Hivatalunk, mint szolgáltató adóhatóság az adózók önkéntes jogkövetését ösztönzi. Emellett eleget tesz kötelezettségének, azaz következetes ellenőrzési és szankcionálási tevékenységével visszatartja a jogsértéstől, adóelkerüléstől azokat, akik hajlamosak elhanyagolni kötelezettségeik teljesítését és következetesen lép fel azokkal szemben, akik szándékosan szegik meg az adózási szabályokat.
Adott évi ellenőrzéseink alapvető irányait nyilvános Ellenőrzési Irányelvünk adja. Az ebben megfogalmazott vizsgálati célok és irányok figyelembevételével működik az adózók központi szűrése, melyben kiemelt jelentősége van az ellenőrzésre történő kiválasztás adatbázisának, a vizsgálatok informatikai megalapozásának és elemzési, számszaki alátámasztásának, az adóhatóságon belüli és a társszervek – kiemelten az adóhatóság és a vámhatóság – közötti, valamint a nemzetközi információáramlás által nyújtott lehetőségek felhasználásának.
Úgy működtetjük kiválasztási rendszereinket, hogy azok az adózói (tevékenységi) körök kerüljenek kijelölésre, amelyeknél az adókikerülés kockázata a legmagasabb.
A központi kiválasztás mellett nagy hangsúlyt helyezünk a régió területén tapasztalt, kockázatot jelentő gazdasági folyamatok és adózói magatartások figyelemmel kísérésére. Ennek érdekében nagy figyelmet fordítunk az ellenőrzési tapasztalataink elemzésére, az ellenőrzésre okot adó tényezők kiszűrésére, a kiválasztás értékelésére.
Az ellenőrzésre javasolt adózói listáknál egyre több kockázati tényezőt, ill. kiegészítő információt tüntetünk fel, ezzel is törekedve a feladatok komplex megközelítésére.
Saját ellenőrzési tapasztalat, vagy a társigazgatóságok jelzései alapján is indítunk vizsgálatokat, amelyek eredményessége a már feltárt szabálytalanságokra vonatkozó közvetlen információk miatt kimagasló.
A tisztességtelen adózói magatartást tanúsítók kiszűréséhez felhasználunk minden rendelkezésünkre álló adatbázist, melyek adatainak az összefuttatása révén fény derül az ellentmondásokra. Például, csak a legegyszerűbbeket említve: nagy értékű, illetékköteles vásárlások, szemben a bevallott jövedelemmel, vagy alakulást követő hirtelen, nagy összegű forgalom megjelenése a bevallásokban. Mindemellett felhasználunk minden más olyan információt, mely a kiválasztásunkat pontosíthatja, finomíthatja. Például, más hatóságoknál tárolt információk, ellenőrzéseik tapasztalatai, külföldi adóhivatalok adatai.
Kockázatelemzésünk mélységi fokozása érdekében hasznosítjuk az informatikai vívmányokat, pl. kiválasztási listák metszeteinek az elkészítése, adatpiacok lehetőségeinek a kihasználása.
Ezen háttérrel, az APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatóságának Ellenőrzési szakterülete 2009. I-III negyedévben közel 17 600 db vizsgálatot végzett, mely 0,9 %-kal haladja meg a 2008. azonos időszaki darabszámot. Ebből bevallások utólagos vizsgálata 4.045 db, egyes adókötelezettségek ellenőrzése, valamint adatgyűjtés 13 548 db.
Az utólagos ellenőrzéseken belül az átfogó és önálló adónem ellenőrzések száma közel 3 %-kal nőtt, és igen kedvezően alakult a megállapítási arányuk: 79,2 %. Az egy utólagos ellenőrzésre jutó fajlagos megállapítás 4.413 e Ft, mely közel 28 %-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
Ellenőrzéseink során 17.852 millió Ft nettó adókülönbözetet tártunk fel, mely több mint 34 %-os növekedést mutat az előző évi adatokhoz képest, és 9.487 millió Ft szankciót szabtunk ki. A kiutalás előtti ellenőrzések során 552 millió Ft került visszatartásra.
Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal
Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága