TÁJÉKOZTATÓ ÓRÁK AZ UNIÓRÓL
A Europe Direct Miskolc idén is kiemelten fontosnak tekinti az iskolák támogatását az uniós ismeretek terjesztésében. Ezért szeretnénk felajánlani az érdeklődő iskoláknak, hogy kollégáink szívesen tartanak egy tanóra keretében tájékoztatást az Európai Unióról, az adott korcsoport igényeihez igazodva. Szolgáltatásunk térítésmentes. Időpont egyeztetéshez, a részletek megbeszéléséhez keressenek minket az alábbi elérhetőségeken:
Europe Direct Miskolc
Tel: 06/46/530-159
E-mail: schmidtk@edmiskolc.eu
KIVÁLASZTOTTÁK AZ ÚJ EURÓPAI UNIÓS ÖKOLÓGIAI LOGÓT
Az Európai Bizottság február elején hivatalosan kihirdette az új EU-s ökológiai logó kiválasztását célzó verseny győztesét. Az elmúlt két hónap során csaknem 130 000 ember vett részt az internetes szavazásban, amelynek során a három döntős közül választhatták ki az új EU-s ökológiai logót. A győztes pályaművet, az „euro-levelet”, amely a szavazatok több mint 63%-át kapta, egy német diák, Dusan Milenkovic készítette. A
biotermékek jelölésére szolgáló új uniós logó feltüntetése 2010. július 1-jétől kezdődően az uniós tagállamokból származó és a szükséges előírásokat teljesítő valamennyi előre csomagolt ökológiai termék esetében kötelező lesz. Az importált termékek esetében a logó használata nem kötelező. A csomagoláson az uniós címke mellett egyéb, magán-, regionális vagy nemzeti logókat is el lehet elhelyezni. Az elkövetkezendő hetekben a biogazdálkodásról szóló rendelet módosítására is sor kerül, így annak egyik melléklete kiegészül az új logóval. http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/142&format=HTML&aged=0 &language=HU&guiLanguage=en
GYERMEKVÉDELEM AZ INTERNETEN
Egy európai uniós felmérés szerint az európai tinédzserek fele tölt fel magáról személyes adatokat az internetre, ahol azok örökre elérhetőek és bárki számára megtekinthetőek maradnak. A biztonságosabb internet napja alkalmából az Európai Bizottság ma a következő üzenetet szeretné eljuttatni a fiatalokhoz: „Gondold meg, mit töltesz fel az internetre”. A Bizottság örömmel vette a közösségépítő oldalakat használó gyermekek védelme érdekében tett azon kezdeményezéseket, amelyeket a biztonságosabb közösségi hálózatépítési elvekről szóló megállapodást tavaly aláíró 20 weboldal-üzemeltető indított el. Az üzemeltetők többsége ma már lehetőséget biztosít a kiskorúaknak arra, hogy felkészültebben hárítsák el az interneten rájuk leselkedő veszélyeket. Így például egyszerűsítették az adatvédelmi beállítások módosítását, egyes felhasználók kizárását vagy a nem kívánatos kommentek vagy tartalmak törlését. A Bizottság szerint azonban ennél többet kell tenni az internetező gyermekek védelméért. A közösségépítő weboldalak kevesebb, mint fele (40%-a) esetében szerepel az alapértelmezett beállítások között az, hogy a 18 évnél fiatalabb felhasználók személyes oldalát csak az ismerőseik láthassák, és mindössze egyharmaduk válaszolt a segítségért hozzájuk forduló felhasználóknak.
