2025. 05. 9. péntek

Gergely

1 EUR 405 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Gazdaság » Pályázatok » Észak-Magyarországon zajlik az uniós mellékfelújítások csaknem 30 százaléka
Észak-Magyarországon zajlik az uniós mellékfelújítások csaknem 30 százaléka

Észak-Magyarországon zajlik az uniós mellékfelújítások csaknem 30 százaléka

Észak-Magyarországon zajlik az uniós mellékfelújítások csaknem 30 százalékaAz Észak-Magyarországi Operatív Program (ÉMOP) keretében folytatódik a régió mellékútjainak felújítása. Ezeket a projekteket teljes egészében az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (ERFA) finanszírozzák. A felújított kilométerek és a ráfordítások tekintetében is az Észak-Magyarország régióra jut az uniós mellékfelújítások közel 30 százaléka, összhangban az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) súlyponti elemével, a térségi felzárkóztatással.

Az ÚMFT keretén belül, a „területfejlesztés” prioritás égisze alatt Magyarország hét statisztikai régiójában összesen 183 útszakasz felújítása zajlott le vagy kezdődött meg 2008–2009 folyamán a regionális operatív programok 2007–2008-as akcióterve szerint. A beavatkozások 73 projekt keretében összesen 1114 kilométert érintenek, csaknem 50 milliárd forint értékben.

Az Észak-Magyarország régióra ebből több mint 13 milliárd forint jut. Az útrekonstrukciókat 16 projektbe sorolták. A felújítás teljes folyamatában a magyar közúthálózat kezeléséért felelős Magyar Közút Nonprofit Zrt. tölti be a projektgazda szerepkörét. A társaság feladatai közé tartozik a projektjavaslatok feltárása, a projektek előkészítése, a tervező és a kivitelező kiválasztása, a kiviteli tervek elkészíttetése, a kivitelezés alatt a műszaki ellenőri feladatok ellátása, a monitoring, a teljes adminisztráció, a projektirányítás és az elszámolás, valamint az átadott útszakaszok figyelemmel kísérése további öt esztendőn keresztül.

A 16 észak-magyarországi projektben az útállapotok, a kapcsolódó fejlesztési tervek és a közlekedési igények figyelembevételével nem kevesebb mint 52 útszakaszt jelöltek ki felújításra. Ezeknek az utaknak az együttes hossza 314 kilométer, messze a legnagyobb szám az ország többi régiójával összevetve. A tizenhatból 14 projekt 2009-ben eljutott a műszaki átadásig, vagyis a közlekedők ismét használatba vehették a megújult utakat. Egy projektben a munka 2009-ben megkezdődött és 2010 tavaszán fejeződik be az időjárás függvényében, míg egy útfelújítás átkerült a 2009–2010-es akciótervbe, s annak keretében fog elkezdődni hamarosan.

 

Nógrádban 26 útszakaszt újítottak fel

Az ERFA által finanszírozott regionális akciótervben a felújított utak darabszámát tekintve Nógrád megye országos első: összesen 20 négy és öt számjeggyel jelölt útszakaszon dolgoztak a kivitelezők.

Legelőször 6 útszakaszt újítottak fel, csaknem 24 kilométeren, 668 millió forintos ráfordítással. 2009 májusában készült el a 21134 jelű nógrádmegyeri bekötőút 16 kilométeres szakaszának teljes felújítása, amely a 22-es számú Rétság–Salgótarján főúttal, valamint közvetve a 21-es számú Hatvan–Somoskőújfalu főúttal, illetve azon keresztül az M3-as autópályával javítja a kapcsolatot. A 21136 jelű lucfalvai bekötőút, a 21137 jelű márkházi bekötőút és a 23111 jelű szilaspogonyi bekötőút felújítása elsősorban a kistelepüléseken lakók mindennapi közlekedését könnyíti meg. A 2304 jelű Salgótarján–Zabar összekötő út egyik szakaszának felújítása a Borsod-Abaúj-Zemplén megyébe átvezető útvonal közlekedését javítja. Ezen az úton érhető el Salgótarján felől a legrövidebb idő alatt Ózd és Miskolc. A 23119 jelű Cered–országhatár bekötőút jelentősége és forgalma a schengeni határövezethez kapcsolódást követően növekedett meg: Heves megyéből, Pétervására térségéből ezen az úton közelíthető meg a legrövidebben Losonc városa. A közbeszerzési eljárással kiválasztott kivitelező a Colas Építő Zrt. és a Nógrád Konzorcium volt.

2009 őszén kapták vissza felújítva a közlekedők a Szécsény–Pásztó összekötő út (2122-es út) Szécsény és Nagylóc közötti szakaszát, a Pásztó–Galyatető–Mátraháza összekötő út (2408-as út) pásztói belterületi szakaszát, a Szécsényből Nógrádsipekre és Rimócra vezető utakat (21132-es és 21133-as út), valamint a 21138-as jelű kisbárkányi bekötőutat. Ezek a beavatkozások elsősorban a környéken élők mindennapi közlekedési igényeit elégítik ki, segítik eljutásukat a 22-es számú Rétság–Salgótarján főútra és a 21-es számú Hatvan–Somoskőújfalu főútra, illetve azon keresztül az M3-as autópályára, továbbá a megvalósítás előtt álló pösténypusztai Ipoly-híd felé. Az összesen 21 kilométeres rekonstrukciót a Colas-Építő Zrt. és a HE-DO Kft. bonyolította le 859 millió forintból.

