A közlekedés, mármint az autó, a jármű: veszélyes üzem – szoktuk is mondogatni. Ha valakinek ez a hivatása, a sofőrködés, számára különösen fontos tanulság ez. És még fontosabb, hogy a kínálkozó veszélyt elkerülje. Ezért van, hogy a balesetmentesen sok évet végigvezető munkatársakat a közlekedési cégeknél rendre meg szokták ünnepelni. Így tett most az MVK Zrt. is.
Hárman vannak a társaság jelenlegi állományában, akik már a 28 esztendőn is túl vannak, mint amit baleset nélkül teljesítettek. Talán a misztikus szerencseszám teszi, mindenesetre a szakmában az a szokás, hogy hét években mérik a „szerencsét”, és 7-es, 14-es, 21-es értékek után jön a jutalom, a gratuláció. Persze, mint mondtuk, a legnagyobb a „28-asoknak” járt.
A kedd reggeli rendezvényen tehát a figyelem elsősorban Lázár Sándor villamos-, Gábor József és Szlanyi Lajos buszvezetőkre irányult.
Előbbit kérdeztük a közel három évtized tapasztalatairól:
– A sínen vagy a közúton nehezebb-e a baleseteket elkerülni? Olyat kellene kérdezni, aki mindkettőt csinálta – reagált laikusi érdeklődésünkre. – A villamost sokan nem is vállalják, mert hogy kötött pálya. Tudniillik itt minden balesetet lát előre az ember… ha már nem is tudja elkerülni. De mindegyik szakágnak megvan a maga veszélye. Volt kolléga, aki már a villamosvezetői tanfolyamról megpattant; rájött, hogy ez neki sok.
Az utasok közül kevesen gondolnánk, hogy az ősz kifejezetten rossz évszak ebből a szempontból. Még nincs hó vagy eső, az emberekkel tele az utca…
– Viszont pereg a falevél. A sín tőle úgy csúszik, mint a jég! Veszélyes, pláne ha süt a nap, fújja a szél a leveleket…
És, mint mondtuk, tele a város járókelőkkel. Lázár Sándor, ha összeveti a korábbi időket a mostanival, úgy véli, ma sokkal többen jönnek-mennek, mint húsz-harminc éve, és több az autó is sokkal. A 28 év alatt átélt „élményekről” ezt mondja:
– Ha az összeg fele az enyém lenne, ami balesetet elkerültem… A kár, amit nem kellett kifizetni. Mert ha a másik nem is figyelt, én szerencsére igen.
A szerencse szerepét nem véletlenül emlegettük: a villamosvezető szerint is ez a legfontosabb. Ha az meglesz, azaz megmarad, még a 35-ös korszakhatárt is elérheti, a nyugdíj előtt. De addig még sok van hátra.
– Egy műszakban, azaz naponta – megszámoltam – több mint száz rendőrlámpa és ötszáz zebra, amin áthaladok a szerelvénnyel. És akkor még nem beszéltünk arról, az elsőbbséget hányan adják meg, hányan nem. Meg még az utasítások, amiket be kell tartanunk. Mikor a céghez jöttem, még nem volt semmi, csak: szállj fel és vezess! Mindig mondom, én már egy lovaskocsit is elvezetnék… Csak a szerencsém meglegyen.
Ha kedd – akkor baleset a Bajcsyn?
Az MVK Zrt. több évtizedes hagyományt követve idén is köszöntötte azokat a járművezető kollégáit, akik 7, 14, 21 illetve 28 éve vezetnek balesetmentesen. A balesetmentes közlekedésért járó elismerések adományozásáról szóló rendeletet központilag még 1992 decemberében hatályon kívül helyezték, azonban társaságunk úgy döntött, továbbra is biztosítja ezt az erkölcsi és anyagi elismerést gépkocsi- és villamoskocsi vezető kollégáinak.
2009-ben 42 munkatársunk vehette át az elismerést, közülük hárman, Gábor József, Lázár Sándor és Szlanyi Lajos a 28 éves balesetmentes közlekedésért.
Az elmúlt egy évben történt, társaságunkat érintő balesetekről két érdekes statisztika.
Területileg a legtöbb baleset a Bajcsy-Zs. úton történt, heti megosztást tekintve pedig a keddi napok voltak a legveszélyesebbek. Az MVK Zrt. annak érdekében, hogy csökkentse a balesetek számát, például a járművezetői menetrendben külön felhívja munkatársai figyelmét, ha az illető olyan útvonalon teljesít szolgálatot, ahol sok baleset történt. A káreseményekről szóló tapasztalatcserét nagyban segíti a városi rendőrkapitánysággal való együttműködésünk is, ezeket a hasznos információkat oktatások keretében osztjuk meg járművezető kollégáinkkal.
Akik idén elismerésben részesültek:
7 éve balesetmentesen vezetnek:
André Roland villamosvezető
Búzás Zsoltné villamosvezető
Kelemen Béla villamosvezető
Marek Szabolcs János villamosvezető
Szabó Viktor villamosvezető
Bassó István autóbuszvezető
Bárdos Sándor autóbuszvezető
Bártfai Pál autóbuszvezető
Benedek Zsolt autóbuszvezető
Bordás Csaba autóbuszvezető
Dobosi János autóbuszvezető
Farkas András autóbuszvezető
Hajdú Bertalan autóbuszvezető
Honos Attila autóbuszvezető
Kiss István autóbuszvezető
Kovács Zsolt autóbuszvezető
Körtvélyesi Zsolt autóbuszvezető
Kőmíves Kelemen autóbuszvezető
Kupcsik László autóbuszvezető
Máthé József autóbuszvezető
Novák Péter autóbuszvezető
Révész László autóbuszvezető
Vass Gyula autóbuszvezető
14 éve balesetmentesen vezetnek:
Béki Attila villamosvezető
Gulyás György villamosvezető
Haluska Béla villamosvezető
Köpeczi Csaba villamosvezető
Áfra János autóbuszvezető
Fülöp József autóbuszvezető
Ketzer Péter autóbuszvezető
Répás Gyula autóbuszvezető
Sélei Zoltán autóbuszvezető
21 éve balesetmentesen vezetnek:
Ónodi Barnabás villamosvezető
Bliszkó József autóbuszvezető
Fekete László autóbuszvezető
Jancsó Béla autóbuszvezető
Varga Mihály autóbuszvezető
Velezdi László autóbuszvezető
Virág László autóbuszvezető
28 éve balesetmentesen vezetnek:
Lázár Sándor villamosvezető
Gábor József autóbuszvezető
Szlanyi Lajos autóbuszvezető