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/144&format=HTML&aged=0
112-ES SEGÉLYHÍVÓ SZÁM
Távközlés: a Bizottság felszólítja a tagállamokat, növeljék a 112-es egységes európai segélyhívó szám ismertségét a lakosság körében
A 112-es hívószám február európai napjának alkalmából Neelie Kroes, a digitális politikáért felelős uniós biztos levélben fordult a tagállamokhoz, felszólítva őket, hogy tegyenek lépéseket a 112-es egységes európai segélyhívó szám népszerűsítése érdekében. Jóllehet a hívószám ismertsége a korábbiakhoz képest valamelyest nőtt, négy uniós polgárból három továbbra sincs tisztában azzal, hogy vészhelyzet esetén otthonról és más uniós országból is a 112-es számon érheti el a rendőrséget, a tűzoltóságot vagy a mentőket. Az EU összes országában működő 112-es segélykérő telefonvonal reflexszerű hívása életeket menthet és csökkentheti a súlyos sérülések számát.
AKADOZIK A HATÁRON ÁTNYÚLÓ ONLINE VÁSÁRLÁS
Európában a külföldről érkező online megrendelések több mint felét visszautasítják – legalábbis az Európai Bizottság határokon átnyúló e-kereskedelemről szóló jelentése szerint.
A Bizottság megbízásából széles körű próbavásárlási tesztet végeztek, amely során a vásárlók EU-szerte egy 100 népszerű termékből álló lista elemeit – fényképezőgépeket, CD-ket, könyveket, ruhákat stb. – próbálták megvásárolni külföldi szolgáltatóktól. Összesen több mint 11 000 próbarendelésre került sor. A kutatás azt állapította meg, hogy a fogyasztók a határokon átnyúló tranzakciók 60%-át nem tudták befejezni, mert a kereskedő nem vállalta az áru kiszállítását a vásárló lakóhelye szerinti országba, vagy nem kínált fel a határokon keresztül is használható, megfelelő fizetési módot.
Az e-kereskedelmi piac
Az európai e-kereskedelem értékét 2006-ban 106 milliárd euróra becsülték. A leggyorsabban növekvő kiskereskedelmi csatorna az internet: 2008-ban az EU kiskereskedőinek 51%-a értékesített online módon.
Az e-kereskedelem akadályainak következtében azonban egyre szélesedik a belföldi és a határokon átívelő e-kereskedelem közötti szakadék . Miközben 2006 és 2008 között az interneten vásárló európai fogyasztók aránya 27%-ról 33%-ra nőtt, addig az interneten külföldről vásárlóké stagnált (6%, illetve 7% volt). A kereskedőknek pedig csupán 21%-a értékesít a határokon túlra.
Holott a lehetőség adott. Az EU-ban a fogyasztók harmada megfontolná az online vásárlást egy másik EU-országból, ha a termék olcsóbb vagy jobb lenne, egyharmaduk pedig akár idegen nyelven is hajlandó lenne vásárolni. A kereskedők 59%-a készen áll arra, hogy több nyelven is kereskedjen.
Bővebben: http://www.tudatosvasarlo.hu/cikkek/1507
„EURÓPAI E-KÉSZSÉGEK HÉT”
A digitális felkészültség (e-skills) a foglalkoztatás bővítés, a versenyképesség növelés és a növekedési képesség motorja. Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) és a MEFIT Alapítvány 2010 januárja és márciusa között országos méretű rendezvénysorozattal hívja fel a hazai szakmai közvélemény figyelmét a téma gazdaságunk élénkítésében és versenyképességünk növelésében betöltött kulcsfontosságú szerepére. A
rendezvénysorozat szervesen kapcsolódik az Európai Bizottság Vállalkozáspolitikai és Ipari Főigazgatósága által indított európai méretű kampányhoz, mely az Unió tagállamaiban zajlik a nemzeti partnerek együttműködésével. Az izgalmas kampány a döntéshozók, a kis- és középvállalkozások, a diákok, valamint informatikai szakemberek figyelmét hívja fel azokra a lehetőségekre, melyeket az infokommunikációs technológiák révén kialakított tudásfejlesztés és az ezáltal elérhető gazdasági, munka-és karrierlehetőségek kínálnak. A figyelemfelkeltő kampány csúcspontja az „Európai e-készségek Hét” („European e-Skills Week) 2010. március 1-5. között. http://www.ivsz.hu/
KIS BEFEKTETÉSSEL SPÓROLHATUNK
A fogyasztói környezettudatosság növelését célzó uniós irányelv, amely az energia-végfelhasználás hatékonyságáról szól, Magyarország fogyasztóit is érinti. Az Európai Parlament és Tanács direktívája azt is előírja, hogy a rendszer arra is legyen képes, hogy az eddigi gyakorlattal szemben ne csak az elfogyasztott energia mennyiségét, hanem a költségeket és a szén-dioxid kibocsátást is mutassa a fogyasztónak és a szolgáltatónak egyaránt.
