetők meg. Nagyságrendileg a legnagyobb értéknövekedést az Apple és az IBM produkálta: 32 illetve 30%-alnőttek a mutatóik az egy évvel ezelőttihez képest, pénzben kifejezhető értékük 83-86 millió USD között alakult. A két fogyasztói termékmárka közül a Marlboro teljesítménye volt kiemelkedő: 15%-kal nőtt 2009-hezképest (57 millió USD), míg a Coca-Cola stagnált 1%-os növekményével. A listát továbbra is a Google vezeti, aminek márkaértéke 14%-al nőtt az elmúlt egy évben (114 millió USD). Ezzel szemben a technológiai szektor többi TOP 10 szereplője csökkenő teljesítményt mutatott: a Vodafone, a China Mobile és a GE értéke 14-25%-al mérséklődött. A tavaly még dobogós helyen szereplő Microsoft a márkaérték alapján a negyedik helyre csúszott vissza amellett, hogy értéke megegyezett az egy évvel ezelőttivel (76 millió USD).
– derül ki a több mint egymillió fogyasztó véleménye alapján készített listából.
A márkavezetők pontosan tisztábban vannak azzal, hogy a fogyasztók igényei folyamatosan változnak, különösképpen a gazdaság kihívásaival, melyhez a piacvezetői szerep megőrzése érdekében a lehető leggyorsabban alkalmazkodni kell. A márka által képviselt értékek ugyanis létfontosságúak egy vállalat életében, érték- és bevételnövelő hatásuk a recesszió idején is kellő hátteret és biztonságot nyújtanak. A márka értéke, a magas minőség, a márka iránti bizalom és széles körű forgalmazáson túl pedig a listán szereplő vállalatok többek között innovatív szemléletükkel, domináns arculatukkal és megkapó szlogenjeikkel nyerték el a fogyasztók szavazatait.
A tavalyi évhez képest 11 új márkanév került fel a százas listára, főként az informatika világából, a bank-, és pénzügyi szférából, valamint az olajiparból. A toplistába újonnan bekerült cégek főként a fejlődő országok piacain realizált sikereiknek köszönhetően debütáltak az idei megmérettetésen. A válság az autógyártókat és a pénzintézeteket viselte meg a legjobban.
Forrás:
http://www.millwardbrown.com/Libraries/Optimor_BrandZ_Files/2010_BrandZ_Top100_Report.sflb.ashx
http://www.millwardbrown.com/Libraries/Optimor_BrandZ_Files/2010_BrandZ_Top100_PressRelease.sflb.ashx
fotó/Illusztráció/:pcworld.hu