Calgonit „Vedd komolyan” kampány, a környezettudatos életmódért
A hét európai országra kiterjedően elvégzett bonni tanulmány, amely a mosogatási szokásokat hasonlította össze, adott ihletet a szeptembertől decemberig tartó „Vedd komolyan” című kampányhoz. Ennek során Budapesten (szeptembertől) és 4 vidéki városban (októbertől) számláló méri a kézi és a gépi mosogatás közötti – vízfogyasztásbeli – különbséget. A kezdeményezés célja, hogy a hazai mosogatógép penetráció tavalyi 12,6%-os aránya felzárkózzon az európai átlaghoz, ami 35%. Az európai kutatás kimutatta, hogy gépi mosogatással (a kézihez képest) akár 2,5-szer kevesebb energiát, és akár ötször kevesebb vizet használhatunk fel, nem beszélve az időről, a pénzről és a környezet kíméléséről. A kampányhoz a Dumaszínház tagjai is csatlakoztak, akik előadásaikkal hívják fel a figyelmet a környezettudatos életmódra.
Sokszor és eleget hallottunk már az energiatakarékos megoldásokról és a környezettudatos életmódról. A hangzatos jelmondatok mellett azonban egyre inkább teszünk is a környezetvédelemért és azért, hogy ne pazaroljuk fontos értékeinket: az energiát, a vizet és az időnket. Miért éppen a mosogatásban hagynánk ezt figyelmen kívül?
A hét európai országra kiterjedő, mosogatási szokásokat vizsgáló bonni tanulmány alapján mosogatógép használatával akár 2,5-szer kevesebb energia és ötször kevesebb víz felhasználása elegendő lehet ugyanannyi és ugyanolyan szennyezettségű edény megtisztításához, egyúttal nagymértékben csökkenteni lehet a kiadásokat is. A tanulmány arra is rámutatott, hogy kézi mosogatás esetében átlagosan alkalmanként körülbelül 79 percet töltünk mosogatással, ami egy évben 10 napot jelent.
A Bosch mosogatógépek gyártójának és forgalmazójának (BSH Kft.) és a Calgonit gyártójának (Reckitt Benckiser Magyarország Kft.) adatai alapján Európában a mosogatógép penetráció átlagosan 35%. Míg Nyugat-Európára vonatkozóan ez a szám 55,9%, addig Kelet-Európában csupán 10%. Magyarország a vizsgált 18 kelet-európai országból a 7. helyen áll, 12,6%-kal. (Ebben a kutatásban Szlovénia vezeti a sort, a nyugat-európai átlagot közelítő 51,6%-ával.)
A környezetkímélő módszerek és a mosogatógépek minél szélesebb körben történő elterjedése érdekében a Calgonit és a Bosch közös országos kampányba kezd, az öt városban felállított köztéri számlálók indításával. A számlálók évi 187 alkalmat vesznek alapul, amelynek kiszámításához az adatok a KSH-tól (lakosság száma, 1 háztartásban élők száma), illetve a vízművektől és a csatornaművektől származnak. Kézi mosogatásnál 103 liter, gépinél pedig 15 liter víz fogyasztását vették figyelembe alkalmanként, a bonni tanulmány európai országonkénti átlagos vízfogyasztási adataira alapozva. A december 13-ig tartó eseménysorozat helyszínéül szolgáló forgalmas bevásárlóközpontokban – Miskolcon október 8-tól a Szinvapark Bevásárlóközpontban – kihelyezett számláló hasonlítja össze a kézi és gépi mosogatás által fogyasztott vízmennyiséget a fent jelzett feltételezéseken alapuló adatokból kiindulva. A kampány célja, hogy a mérési eredményekkel szemléltessék: érdemes a vizet és energiát pazarló, időigényes kézi helyett a gépi mosogatást választani, amellyel – a környezettudatosság mellett – spórolhatunk is.
„Földünk természetes ásványvíz készletének 70%-a a Kárpát-medencében, és annak fele becslések szerint Magyarországon található. Szakértők az ivóvizet a jövő stratégiai természeti kincsének tartják, ezért én is örülök ennek a kampánynak és minden olyan törekvésnek, ami a felesleges vízfelhasználás csökkentésére vonatkozik” – mondta Balogh Levente, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. tulajdonos-ügyvezetője.
A kampányhoz a Dumaszínház tagjai, Aranyosi Péter, Hadházi László, Kiss Ádám és Kovács András Péter is csatlakoztak, akik előadásaikkal népszerűsítik a kezdeményezést. A Dumaszínházas sztárok fellépésének időpontja Miskolcon, a Szinvapark Bevásárlóközpontban október 24.* A műsor keretében megtartandó nyereménysorsoláson a város 3 szerencsés nyertese, aki mosogatógépet vásárol október 24-ig a Media Marktban, visszanyerheti a gép értékét.
További részleteket a kampányról a www.veddkomolyan.com website-on talál, ahol megtekinthető a Dumaszínház tagjainak burleszk jeleneteivel tarkított kisfilmje is.
* A szervezők a változtatás jogát fenntartják.
fotó: Mudra László