Tisztelt Káli Sándor Úr!
Országgyűlési képviselőként és miskolci állampolgárként mély megdöbbenéssel értesültem a miskolci villamostender körüli újabb botrányokról.
Nyilvános levélváltás Pelczné dr.Gáll Ildikó és Káli Sándor között Nyilvános levélváltás Pelczné dr.Gáll Ildikó és Káli Sándor között
Sajnálattal kell megállapítanom, hogy a korábbi figyelmeztetéseink ellenére a miskolci városvezetés és különösen a város villamosprojektje körül korrupciógyanús ügyek gyülekeznek, és egyértelműen az „elbékávésodás” jelei mutatkoznak. A BKV-ügyek nem csak a hatalom arcátlan közpénz-szórásának jelenségeként, mintegy átvitt értelemben jelennek meg, hanem egészen konkrétan, a budapesti tömegközlekedési cégnél érintett személyek és cégek útján is.
2009. október 9-én nyílt levélben is felhívtam a figyelmét a villamosprojekt körüli visszásságokra. Többek között arra, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt lévő, sokszor eredménytelenül zárult villamostender előkészítését a botrányokkal övezett Combino-beszerzésért felelős, a BKV végkielégítési botrányaiban is érintett volt budapesti vezetők végzik. Vág Péter volt Combino-projektvezető 34 millió forintot kapott távozásakor a BKV-tól, ebből 25 millió forint jutalom kifizetésének jogosságát a BKV belső ellenőrzése vitatta, bűncselekmény alapos gyanúja miatt ezért a BKV vezérigazgatója és felügyelőbizottsága a végkielégítések vizsgálatát követően büntetőfeljelentést tett. Vág Péter volt BKV-s vezérigazgató-helyettes mellett a Combino-projekt másik illetékese is Miskolcon dolgozik a villamosprojekten – Deme Sándor közel 15 millió forintos lelépési pénze szintén büntetőfeljelentés és nyomozás tárgya.
Azt követően, hogy a tízmilliós, a BKV belső ellenőrzés által szabálytalannak minősített végkielégítéseket felvevő budapesti vezetőkre bízta a járműbeszerzést, most újabb korrupciógyanús szál vezet a miskolci villamosprojekttől a BKV-s bűnügyekig.
A villamosfejlesztés kommunikációs tenderét elképesztő, mintegy 224 millió forintos összegért a Zeus Kft. nyerte el. Mivel a cég árajánlata csak a harmadik legkedvezőbb volt a beadott öt pályázatból, a cég vélhetően a jóindulatú szubjektív szakmai értékelésnek és a becsatolt referenciáinak köszönheti, hogy a versenyben alulmaradt ára ellenére első helyre tornázták fel.
Mik azonban a becsatolt referenciák? Egyrészről a számos botrányból ismert Terézvárosi Önkormányzatnál végzett kommunikációs tevékenység, másrészt a BKV számára végzett kommunikációs munka. A Zeus Kft. ugyanis 2007-ben és 2008-ban havi 1,4 millió forintért végzett stratégiai kommunikációs tanácsadást és PR-tanácsadást, mázsépítést a BKV számára – összesen több, mint 15 millió forintot számláztak így ki. A szerződéseket a büntetőügyekben meggyanúsított Regőczi Miklós által vezetett kommunikációs igazgatóság felügyelte, azok teljesítését a gyanúsítottként letartóztatott Zelenák Tibor kommunikációs főosztályvezető igazolta.
A Zeus Kft. szerződéseit a nyomozás során a Budapesti Rendőr Főkapitányság bekérte, a belső ellenőrzés jelentése nyomán a BKV vezérigazgatója 2009. december 7-én a Btk. több pontjába ütköző bűncselekmények gyanúja miatt feljelentést is tett.
A BKV körüli büntetőügyekben a nyomozások még zajlanak, de feltűnő, hogy egyre több szál vezet Miskolcra, a város villamosprojektjéig.
Tisztelt Miskolci Szocialisták!
A fenti tények ismeretében számos kérdés vetődik fel, melyekre válaszaikat várom:
Hány olyan személyt vagy céget vontak vagy kívánnak még bevonni a miskolci villamosprojektbe vagy más miskolci fejlesztésekbe, akik, vagy amelyek a BKV-s bűnügyekben érintett?
Elfogadhatónak tartják, hogy a BKV meggyanúsított vezetőinek stratégiai kommunikációs tanácsokat osztogató, nyomozás alatt lévő cég végezze 224 millió forintért a miskolci projekt kommunikációját?
Hogyan lehet, hogy az árban harmadik helyezett tudott győzni, a szubjektív értékelési szempontoknak és a botrányos referenciáknak köszönhetően, két másik cég kizárása mellett? Ellenőrizték-e Zeus Kft. BKV-s referenciaigazolását? Elég valószínűtlennek tűnik ugyanis, hogy miközben feljelentik a Zeus szerződését bűncselekmény gyanúja miatt, igazolnák a szerződést teljesített referenciaként.
Indított-e az ügyben vizsgálatot és a jelenleg a Közbeszerzések Döntőbizottsága előtt lévő kommunikációs szerződést a fenti tények ismeretében aláírhatónak tarják-e?
Kötelességem felhívni a figyelmét, hogy a miskolci villamosprojekt elbékávésodása, a BKV-s büntetőügyekben érintett cég kétes, a tiszta versenyt megkérdőjelező közbeszerzési eljárásban történő megbízása veszélyezteti a miskolci villamosprojekt európai uniós támogatását, és így Miskolc városának működőképességét.
