A kormány egyedüli célja a közösségi közlekedés átalakításával a vasút felszámolása, az utasok közútra terelése, mivel a MÁV-tól a jövő évi költségvetés-tervezet szerint elvonni szándékozott 40 milliárd forintot információik szerint kormányhoz közeli vállalkozók között akarják szétosztani –
közölte szombaton a VDSZSZ Szolidaritás az MTI-vel. Mivel a Volán-társaságok forgalmuk 30 százalékát alvállalkozásoknak adhatják tovább, „nem kétséges”, hogy „a fuvarokat a kormányhoz szorosan kötődő cégek kapják majd meg” – írták magyarázatként a 40 milliárd forint elvonása egyenértékű 4853 kilométer vasútvonal bezárásával című közleményükben.
A VDSZSZ Szolidaritás szerint a tárca a korábbi években rendre elszabotálta a korrekt jegykiadási rendszer bevezetését. Mivel a 65 év feletti nyugdíjasok és a 6 év alatti gyerekek nem váltanak ingyenes vasúti menetjegyet, sem a kormány, sem a MÁV-Start Zrt. nem tudhatja, hogy valójában hány ember utazik vasúttal – tették hozzá.
A szakszervezet mindezt nem fogja tűrni, ha „az előirányzat nem kerül a vasút szempontjából kedvező módon megváltoztatásra, még a tervezet elfogadása előtt tevőlegesen lépni fogunk” – tartalmazza a közlemény. A Közlekedési, Hírközlési, és Energiaügyi Minisztérium honlapján pénteken közzétett dokumentumok alapján összesen 25 vonalon, mintegy 3.000 kilométeren lenne országos megrendelésű a vasúti személyszállítás a közösségi közlekedés átalakítása következtében.
Az országos vonalakat tekintve az állam központilag várhatóan 2.847 kilométeren határozza majd meg a szükséges vasúti szolgáltatást és menetrendet, míg a jelenleg 7.700 kilométeres teljes országos vasúti hálózat fennmaradó 4.853 kilométerén a még alakulóban lévő regionális tanácsok rendelhetnék meg a vasúti szolgáltatásokat. A közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározat szerint ősz közepére kellene megalakulniuk a regionális tanácsoknak, amelyek a helyi igények alapján döntenek majd arról, hogy milyen mértékben van szükségük vasúti szolgáltatásokra az egyes regionális vonalakon, így a tanácsokon múlhat a kevésbé gazdaságos vasútvonalak megszüntetése is.