2009 októberében Magyarországon 1,1 millió fölé emelkedett a digitálisan televíziózó háztartások száma, derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) gyorsjelentéséből.
A gyorsjelentés a tizennégy legnagyobb magyarországi műsorterjesztő önkéntes adatszolgáltatásra épül és az előfizetéses televíziós szolgáltatások piacának mintegy 80-85 százalékát fedi le. Az NHH becslései, illetve korábbi felmérései szerint a közel 3,8 millió magyarországi háztartás közül mintegy hárommillióban van valamilyen előfizetéses televíziós szolgáltatás. A fennmaradó közel 800 ezer háztartásban a tető- vagy szobaantennával szabadon fogható analóg és digitális földfelszíni sugárzású műsorokat, vagy ingyenesen elérhető műholdas adásokat néznek.
A digitális előfizetéssel rendelkezők száma a vizsgált 14 szolgáltatónál huszonhatezerrel, 1,109 millióra emelkedett októberben, míg az analóg előfizetések száma ebben a körben 1,376 ezerről 1,372 ezerre csökkent. Októberben a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók előfizetőinek 44,7 százaléka vett igénybe digitális szolgáltatásokat a szeptemberi 44 százalék után.
A digitális előfizetéseken belül 12 ezerrel 359 ezerre nőtt a kábeltelevízióra, vagy IPTV-re előfizetők, és 14 ezerrel 750 ezerre emelkedett a műholdas szolgáltatást igénybe vevők száma. Októberben a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók adatai szerint az előfizetéssel rendelkező háztartásokon belül 14,1 százalékról 14,5 százalékra nőtt a digitális kábeltévére, vagy IPTV-re előfizetők aránya, a műholdas előfizetéssel rendelkezők részesedése 29,9 százalékról 30,2 százalékra emelkedett, míg az analóg kábeltelevíziós szolgáltatás részesedése 56,0 százalékról 55,3 százalékra csökkent.
A műholdas szolgáltatásokat a gyorsjelentés teljes körűen lefedi – ide sorolva az Antenna Hungária (AH) által működtetett előfizetéses vezeték nélküli szolgáltatást is. Ebben a szegmensben az előfizetők száma októberben 736 ezerről 750 ezerre nőtt. A piacvezető DIGI részesedése 53,3 százalékról 52,6 százalékra, a UPC-é 24,9 százalékról 24,4 százalékra csökkent, a Magyar Telekom pedig 16,5 százalékról 17,8 százalékra növelte részesedését.
A gyorsjelentés az analóg és digitális vezetékes szolgáltatások – kábeltelevízió és IPTV – piacán az összes előfizetés 75-80 százalékát fedi le. A jelentésben szereplő szolgáltatók vezetékes előfizetéseinek száma októberben 1,723 ezerről 1,731 ezerre nőtt, ezen belül az analóg előfizetések száma 1,376 millióról 1,372 millióra csökkent, míg a digitális előfizetések száma 347 ezerről 359 ezerre nőtt. A vezetékes szolgáltatások esetében a piacvezető UPC részesedése 35,8 százalékról 35,4 százalékra csökkent, a második Magyar Telekom részesedése 21,2-ről 21,3 százalékra, a harmadik DIGI-é pedig 11,6 százalékról 11,9 százalékra nőtt.
A gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók között – valamennyi szolgáltatást figyelembe véve – a UPC a piacvezető, de részesedése az egy hónappal korábbi 32,5 százalékról 32,1 százalékra csökkent. A második DIGI piaci része 24,1 százalékról 24,2 százalékra emelkedett, míg a harmadik Magyar Telekom (T-Home) 19,8 százalékról 20,3 százalékra növelte részesedését.
Budapest, 2009. december 4.