Millenáris Teátrum 2009.10.21.
Olasz befektetőknek köszönhetően, egy 100 millió forintos beruházás keretében épül Tóth Bori divattervező új márkája. Ennek a beruházásnak a keretében kerül sor a TOTHBORI Business Look Pret a Porter kollekciójának nagybemutatójára a millenáris teátrumon.
TOTHBORI Business Look – a divatbemutató története
A sikeres üzletasszonyok viselete, az igényes nő ruhatára. A kollekció a sikeres, vezető beosztású dolgozó nő számára nyújt a mindennapi üzleti életben használati értékkel bíró, klasszikus női eleganciát hangsúlyozó darabokat. Nem elérhetetlen luxus kategória, de magas minőséget képviselő, egyedi tervezésű konfekció, limitált darabszámmal. Ez azt jelenti, hogy modellből két-három darab ruha készül el öt méretben, 36-ostól 44-es méretig. Nagyjából tizenkettő-tizenöt ruha készül el egy modellből. Ez annyira kevés, hogy még nem jön szembe az utcán, de egyediségénél fogva viselőjének presztízst biztosít
A legtöbb társadalomban a női és férfi szerepek jelentős átalakuláson mentek keresztül az elmúlt években. A nők többsége újra szervezi saját és a családja életét, részt vállalnak a politikában, üzletben és a hatalom világában és a társadalmon belül igyekeznek helyet teremteni maguknak a döntéshozatalban is. Vezető szerepet vállalnak a munkában, a szociális reformok területén, a környezetvédelmi megmozdulásokban, békekezdeményezésekben, erősen humanista megnyilvánulásaik mellett feminista mozgalmakban is. Ennek megfelelően öltözködési kultúránk, alkalmazkodva az elvárásokhoz, rengeteg változáson ment keresztül. Az ezekre a szakterületekre belépett és belépő nők többsége kénytelen ruhatárát a szakmája elvárásaihoz igazítani.
Az üzleti öltözködésnek nagyon komoly szabályrendszere van: uniformizált, szigorú szabályoknak kell annak megfelelnie, aki komoly sikereket szeretne elérni ezen a pályán. Ugyanakkor a legtöbb nő szeretné megjelenése által kifejezésre juttatni személyiségét, szeretne naprakész és egyedi lenni. A tervezőnek mindig kihívás, hogy hogyan csempészheti be a saját és az ügyfele egyéniségét egy mereven szabályozott normarendszer szerint működő világba.
Sokak számára riasztó lehet és túlzónak gondolhatják az üzleti öltözködés merev szabályait. Üzleti viselet kialakításakor a tervező azon dolgozik, hogy egészséges egyensúlyt teremtsen a protokolláris szabályok, az eredetiség, az újító kedv és a személyiség megmutatása között. De aki kreatív és merészebb az öltözködésében, arról joggal feltételezhetik, hogy munkájában is kezdeményező.
A fazonok mellett a színek, formák és textúrák is jelentős üzeneteket hordoznak. Kifejezhetjük vele személyiségünket, hangulatunkat, kedélyállapotunkat, tükrei ízlésünknek, vonzalmainkat, de érdeklődésünket is megoszthatjuk általuk, másokkal. Ezek a testünkön tudatosan létrehozott harmóniák vagy diszharmóniák nagyon fontos információhordozók.
Ezen kívül az üzleti életben, a kialakuló formális emberi kapcsolatok miatt megjelenő presztízs értékű metakommunikatív elemek – karóra, mandzsettagomb, táska, telefon – szintén nagy hangsúlyt kapnak.
A jó minőségű szövet, a finom anyagból készült ing, vagy kosztüm egy üzleti tárgyalás „első, meghatározó mondata”.
Éppen ezért és mindezek tudatában készült el a TOTHBORI Business Look kollekció, mely úgy tartja tiszteletben a protokolláris szabályokat, hogy a tervező kreatív energiái is megelevenednek a Millenáris Teátrum színpadán, a kollekció a klasszikus nőiesség a primer elegancia és alkotói szabadság szinergiáit hordozza magában, és életre hívja a magyar üzletasszonyok ruhatárát.
Az üzleti öltözék Magyarországon
Itthon gyakran még vezetői körökben is tartja magát a „nem a ruha teszi az embert” elve. Az egyre kifinomultabbá váló üzleti élet és a fejlődő céges kultúrák világában azonban meghatározó szerep jut az öltözködésnek. Az elmúlt években sokat fejlődött a hazai üzleti öltözködési kultúra, de Európában még mindig nem állunk jól.