Ugyanebben az időszakban újult meg a Salgótarjánt Nádújfaluval összekötő út (2303-as út) közel 4 kilométeren, a Salgótarján–Zabar összekötő út (2304-es út) több szakasza mintegy 15 kilométeren, valamint a salgóbányai bekötőút (23102-es út), a somoskői bekötőút (23103-as út) és a zagyvarónai bekötőút (23104-es út). A felújításokra mintegy másfél milliárd forintot fordítottak, a kivitelező a Magyar Aszfalt Kft. volt. Az utak kielégítik a kistelepüléseken lakók mindennapi közlekedési igényeit, továbbá segítik a térség lakóinak eljutását a 21-es számú Hatvan–Somoskőújfalu főútra, illetve azon keresztül az M3-as autópályára, valamint a 23-as számú Kisterenye–Tarnalelesz főútra és a 22-es számú Rétság–Salgótarján főútra. A beavatkozásokkal javult Miskolc régióközpont és a határközeli települések elérhetősége is.

2009 utolsó napjaiban fejeződött be a kivitelezés a Ludányhalászi–Endrefalva összekötő úton (2207-es út), a pilinyi bekötőúton (22107-es út), a sámsonházi bekötőúton (21135-ös út), a nagybárkányi bekötőúton (21139-es út), valamint a Pásztó–Galyatető–Mátraháza összekötő út (2408-as út) Mátrakeresztes kül- és belterületi részeit érintő szakaszán, összesen csaknem 15 kilométeren, 474 millió forint ráfordítással. Nehezen megközelíthető települések kerültek így közelebb a térségi központokhoz és a megyeszékhelyhez. A környéken élők mindennapi közlekedési igényein túl a felújítások segítik az eljutást a 22-es számú Rétság–Salgótarján főútra és a 21-es számú Hatvan–Somoskőújfalu főútra, illetve azon keresztül az M3-as autópályára is. A két kivitelező a He-Do Kft. és a Colas Zrt. volt.

 

 

Hevesi körkép

Hevesben 5 projektben 10 útszakaszt vettek munkába, bő 80 kilométer hosszon, 3,6 milliárd forint ráfordítással.

Az elmúlt nyáron felújították a Sirok–Pétervására összekötő út (2412-es út) 8 kilométeres terpesi szakaszát, a Tarnalelesz és Fedémes közötti fedémesi bekötőutat (24124-es út), valamint a szomszéd megyébe áthúzódó Borsodnádasd–Mónosbél összekötő út (2507-es út) Borsodnádasd és Bekölce közötti szakaszát a megye távolabbi részén. A három útszakasz együttes hossza több mint 18 kilométer. A kivitelező a Magyar Aszfalt Kft. volt, a ráfordítható összeg 597 millió forint.

A 2505-ös út Eger és Felsőtárkány közötti szakaszát, valamint az Eger határától Egerszólátig vezető 24128-as jelű utat szintén a Magyar Aszfalt Kft újította fel. A két útszakasz együttes hossza mintegy 16 kilométer. A munkálatok során az útszélesítés és aszfalterősítés mellett nagy hangsúlyt kapott a vízelvezető rendszerek renoválása. Egerszólát belterületén járdát is létesíteni kellett. A felújítás októberben fejeződött be, a 696 millió forintos összköltséggel lebonyolított beavatkozások a közútkezelő számításai szerint mintegy hatvanezer ember mindennapi közlekedésébe hoznak több kényelmet, biztonságot.

A megye déli részén a Heves–Pusztataskony összekötő út (3209-es út) Hevesvezekény és Kisköre, valamint a Kisköre–Poroszló összekötő út (3213-as út) Kisköre és Tiszanána közötti szakasza újult meg az ÉMOP keretében, összesen csaknem 18 kilométer hosszon, 720 millió forintból, a Colas Építő Zrt. és a Magyar Aszfalt Kft. kivitelezésében. A megújult utakat decemberben kapták vissza a közlekedők.

Ugyanebben az időszakban zajlott az a 778 millió forintos költségvetésű projekt, amely a 2416-os, 3203-as és 3210-es közút összesen 21,9 kilométer hosszúságú szakaszainak felújítását tartalmazta. A beavatkozások Verpelét, Egerszalók, Gyöngyös, Vámosgyörk és Adács lakosainak jelentenek komoly előrelépést a közlekedés kényelme és biztonsága terén. A kivitelező itt a Colas Építő Zrt. mellett a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. volt.