Elkötelezett vagyok a miskolci tömegközlekedés fejlesztése érdekében és a jövőben is mindent meg fogok tenni a villamosprojekt sikeréért. Azt azonban nem lehet szó nélkül hagyni, ha egyesek a miskolci villamosprojektet is a BKV-hoz hasonlóan pénzszivattyúnak használják. Ne higgyék, hogy a városvezetés döntései következmények nélkül maradhatnak: más nagyberuházásokhoz hasonlóan a miskolci villamosberuházás teljes átvilágítását és bármilyen szabálytalanság esetén a felelősök elszámoltatását szükségesnek tartom és fogom magam is kezdeményezni.
Mivel 2009 októbere óta csak gyarapodott a gyanús ügyek száma és a figyelmeztetések ellenére semmilyen lépést nem tettek ezek tisztázására, kimondhatjuk, hogy a Miskolci Szocialisták felelősek a miskolci villamosprojekt visszásságaiért.
Tisztelettel:
Miskolc, 2010-04-07
Pelczné dr.Gáll Ildikó
országgyűlési képviselő
Tisztelt Pelczné, Kedves Ildikó!
Köszöntöm Önt Miskolcon az országgyűlési választás Fideszes kampányában. Felbukkanására én is a hajrá időszakára számítottam.
Sajnálom, hogy az Ön számára Budapest olyan messze került Miskolctól, hogy nem tudja követni a helyi eseményeket és ezért párttársai rá tudták venni összeollózott nyílt levelének elküldésére.
Ugyanis több, mint egy hete ebben a témában politikus kollégái ugyanezt elmondták, ugyanezzel a módszerrel – politikai nyomásgyakorlással – próbálták befolyásolni egy Európai Uniós tender végeredményét.
A Miskolc Szocialisták akkor válaszukban rá is mutattak, hogy ez nem más, mint a kampányban feldobott, politikai köntösbe bújtatott üzleti ügy, amihez feltehetőleg a Fidesznek érdeke fűződik.
Én továbbra sem kívánok független szakértők, törvényes szakmai munkájába beleavatkozni még akkor sem, ha Ön pesti kampánymódszerrel élve Miskolcon „bkv-ézik” és gyanúba kever olyan cégeket és embereket, akiknek az ártatlanságát vagy bűnösségét Ön nem ítélheti meg.
Azt pedig, hogy vizsgálattal fenyegetőzik, sajnos már kezd megszokottá válni Öntől. Pedig nem kell fenyegetőznie, a törvény adta lehetőségekhez Önnek is joga van.
Káli Sándor
polgármester
***
A Zöld Nyíl Projekt Igazgatóság szakmai közleménye Pelczné dr. Gáll Ildikó levele kapcsán
Az MVK Zrt. Projekt Igazgatósága Pelczné dr. Gáll Ildikó 2010. április 4-én kelt levele kapcsán tisztázni kívánja a villamosprojekt „PR és kommunikációs feladatok ellátása” pályázatával kapcsolatban megjelent állításokat.
A villamosprojekt kommunikációs költségvetése az Európai Uniós támogatás 1%-a, mint minden más EU-s támogatású projekt esetében. Ebből az összegből kell finanszírozni a projekthez kapcsolódó, minden kommunikációs eszközt, és szolgáltatást, mint például nyitó-és záró rendezvény a kivitelezés megindulásakor és az építkezés lezárásakor, lakossági tájékoztatók, szórólapok gyártása, hirdetőtáblák, plakátok kihelyezése, stb. Ekkora érték esetében közbeszerzési eljárás keretében kell kiválasztani az a céget, amely elvégzi a kommunikációs feladatokat.
A villamosprojekt kommunikációs pályázata 2009. december 30-án jelent meg, és a beadási határidőig 5 cég adta be pályázatát. A független tagokból álló Bíráló Bizottság az ajánlatokat két szempont szerint értékelte: 40%-ban az ajánlati ár, 60%-ban a szakmai ajánlatnak a részletes és előre meghatározott szempontok szerinti pontozása alapján. Tehát nem a legalacsonyabb ár adása volt a döntő szempont, hanem a szakmai felkészültség, tudás és a kreativitás. Az értékelés a közbeszerzési törvény előírásainak megfelelően történt. A Bizottság az ajánlatok értékelése után, úgy döntött, hogy a 4. illetve 5. helyezett cég ajánlatát érvénytelennek minősíti. Az egyik cég esetében azért, mert irreálisan alacsony árat adott meg a helyi plakátok, molinók, térhálók kihelyezésére, a másik cég pedig nem adott indoklást a Bizottság feltett kérdéseire. Ez az érvénytelenítés az első három helyezett cég sorrendjét nem befolyásolta. Megtévesztésre adhat okot az az álítás, miszerint az ajánlati ár alapján harmadik helyezett Zeus Tanácsadói és Kiadó Kft. két cég ajánlatának érvénytelenné nyilvánítása után válhatott nyertessé, mivel a végleges sorrend és a kizárás is az ajánlati ár és a szakmai ajánlatok értékelése után alakult ki.
A Bíráló Bizottságnak nem feladata a becsatolt referenciák megkérdőjelezése. Az ajánlattevő cég felelőssége, hogy a csatolt referencia a valóságnak megfeleljen. Sajnálatos magyarországi tendencia a közbeszerzések világában, hogy a vesztes cégek rendre megtámadják az eljárást, ezzel is lassítva a folyamatot, és megakadályozva a szerződéskötést a nyertes céggel. A kommunikációs tender esetében a Döntő Bizottság feladata dönteni a támadások megalapozottságát illetően, ők hozzák meg a végső határozatot az eljárással kapcsolatban. Szeretnénk a félreértések elkerülése érdekében jelezni, hogy szerződéskötésre – mint minden más esetben is – kizárólag a viták lezárása után kerülhet sor.