Miskolc – A hómentes aszfalton már jól látni, milyen mértékben szaporodtak el az úthibák.
A kátyúkat összekötő aszfaltréteget úttestnek nevezzük – e meghatározás annak ellenére egzaktnak tekinthető, hogy nem szerepel a KRESZ-ben. A hóréteg elolvadása után megye- és Miskolc-szerte láthatóvá – és sok helyütt más módon is érzékelhetővé – vált az úttest minden hibája. A kátyúk szaporodnak, amiért főleg a hőmérséklet-ingadozást tehetjük felelőssé, mondta munkatársunknak Szilvai József Attilától, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Észak-Alföldi Regionális Főmérnökségének üzemeltetési és fenntartási osztályvezetője: a résekbe beszivárgó víz megfagy, kitágul és tönkreteszi az útjainkat – minél régebbiek, annál inkább. Ha az időjárás lehetővé teszi, a közútkezelő folyamatosan javítja az úthibákat – mondta az osztályvezető, de a folyamatos készültség miatt kevesebb az ezzel foglalkozó ember. Két technológiát használnak: az egyik esetben újrahasznosítják az aszfaltot, a felmart kopófelületet bitumennel keverve újra lerakják, a másodikban egy fagytűrő keverékkel tömik be az úthibákat, de ez főleg akkor hatásos, ha száraz az aszfalt, egyébként az eredmény nem lesz tartós.
Szilvai József Attila elmondta: az útellenőrök folyamatosan járják a megye útjait és intézkednek a kátyúk kijavításáról illetve a munka ütemezéséről – addig is táblával jelzik az útburkolati hibákat. Kátyúba hajtott és kárt szenvedett autóst akkor illeti meg kártérítés, ha a közútkezelő elmulasztott eleget tenni törvényi kötelezettségének, pl. nem hajtotta végre az útellenőrzést – mondta az osztályvezető. A kártérítés nem jár automatikusan: a kárigényeket – lehetőleg fotókkal alátámasztva – a megyei igazgatóságokhoz kell benyújtani a körülmények és a helyszín részletes leírásával. A kárszakértők véleménye után a jogászok vizsgálják meg a kártérítés jogszerűségét, majd a Magyar Közút Zrt. felelősségbiztosításának terhére a biztosítótársaság téríti meg az elszenvedett kárt. Fontos tudni – hangsúlyozta Szilvai József Attila –, hogy ha az autós a figyelmeztető tábla ellenére nem hajtott körültekintően az adott útszakaszon, a kártérítést nem fogják megalapozottnak tekinteni, de a közútkezelő biztosítója nagy valószínűséggel abban az esetben sem fizet, ha egy ellenőrzött útszakaszon az egyébként rendszeres ellenőrzés után keletkezett úthiba okozta a kárt. Kárigény benyújtása előtt célszerű a www.kozut.hu oldalon tájékozódni.
Miskolcon a Városgazda
A közútkezelő Miskolcon a főútvonalakat, a Bükkszentkereszt felé vezető utat és a Bosch út már létező szakaszát, valamint a Zsigmondy utat kezeli, a többi szakaszon található úthibák javíttatásáról a Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. intézkedik – részben saját eszközeivel, részben külső vállalkozó megbízásával. Tavaly 107 millió forint költséggel 877 köbméternyi anyagot dolgoztak be az önkormányzati fenntartású utakba, ami 14600 négyzetméternyi felületre volt elég – tudtuk meg Németh Zitától, a kft. marketingmenedzserétől, aki elmondta még: kisebb volumenű javításokat most is végeznek, de – mivel az aszfaltkeverő telepek márciusban nyitnak – a nagyobb lélegzetű javításoknak csak tavasszal tudnak nekifogni.
A miskolci kátyúk okozta károk rendezése érdekében a 46/412-611/125 telefonszámon az út-híd osztályhoz kell fordulni. Fotóval, pontos esetleírással, a jármű papírjaival kell megkeresni a fenti osztályt, ha van a javításról számla, azt is csatolni kell. Pozitív elbírálás esetén a cég felelősségbiztosítója teljesíti a kifizetést.
forrás:www.boon.hu