Alapvetően a nemzetközi cégek sajátja, hogy ún. vállalati dresszkóddal szabályozzák a munkatársak külső megjelenését, de a fejlődő hazai céges kultúrák, legfőképpen az intenzív ügyfélkapcsolatot fenntartó vállalkozások is egyre gyakrabban alkalmazzák a munkatársak segítésére.
A Hill International fejvadász cég vezető tanácsadója, Enczi Judit szerint az üzleti érában ma a legelegánsabbak az ún. Big 4 cégek alkalmazottai. A klasszikus tanácsadói területen dolgozók mellett a pénzügyi szféra dolgozói és a bankok munkatársai alakítják viseletüket a legszabályozottabb öltözködési kultúra szerint. De a szolgáltató ipar és az IT területén, ezen belül is az értékesítési oldalon dolgozók is rendkívül ügyelnek a megjelenésükre.
Az elmúlt években látványos változáson ment keresztül az üzleti viseletünk: a bőr táskákat felváltották a formatervezett laptop hordozók, a férfiaknál, skandináv és angolszász területekhez hasonlóan jellemzővé vált a magasított ingnyak viselete és a nyakkendő elhagyása és a szó szoros értelmében színesebb lett az irodai öltözet palettája.
A jelenleg business look kollekcióján dolgozó és vállalati formaruhákat is tervező Tóth Bori szerint „nemrég a divat még nem lehetett hatással az üzleti öltözködésre, de ez az alapelv az utóbbi pár évben megdőlt. Az aktuális trendek ma már megjelennek az irodákban is, természetesen bizonyos korlátozások mellett. Az üzleti öltözködés protokolláris szabályait középvezetői szinttől felfelé illik komolyan venni és betartani. A munkatársak, és persze a cég életét is megkönnyíti, ha egy ún. vállalati öltözködési szabályzat segíti az eligazodást, amelyben meghatározzák a preferált viseletet.” –
A fejvadász cég tanácsadója szerint a multinacionális cégek kifejezetten jót tesznek a magyar öltözködési kultúrának. Az e területen nagyobb hagyományokkal rendelkező nyugat európai vállalati kultúra, egy klasszikusan elegáns öltözködési mintát hozott hazánkba. Ezzel szemben a magyar cégek többsége még mindig inkább az extremitások felé mozdul.
Egy makulátlan megjelenésű angol, német vagy svájci üzletembert ránézésre még mindig meg lehet különböztetni magyar kollégájától. Különösen jellemző hazánkban, hogy az elmúlt években az üzleti viselet kiszínesedett: már a férfiak sem csak a klasszikus szürke-fekete összeállításokat viselik, hanem a lila, a zöld vagy például a piros különböző árnyalatú darabjai is szerepelnek egy magyar üzletember gardróbjában. Ez leginkább a skandináv és brit kultúra hatása.
Az ízlés persze szorosan összefügg a piac által kínált lehetőségekkel. „Üzleti viselet kialakításakor a tervező azon dolgozik, hogy egészséges egyensúlyt teremtsen a merevebb, protokolláris szabályok, az eredetiség, az újító kedv és a személyiség megmutatása között. Aki kreatív és merészebb az öltözködésében, arról joggal feltételezhetik, hogy munkájában is kezdeményező” – mondja Tóth Bori.
A tanácsadó elmondása szerint a rendkívül hosszú kiválasztási folyamat eredményeként az olaszok, a tehetséges magyar tervező, Tóth Bori mellett tették le a voksukat. A pénzügyi befektetés célja egy olyan, jellegzetesen magyar márka kialakítása, amely széles termékskálájával, piac- és vevőorientált attitűdjével, folyamatosan terjeszkedő üzletpolitikájával a hazai után, a nemzetközi piacon bolthálózat kiépítésével kíván megjelenni.
Dr. Becser Balázs szerint a beruházás lehetővé teszi a hazai divat jobb integrálását az ipari értékláncba. A fogyasztókra szabott termékszerkezet, a minőségi kereskedelmi gyakorlat és a jobb menedzselés hozzájárulnak a belső versenyképesség erősödéséhez.
A befektetés mértékéről a szakember annyit árult el, hogy a kezdeti szakaszban 100 milliós nagyságrendű összegről van szó.
Tóth Bori őszi-téli Business-Look kollekciója és októberben, az Opera tőszomszédságában, a Hajós utcában nyíló üzlete már az olaszok tőkebefektetésének köszönhető.
