Karácsonyra az európaiak várhatólag csökkenteni fogják kiadásaikat a válság közepette, és előnyben részesítik a hasznos, tartós, olcsóbb – akár használt – termékeket. A Deloitte tanácsadó iroda felmérése szerint a fogyasztók mindazonáltal nem fogják annyira meghúzni a nadrágszíjat, mint 2008 végén: az ajándékokra, az otthoni ünnepi ételekre és a vendéglőkre szánt összeg idén 3,8%-kal csökken – tavaly 6%-kal volt kevesebb. Érdekes módon Nyugat-Európa jóval takarékoskodóbb, mint a földrész keleti fertálya: 6,3%-kal csökkenti ünnepi kiadásait, a keleti rész viszont 0,7%-kal még növeli is azokat.
Különösen a válság által erőteljesebben sújtott nyugati országokban várható jelentős változás: Spanyolországban 9,1 százalékkal, Nagy-Britanniában 17,4 százalékkal, Írországban pedig nem kevesebb mint 22,4 százalékkal fognak kevesebbet költeni az ünneplők, mint tavaly. Az európaiak fejenként átlag 700 eurót (mintegy 190 ezer forint) fognak kiadni az ünnepek alkalmából.
Nyugaton kevesebb ajándékot adnak majd, de kissé drágábbakat. Keleten általában bőkezűbbek lesznek az emberek, valamivel több meglepetést vásárolnak szeretteiknek. A megkérdezettek kétharmada készül ünnepi kiadásainak csökkentésére a válság miatt, noha 80 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy nem tart munkahelyének elvesztésétől.
Az emberek 42 százaléka mondta azt, hogy leginkább készpénznek örülne, a második helyen a kívánságok terén az öltözködési cikkek és a cipők állnak – holtversenyben a vásárlási csekkel. A negyedik leginkább óhajtott termék a könyv, amely ugyanakkor vezető helyen áll a vásárlási szándékok tekintetében (36 százalék) – talán azért is, mert általában olcsóbb, mint más lehetőségek. Ugyancsak gyakori ajándéknak ígérkeznek a kozmetikumok és parfümök (29 százalék), hajszállal a zenei DVD-k és CD-k előtt (28 százalék). A karácsonyfa alatt a gyerekeket főleg oktató játék, könyv, építőkészlet, a serdülőket pénz várja majd.
A felmérés 18 országban 17 567 – 18 éves és idősebb – személy kikérdezésével készült szeptemberben és októberben.
(MTI)