Az idén kevesebben terveznek ajándékot vásárolni az ünnepekre, és enyhén nőtt azok száma, akik maximum 30 ezer forintot szánnak karácsonyi ajándékra – derül ki a Kirakat-Ipsos felméréséből. A felmérés eredményeit összefoglaló közlemény szerint a változó ajándékvásárlási szokásokat mutatja, hogy megnőtt az interneten tájékozódók, valamint a web-áruházakban vásárlók aránya.
Míg tavaly novemberben a lakosság 81 százaléka vásárolt ajándékot karácsonyra, az idén ez az arány várhatóan 76 százalékra csökken.
Míg 2008-ban a megkérdezettek 61 százaléka tervezett maximum 30 ezer forintot költeni az ajándékokra, az idén már 66 százalék szeretné ebből az összegből megoldani az ajándékozást. 50 ezer forintnál többet már csak alig 6 százalékuk szándékozik költeni. Megállapítható, hogy a gazdasági válság, ha csak pár százalékponttal is, de átrendezte a vásárlási hajlandóságot és csökkenti a tervezett kiadásokat.
A Kirakat-Ipsos közös kutatása szerint azok között a felnőttek között, akik tavaly ajándékoztak vagy idén tervezik, körülbelül minden harmadik tájékozódik előzetesen a megvásárolni kívánt ajándékról. A legfőbb információforrások változatlanul az áruházak akciós újságai, valamint egy-egy áruházi séta, nézelődés. Az ismerősök véleménye, illetve a korábbi tapasztalatok nagyon fontosak: a válaszadók fele a környezetében élők véleményét kéri. A legszembetűnőbb változás, hogy a tájékozódásban és a vásárlásban is jelentősen megnőtt az internet szerepe, a tavalyi eredményekhez képest: már többen és gyakrabban nézelődnek a világhálón.
Az emberek általában már novemberben elkezdnek tájékozódni a karácsonyi ajándékokkal kapcsolatban, a döntést azonban jellemzően csak decemberben hozzák meg. A felnőtt lakosok 72 százaléka jellemzően az év utolsó két hónapjára hagyja az ajándékok megvásárlását. Az utolsó pillanatokra jellemzően a férfiak és a fiatalok hagyják a meglepetések beszerzését.
Az ajándéklista élén az idén is a kozmetikai termékek állnak, 52 százalék keres várhatóan ilyen meglepetést. Ezeket a tavalyihoz hasonlóan a ruházati cikk, könyv, gyermekjáték és CD, DVD követi, azonban ezekből várhatóan idén kevesebbet ajándékoznak majd, mint tavaly. A felmérés szerint a válaszadók 95 százaléka sosem vitt még vissza karácsonyi meglepetést az üzletekbe.
(MTI)