Az uniós direktíva azt nem határozza meg, hogy milyen technológiát kell alkalmazni és azt sem, hogy ezt ki biztosítsa – viszont világosan fogalmaz: az átállás kötelező érvényű az unió tagországainak.
Az EU előírásai szerint a közműcégek ajánlatai között 2010-ig az okos mérésnek is szerepelnie kell, 2011-ig pedig a napszakfüggő, váltózó díjszabásnak is – derül ki a Cason Mérnöki Zrt. közleményéből.
SZLOVÁK-MAGYAR SZÉPIRODALMI BARANGOLÁS
Az Európai Bizottság Szépirodalmi barangolás a műfordítás határok nélküli világában
címmel, szlovák-magyar kontextusban megrendezésre kerülő eseményt szervez.
A rendezvény célja, hogy betekintést nyújtson az Európai Bizottság műfordítással kapcsolatos támogatási rendszerébe, illetve hogy a szépirodalom és a műfordítás révén pozitív szlovák-magyar kapcsolódási pontokat mutasson fel. A rendezvény gerincét egy kerekasztal-beszélgetés adja, melynek meghívottjai a szakma jeles képviselői. A rendezvény időpontja: 2010. március 10.
Helyszíne: Az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete, Budapest, Deák Ferenc utca
15.
A rendezvény nyelve magyar és szlovák, szinkrontolmácsolást biztosítunk. A rendezvényen való részvétel ingyenes, azonban előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a DGT-BUDAPEST@ec.europa.eu címen lehet.
PRÁGA ÉS POZSONY RÉGIÓJA A LEGGAZDAGABBAK KÖZÖTT
Az Eurostat frissen ismertetett jelentése szerint 2007-ben a bulgáriai Severozapaden volt a legszegényebb régió az unióban, míg a leggazdagabb változatlanul BelsőLondon volt. A húsz legszegényebb régió között csak bolgár, román, lengyel és magyar régiókat találunk, a cseh és a szlovák főváros régiója ugyanakkor a húsz leggazdagabb között szerepel.
A leggazdagabb régiók dobogóján változatlan a helyzet az egy évvel korábbi jelentés eredményeivel összehasonlítva: az uniós átlag több mint háromszorosának (334 százalékának) megfelelő 83 200 eurós egy főre jutó GDP-vel belső London után Luxembourg (275 százalék) következik, majd Brüsszel (221 százalék) és Hamburg (192 százalék) vezetik a sort – írja a 2007-os adatokat összesítő jelentés. Érdekesség, hogy a 20 leggazdagabb régió között két kelet-európai régió is szerepel: Prága az ötödik, Pozsony régiója a tizenkettedik a jövedelmi viszonyokat összegző felmérés szerint.
Magyarországon a hét régió közül hatban a GDP az uniós átlag 75 százaléka alatt van.
A legjobb eredménnyel a közép-magyarországi régió rendelkezik, ahol az uniós átlag-GDP 102,9 százaléka jutott egy főre 2007-ben. (Összehasonlításképpen: Prága környéke 171,8, Pozsony környéke 160,3 százalékon áll.)
