A nem megfelelően kialakított frekvenciahasználati díj rendszere miatt az egyik magyarországi mobilszolgáltató kapacitáscsökkentésre kényszerült. Ez azt jelenti, hogy a rádió adóvevő egységei számát országosan csaknem 8 százalékkal csökkentette, ami a kiélezett szolgáltatói versenyben kimondottan különös. A lépésre azért kényszerült, mert frekvenciadíj szempontból országunk a világon az egyik legdrágább. Gazdasági szakértők a szabályozási rendszer átalakítását javasolják a probléma kiküszöbölésére.
Nyolc százalékkal csökkentette egyik mobilszolgáltató, a magyarországi rádió adóvevő egységei számát. A visszafejlesztés oka a nem korszerűen kialakított frekvenciahasználati díjrendszer. A fizetett díj ugyanis, ellentétben a világszerte használt, egyszeri frekvenciasáv alapú elszámolással, Magyarországon egy sokváltozós, nehezen áttekinthető rend alapján áll össze.
Egy Magyarországon működő szolgáltató által fizetendő frekvenciahasználati díj kiszámolásához figyelembe kell venni az adóvevő egységek számát, egy meghatározott alapdíjat és számos változót. Az alapdíj ráadásul sávonként is változik. Bár a rendelkezésre álló frekvenciáknak csak kis részét használják, mégis a mobil szolgáltatóktól származik a spektrumbevételek legnagyobb része, ami e társaságok költségeit aránytalanul növeli. Európa többi részén csak egy általános frekvenciadíjat kell fizetnie a szolgáltatóknak.
A mobilcég az infrastruktúra leépítéssel így éves szinten mintegy 200 millió forinttal csökkentette költségeit. A jelenlegi díjszabás ráadásul azokat a társaságokat „bünteti”, amelyek nagyobb hálózati kapacitást építenek ki. Az adóvevők lekapcsolásából az előfizetők elméletileg semmit nem fognak érzékelni, csupán a szolgáltató tartalékkapacitása csökken. Ez bizonyos esetben azt eredményezheti, hogy a hálózat hívásokat szabad kapacitás hiányában blokkolja, ez azonban csak nagyon kivételes esetekben fordulhat elő.
Dr. Pápai Zoltán gazdasági szabályozási szakember, az Infrapont tanácsadó cég ügyvezető igazgatója szerint több okból is aggasztó a szolgáltató lépése. Egyrészt teljes mértékben ellentétes a piac fejlődésének kívánatos irányával, hiszen a fejlesztések visszafogása akadályozza a korszerű információs és kommunikációs szolgáltatások, s különösen a szélessávú mobilinternet minél szélesebb körű elterjedését. Másrészt rávilágít arra a problémára, hogy a jelenlegi elavult szabályozás fékezi a gazdasági növekedést is, miközben mindenki számára világos, hogy a fejlesztések jelentik a gazdaság húzóerőt, mind mikro, mind makroszinten. Egy átgondolt, korszerű szabályozással ez az állapot megfordítható lenne, így a szolgáltatók is folytathatják fejlesztéseiket, valamint a versenynek köszönhetően a fogyasztók is jobb minőségű szolgáltatást kapnának, ráadásul alacsonyabb áron. „Napjainkban, amikor mindenki a gazdasági növekedés fontosságáról beszél, épp a korszerűtlen szabályozás jelenti a fejlődés egyik akadályát.”, mondta a szakértő.
A másik két szolgáltató tervezett lépéseiről konkrét hírek még nincsenek, de az világos, hogy Magyarországot frekvenciadíj szempontjából a világ egyik legdrágább országának tartják. Összességében elmondható, hogy mindhárom szolgáltató sokallja a frekvenciahasználati díjakat, s a rendszer szabályozása valóban megérett a változtatásra.