Törőcsik Mari Kossuth-díjas színészről készült színházi, film és magánéleti fotókból, Keleti Éva Prima Primissima díjas fotóművész munkáiból nyílik kiállítás hétfőn a fővárosi Symbol Art Galériában. Ebből az alkalomból bemutatják az MTI Törőcsik Mariról szóló fotóalbumát is. Keleti Éva – aki 1955-től 1976-ig a Magyar Fotó, majd jogutódja, az Magyar Távirati Iroda fotóriportere volt – szinte végigkísérte Törőcsik Mari művészi pályáját; a kiállítás anyagát az MTI fotóarchívumában található képekből válogatta. Mint a fotóművész az MTI-nek elmondta, élete csaknem háromnegyedét a színházban töltötte, és rengeteg színházi fotót talált a nemzeti hírügynökség archívumában; ezeket használta fel a kiállításon és az albumban is.
Hozzáfűzte: kedvenc helye volt a Nemzeti Színház, a Vígszínház, a Madách Színház, a Bábszínház, gyakran látogatta az Operaház balettelőadásait, de járt filmforgatásokra is. Utóbbira példaként említette az Isten őszi csillaga, és az Édes Anna felvételeit. Törőcsik Marit első éves színifőiskolás kora óta ismerte a fotográfus, aki civil képeket készített róla ruhapróba alatt 1957-ben, mielőtt az ifjú főiskolás színésznő a cannes-i filmfesztiválra utazott volna. Keleti Éva úgy emlékezett az akkori Törőcsikre, mint egy gyerekre, aki örül a szép ruháknak. Ezek a képek korrajzok, leolvasható róluk, hogy akkor mi volt a divat ruhában, cipőben, táskában, frizurában – jegyezte meg a fotóművész.
Keleti Éva készített a művésznőről fotókat a moszkvai filmfesztiválon is, akkor Törőcsik Mari már sztár volt és a kalapok szerelmese; kalapos képe jó néhány lesz a kiállításon és a könyvben is. A Nemzeti Színház siófoki üdülőjében készült képeken a színésznő olyan felszabadult, mint egy tizenéves kislány. A fotós kiemelte: Gellért Endre, a Nemzeti Színház főrendezője a kritikákkal szembeszállva harcolt azért, hogy Törőcsik Mariból a film mellett színpadi színésznő legyen, és ugyanezt tette Major Tamás is, akinek rendezésében sorra játszotta el Bertolt Brecht színműveinek nőalakjait. Szép mosolyú színésznő volt, szép, a szó nemes értelmében – mondta a fotóművész.
Jó viszonyban voltak úgy is, mint hasonló korú nők; a fotóriporter soha nem érezte a színésznő viselkedésén, hogy sztár. Elengedte magát a fotós gépe előtt; a kiállításon látható egy olyan civil képe is, amelyen fagylaltozik. Keleti Éva megjegyezte: azután is jóban maradtak, hogy a fotográfus az 1990-es évek elején legutóbb fényképezte Törőcsik Marit. Törőcsik Mari eljön a kiállítás megnyitójára és a könyvbemutatóra. A művész most a kaposvári Csiky Gergely Színházban Anatolij Vasziljev orosz rendezővel próbál, Marguerite Durras francia írónő Naphosszat a fákon című regényének színpadi változatát. Keleti Éva szerkesztette a fotóalbumot is, amelynek 97 képéből 55 felvétel az ő munkája. AZ MTI-s fotókból válogatott Film-Színház-Muzsika sorozatnak a Törőcsik Mari képeskönyv a második darabja, az első a Darvas Ivánról szóló emlékkönyv volt.
Az albumot Vince Mátyás, a Magyar Távirati Iroda elnöke, a sorozat főszerkesztője mutatja be. Előszavában többek között azt írta: „Sok kiváló fotóval és a lényeges adatokat tartalmazó rövid képaláírásokkal kívánjuk bemutatni Törőcsik Mari életművét”. A sorozatot az MTI folytatni kívánja, a következő kötet Kállai Ferenc Kossuth-díjas színművész pályafutását mutatja majd be fotókon keresztül, és a kötet szerkesztője ugyancsak Keleti Éva – közölte az MTI elnöke.
A Törőcsik Mari fotókiállítás megnyitóján, hétfőn az album, és a sorozat első darabja, a Darvas Iván-kötet is megvásárolható a helyszínen, a Symbol Art Galériában. A Törőcsik-tárlat október 8-ig tart nyitva.