Limitált darabszámú konfekció
Egy modellből két-három darab ruha készül el öt méretben, 36-ostól 44-esig. Nagyjából tizenkettő-tizenöt ruha készül el egy modellből. Ez annyira kevés, hogy még nem jön szembe az utcán, de egyediségénél fogva viselőjének presztízst biztosít,
Exkluzív szalon az Opera tőszomszédságában
A belváros legpatinásabb részén, rusztikus és nyüzsgő környezetben, a nagy világmárkákban bővelkedő Andrássy út melletti Hajós utcában nyitja meg kapuit a TOTHBORI szalon november elején. Az exkluzív szalonban nem csak a tervező új, Business Look Prèt à Porter kollekciójának limitált darabjait lehet megvásárolni. A leginkább üzleti viseletre, a lendületes üzletasszony-stílusra fogékony nőket egyedi, prémium kiegészítőkkel, személyes tanácsadással és méretre igazítással is segítik a kényelmes szalonban. Az enteriőr kialakítása során a – vásárlóit tanácsadással is segítő – tervező elsődleges szempontja az volt, hogy egy kényelmes és intim környezetet, egy élő „gardróbot” teremtsen a vásárlói számára, ahol alkalom nyílik a beszélgetésre, a személyes stílustanácsadásra vagy ötletelésre, hiszen a személyiség varázsa a ruha sikerének titka. Az üzlet két szintes elrendezése is ezt az elvet tükrözi: a földszinten az új, business look kollekció darabjai és kiegészítői lesznek megvásárolhatóak, míg az emeleten a tervező haute couture darabjai, egyedi készítésű, kézműves alkalmi, estélyi és menyasszonyi ruhái kaphatóak majd. A teljes körű kiszolgálásra törekvő tervező szalonjában a termékskálán a ruhák, cipők, táskák és ékszerek mellett egy finom kávé melletti beszélgetés is szerepel.
Divattervezői negyed
Meglehetősen gyakran cserélődnek az üzletek Budapest legrégibb sugárútján. A kissé megkopott boltok az elmúlt néhány hónapban szinte teljesen eltűntek és helyükre prémium és felső-középkategóriás termékeket áruló bérlők érkeztek. A nagy nemzetközi brandek márkaképviseletei mellett a hazai tervezők is kezdik megvetni lábukat a környéken. Náray Tamás nemrég nyitott üzletet az Operaház tőszomszédságában és hamarosan itt nyílik meg Tóth Bori exkluzív szalonja is.
A Bajcsy Zsilinszkytől az Oktogonig a luxus, a presztízs és a pazar életvitel atmoszférája uralja az Andrássy utat és környékét. Az elmúlt évben jócskán kiszélesedett a nemzetközi divatszakma hazai képviselete, olyan tervezők érkeztek és nyitottak üzletet, mint Roberto Cavalli, Gucci a klasszikus, letisztult formáiról és színeiről híres Burberry, vagy az exkluzív mobiltelefonokat kínáló Vertu. Így jelenleg tizenegy luxusmárka képviselteti magát az egykori Népköztársaság útján.
A modern negyedek, az újragondolt ipari területek és az épülő, város fölé magasodó irodaházak és nagyberuházások mellett, egy-egy városrész funkciója is meghatározó lehet akkor, ha meg akarjuk rajzolni Budapest sziluettjét. A luxus-negyedek kialakítása nem csak a városi övezetek vonzerejének növelésére, de a gazdasági növekedés generálására is alkalmas. A hazai fogyasztói réteg erősödése mellett ugyanis remélhetőleg külföldieket vonz majd a környékre a luxuscikk–turizmus is.
A nemzetközi élmezőnybe megérkeztek az első magyar tervezők is. Az Opera környéke reprezentatív képviselője a felső, felső-középkategóriás illetve prémium márkáknak. Itt nyílt üzlete nemrég Náray Tamásnak, és hamarosan ugyanitt várja a vásárlókat Tóth Bori exkluzív szalonja is.
Tóth Bori elmondta, abszolút elképzelhetőnek tartja, hogy a környék magas presztízse végett a hazai tervezőasztalokról lekerülő luxory termékek megálmodói, a nagy, nemzetközi brandekhez hasonlóan egymás után érkeznek majd a magyar Champs-Élysées-re. Így akár Európa egyetlen tervezői negyede a magyar fővárosban épülne.
„Fontos, hogy ne csak a nagy, nemzetközi brandek márkaképviseletei uralják a hazai piacot. Van néhány nagyon tehetséges magyar tervező akik prémium márkákkal jelennek meg a piacon. ezek a hazai termékek pedig tökéletesen beleillenek a nagy divatdiktátorok által megrajzolt képbe. Amikor luxustermékekről beszélünk, egy olyan elsődleges jelentéstartalommal bíró, státuszszimbólumok uralta világról beszélünk, ahol a terméket körülölelő világ éppoly fontos, mint maga a termék. Egy egyszerű példa: ritkán teszünk ezüstkanalat műanyagtálcára. A környék önmagában nem garancia, de hitelesen képviselheti a tervező által meghatározott minőség minden körülmények között biztosítását.”