A Dunántúl 54,4, ezen belül a Közép-Dunántúl 58,2, a Nyugat-Dunántúl 61,5, a Dél-Dunántúl 42,7 százalékot mutatott a 2007-es adatokat figyelembe véve. Az Alföld és Észak régió egészére, a 2007-es egy főre jutó átlag-GDP az uniós átlag 40,4 százaléka jutott, ezen belül Észak-Magyarország 40,1, az Észak Alföld 39,4 és a Dél Alföld 41,8 százalékon állt. Az utóbbi három régió tehát, mind felkerült a legszegényebb 20 régió listájára. http://www.euvonal.hu/index.php?op=hirek&id=6397
PÁLYÁZAT A KALÓZKODÁS ÉS HAMISÍTÁS ELLEN
Pályázat!
Az Európai Parlament és az Európai Bizottság nagyszabású európai oktatási kampányt szervez, melynek témája a hamisítás és kalózkodás.
Ennek keretében az Európai Bizottság pályázatot hirdetett meg 10 és 15 év közötti fiatalok részére, hogy megtervezzék a hamisítással és kalózkodással foglalkozó Európai Megfigyelőközpont (European Observatory on Counterfeiting and Piracy) logóját, valamint rövid történeteket, játékokat, filmeket és egyéb anyagokat készítsenek, amellyel rávilágítanak a hamisítás és kalózkodás konkrét veszélyeire és hatásaira. Az Európai Bizottsághoz a pályázatok beérkezési határideje: 2010. május 1. A pályázatok elbírálása 2010 májusában történik Brüsszelben.
A pályázat további részleteiről információt az Európai Bizottság munkatársa tud nyújtani: Justyna Petsch
E-mail: Justyna.PETSCH@ec.europa.eu Telefon: +32-229-58875
Az eredmények kihirdetése és a különböző kategóriák dobogós helyezetteinek ünnepélyes díjátadó rendezvényére 2010. június 23-án Brüsszelben az Európai Parlament épületében kerül sor.
LEGYÉL TE IS FOGYASZTÁR!
Pályázat!
Versenyfelhívás! Főnyeremény külföldi utazás és egyéb értékes ajándékok!
Compass Európai Ifjúsági Közösségért Egyesület 14-25 éves fiatalok számára versenyt
hirdet. Legyél Te is FogyaSZTÁR! címmel
Díjátadás 2010. május 27-én, Kaposváron,a Festők Városa Hangulatfesztiválon megrendezendő, ANTI-DIZÁJN SHOW keretében történik, melyen neves művészek is fellépnek.
Keressük a legtudatosabb ifjú fogyasztót!
Hallottál már olyanról, hogy a társasjátékból hiányzott a dobókocka, vagy a mécsesből a kanóc, a pólóról lejött a felirat, esetleg az „örökéletű majonéz” flakonjára nem írták rá, hogy meddig fogyasztható?
Nézz körül otthon, a környezetedben, az utcán, és ha találsz olyan terméket, amit nem lehet a célnak megfelelően használni, vagy szolgáltatás igénybevételekor úgy érezed, hogy átvertek, becsaptak, és ezt a pályázati kategóriák valamelyikében dokumentálni tudod, akkor jelentkezz.
Pályázati kategóriák:
1. Termék bemutatása: Hozd be a használhatatlan, vicces terméket, árut.
2. Videó/fotó dokumentálás: Fotózd, vagy filmezd le az ANTI-DIZÁJN díjra esélyes terméket vagy szolgáltatást.
Beadás folyamatos, határidő 2010. 04. 09.
Beadás postán, személyesen: Compass Európai Ifjúsági Közösségért Egyesület, 7400 Kaposvár, Arany János u. 21. Compass Ifjúsági Központ. Beadás elektronikusan: info@compass-youth.org
Ügyintéző: Kádas Áron (82)312-278, +36(30)426-0677 Kérünk titeket, hogy a pályázati anyagotok mellé csatoljátok a kitöltött pályázati űrlapot is.
