Már csak néhány nap és kezdetét veszi az idei Forma 1-es világbajnoki sorozat – az évadnyitó futamot Bahrein sivataggal szegélyezett csodapályáján rendezik. Lássuk előtte, ki milyen sansszal fut neki a sorozatnak, s kik fejére kerülhetnek a képzeletbeli babérkoszorúk.
Mint ismeretes, a tavalyi évhez képest rengeteg módosulás történt: visszatért a hétszeres bajnok Michael Schumacher, a tavalyi győztes Brawn GP Mercedessé alakult, a McLarent két világbajnok kormányozza, a Renault fél-gyárivá vált, kiszállt a BMW és a Toyota, érkezik a Lotus, a Sauber, a Virgin és a Hispania F1, stb.
Kezdjük is rögtön az újoncokkal – számukra nincs sok kérdés, egyedül a pontszerzés tűnik reális célkitűzésnek, ám a tesztek alapján ez is távolinak tűnik, különösen a spanyol csapat esetén, amely részt sem vett a hivatalos gyakorlásokon. Rutinos pilóták is versenyeznek azonban a kicsik soraiban, márpedig az F1 rókái bármikor képesek lehetnek kiugró teljesítményre.
A Toro Rosso, a Renault és a Williams számára egy fokkal talán jobb a helyzet, de pontszerző helyezéseknél jobbat ők sem remélhetnek, hisz nagyon szoros, és különösen sok főből áll a közvetlen élmezőny is. Ne feledjük azonban, utóbbi két istálló évekig a menők közé tartozott, míg az olasz „vörös bikák” a Red Bull fiókcsapatának számítanak, így nem kizárt, hogy ismét kapnak segítséget a VB-címért ringbe szálló nagyobb testvértől.
Egyfajta sötét ló a mezőnyben a Force India, hiszen a magáncsapat tavaly dobogóra is tudott állni – a szezon vége felé meglepően jó, mondhatni szenzációs teljesítményt is nyújtottak. Nem tudni, mire lesznek képesek, de a hindusztániak háza táján rendkívül bizakodóan várják 2010-et.
Elvi esélye nyolc versenyzőnek van a hőn áhított egyéni világbajnoki címre, ám a gyakorlatban mind a négy élistállónál látni vélünk különbséget a két-két pilóta között. Meglepő módon az egyedüli kivétel talán a Mercedes lehet, hisz Nico Rosberg is szenzációs pilóta, aki képes lehet legyőzni a már negyven felett járó Schumachert.
Érdekes lesz a Mclaren két angol világbajnokának a párharca is – ám kissé meglepő lenne, ha Button és Hamilton közül előbbi kerülne ki győztesen. Kicsit más a helyzet a Ferrarinál, ahol Felipe Massa és Fernando Alonso közül hiába utóbbi a kétszeres VB-első, a brazil pilóta régebb óta kormányozza az ágaskodó lóval díszített vörös versenygépet, így ebben az esetben nehezebb dolga lesz az esélyesebbnek ítélt versenyzőnek.
A Red Bull az egyetlen topcsapat, amely nem változtatott pilótafelállásán – miért is tette volna, hisz Mark Webber és Sebastian Vettel személyében kiváló páros áll rendelkezésére. Tavaly utóbbi volt sikeresebb – részint a szerencsének köszönhetően –, és bár ez idén megfordulhat, 2010-ben is Vettel sikerére mernénk nagyobb összegben fogadni.
Nemsokára kialszanak tehát a piros lámpák, és bár távol még a végső erősorrend kialakulása, Bahreinben már kevésbé homályos képeket is kaphatunk a 2010-es Forma 1-es világbajnoki sorozat esélyeiről – mindazonáltal komoly meglepetést jelentene, ha nem az imént felsorolt nyolc (mínusz kettő) versenyző közül kerülne ki a végső győztes.
DicsukD
(fotók: attwilliams.com, lotusracing.my)