A Borsod megyei felújítások közül a jelen akciótervben már csak egy út vár befejezésre: a Hollóstető és Miskolc közötti út (2505-ös út) 13,4 kilométer hosszú szakasza. A kivitelezés 60%-os készültségű, a közútkezelő a kivitelező FK Raszter Zrt.-vel a határidő módosításában állapodott meg, a munkálatokat legkésőbb május 31-re kell befejezni.

 

Huszonkét útszakasz Borsod-Abaúj-Zemplénben

BAZ megyében 6 projekt keretében 22 különböző úton folyt útfelújítás az ÉMOP keretében. A huszonharmadik, a Cigánd–Pácin összekötő út (3835-ös út) mintegy 8 kilométeres szakaszának rekonstrukciója átkerült az ÉMOP 2009–2010-es akciótervébe.

333 millió forintból, összesen 9,5 kilométer hosszon újították fel tavasztól nyárig a sajóivánkai bekötőutat (25128-as út), a sajógalgóci bekötőutat (26103-as út), valamint a Halmaj–Abaújszántó összekötő út (3703-as út) Halmaj, Kiskinizs és Hernádkércs közötti szakaszát. A kivitelező a Magyar Aszfalt Kft. és a Colas-Eger Zrt. volt

A Magyar Aszfalt Kft. töltötte be a kivitelező szerepét a Baktakék–Forró összekötő út (2625-ös út) Forró és Fancsal közötti szakaszának, a Köröm–Tiszalúc–Szerencs összekötő út (3611-es út) Szerenccsel határos mintegy két kilométeres szakaszának, a Tarcal–Bodrogkeresztúr összekötő út (3616-os út) három és fél kilométeres szakaszának és a Boldogkőváralja–Abaújszántó összekötő út (3714-es út) egy rövid szakaszának felújításában is. A beavatkozások összesen 16,4 kilométerre terjedtek ki, a munkálatok 590 millió forintba kerültek.

Ugyanebben az időszakban zajlott az a projekt, amelyik Bodrogköz három útját s három kisebb települését érintette: a Cigánd–Zemplénagárd összekötő út (3804-es út), a Sátoraljaújhely–Pácin–Zemplénagárd összekötő út (3807-es út) és a Sárospatak–Cigánd–Kisvárda összekötő út (3814-es út) egyes szakaszait Pácin, Cigánd és Ricse között, összesen 11,2 kilométeren. A közútkezelő 439 millió forint kivitelezési költségről kötött szerződést a COLAS Építő Zrt.-vel.

A felújított kilométerek számát és a ráfordítást tekintve kiemelkedő projektnek számított a Serényfalva–Ragály összekötő út (2601-es út) teljes hosszának, valamint a hozzá csatlakozó Sajókaza–Aggtelek–Szín összekötő út (2603-as út) 27-es főútig tartó szakaszának a felújítása. A 46 kilométernyi mellékút felújítására több mint egymilliárd forintot fordíthattak. A munkálatok májusban kezdődtek a Colas Építő Zrt. kivitelezésében, a novemberi szalagátvágáson részt vett Kiss Péter társadalompolitikai miniszter is. A megújult utak mentén kilenc kistelepülés fekszik, közös jellemzőjük, hogy egyikük lélekszáma sem éri el az ezer főt, s össznépességük is mindössze négyezer fő. Az aprófalvas térség számára a jó színvonalú közlekedési hálózat esély a megkapaszkodásra és a felzárkózásra.

A Mezőcsáti és Mezőkövesdi kistérségben októberben adták át a Mezőkövesd–Szentistván összekötő út (3303-as út) Mezőkövesdtől az M3-as autópályáig tartó szakaszát, a Mezőnyárád és Szentistván közötti 3304-es utat, a Nyékládháza–Tiszacsege összekötő út (3307-es út) Mezőcsát és Ároktő közötti szakaszát, valamint az ugyancsak Mezőcsátról kiinduló s Tiszakeszire tartó bekötőutat (33106-os út). Az összesen 26 kilométerre kiterjedő beavatkozásokat a Magyar Aszfalt Kft. végezte el négy hónap alatt, 665 millió forintos ráfordítással.

Végül decemberre fejeződtek be az útfelújítási munkálatok a Tarcal–Prügy összekötő úton (3617-es út), az Encs–Szegilong összekötő úton Erdőbénye és Szegilong között (3705-ös út), valamint a 3611-es utat Kesznyétennel összekötő úton (3613-as út). Az érintett útszakaszok együttes hossza 22,3 kilométer. A Colas Építő Zrt. és a Magyar Aszfalt Kft. számára a munkálatokra négy hónap állt rendelkezésre – a beavatkozáshoz szükséges 868 millió forintot ezúttal is az EU strukturális alapja biztosította.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

NAV: Egy kulcs kálváriája
Zárjegy nélküli cigaretta, csaknem húsz kilogramm fogyasztási dohány és ismeretlen eredetű alkohol került elő egy vendéglátóhely zárt ajtója mögül. Az…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, mint amikor felismerik Önt, ha visszatér a webhelyünkre, és segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei. Köszönjük, ha lehetővé teszi számunkra ezen cookie-k használatát!