Pályaműveket szakmai zsűri bírálja el. Közönségdíjra egyesületünk honlapján lehet szavazni http://www.compass-youth.org
EURÓPA A POLGÁROKÉRT PROGRAM
Pályázat!
2010-ben a Végrehajtó Ügynökség úgy döntött, hogy az április elsejei határidőt megszünteti
a következő pályázatok esetében:
Európa a polgárokért program / Testvérvárosi találkozók
Ezért a következő aktuális határidő:
2010. június 1.
Európa a polgárokért: Tematikus hálózatok A következő aktuális határidő: 2010. szeptember 1.
Részletes pályázati felhívás és további információ: Tempus Közalapítvány: http://www.tka.hu
KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALKOZÁSOK UNIÓS PÁLYÁZATA
Pályázat!
Mikro-, kis- és középvállalkozások technológiai fejlesztése: GOP-2010-2.1.1/A – Ismét megnyílik a lehetőség, hogy jelentős támogatást kapjanak az Európai Unió forrásaiból a mikro- és kisvállalkozások technológiai fejlesztéshez, korszerűsítéshez. A támogatás mértéke akár az 50%-ot is elérheti, a támogatás összege pedig 20 millió forintig terjedhet. Részletek:
http://www.nfu.hu/ismet elerhetove valik a kis es kozepvallalkozasok legnepszerubb uni os palyazata1
EU-US ATLANTIS – MOBILITÁS
Az Európai Unió és az Amerikai Egyesült Államok közötti kölcsönös megértést és együttműködést elősegítendő az EU-US Atlantis program elsősorban felsőoktatási, szakoktatási és szakképzési intézményeknek nyújt támogatást, de szakpolitikai célú tevékenységek esetében más szervezetek, pl. akkreditációs ügynökségek, oktatási intézmények vagy szervezetek, magánvállalkozások, ipari és üzleti csoportok, civil szervezetek, kutatóintézetek és szakmai testületek is pályázhatnak.
A felhívás keretében három tevékenységi területen lehet pályázni. A Transzatlanti tudományos fokozattal kapcsolatos konzorciumi program európai uniós és USA-beli felsőoktatási intézmények konzorciumai számára nyújt támogatást kettős vagy közös
diplomát nyújtó tanulmányi programok megvalósításához. A kiváló teljesítményt támogató mobilitási program nemzetközi tantervek kidolgozásával foglalkozó projekteket támogat. A Szakpolitikai célú kezdeményezések olyan többoldalú EU-Amerikai Egyesült Államok projekteket és tevékenységeket támogat, amelyek célja a felsőoktatás és szakképzés területén folytatott együttműködés fokozása. A pályázat beadási határideje 2010. április 8.
További információ az Európai Unió honlapján található: angolul és magyarul.
MUTASD MEG MILYEN A TERMÉSZETED!
Verseny a Biodiverzitás Fővárosa címért
Franciaország, Németország, Magyarország, Szlovákia és Spanyolország környezetvédelmi és területfejlesztési szervezetei nemzetközi projekt keretében keresik a biodiverzitás, azaz a biológiai sokféleség fővárosát. A „Biodiverzitás Fővárosa” versenybe a kis falutól a nagyvárosokig minden típusú település bekapcsolódhat. A verseny célja megtalálni azokat a városokat és falvakat, akik a legjobb teljesítményt nyújtják a biológiai sokféleség megőrzése érdekében.
Díjazás
A „Biodiverzitás Fővárosa” címet elnyerő önkormányzat két képviselője meghívást kap a 2010 októberében Nagoyaban, Japánban megrendezésre kerülő települési biodiverzitás csúcstalálkozóra (COP10). Nevezési határidő 2010. május 31.
A verseny megvalósítását az Európai Unió LIFE programja támogatja. További információ: