2025. 05. 10. szombat

Ármin, Pálma

1 EUR 405 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Hírek » Eu hírek » Fogyasztóvédelem: többet ésszel, mint napsütéssel!
0450-fogyasztovedelem-tobbet-esszel-mint-napsutessel-01

Fogyasztóvédelem: többet ésszel, mint napsütéssel!

A nyaralási szezon kezdetén az Európai Bizottság idén is felhívja a fogyasztók figyelmét a megfelelő nyári napvédelem fontosságára, és emlékezteti őket arra, hogy keressék azokat a termékeket, amelyek csomagolásán megtalálhatók az új rendszer szerinti egyértelmű jelölések. Az új címkék – köztük a csomagoláson található új UVA-logó vagy jelölés – a Bizottság 2006. szeptemberi fényvédő termékekről szóló ajánlása nyomán jelentek meg, és szintén e dokumentum révén lépett életbe az olyan megtévesztő kifejezések tilalma, mint például a „napfényblokkoló” vagy a „teljes védelem”.

A Bizottság emlékeztetni szeretné a fogyasztókat arra is, hogy számos okból kifolyólag a nap UV-sugárzásától való védelemhez a napvédő termékek alkalmazásán kívül egyéb óvintézkedésekre is szükség van.

Meglena Kuneva fogyasztóvédelmi biztos a következőket mondta: „Idén nyáron teljesen világos üzenetünk van a fogyasztók felé: legyenek tisztában azzal, hogy a napvédő termékek csupán az egyik elemét jelentik a nap káros hatásaitól való hatékony védelemnek, és keressék az új címkéket, hogy tudatosan dönthessenek az általuk és családtagjaik által használt napvédő termékekről.”

Androulla Vassiliou egészségügyi biztos a következőkre hívta fel a figyelmet: „Mindenkinek, fiataloknak és időseknek egyaránt jól kell ismerniük az eszközöket, amelyek segítségével megvédhetik magukat az UV-sugárzástól a napon való sütkérezés közben. Ezért figyeli a Bizottság az Európai Unióban az ultraibolya sugárzásnak való kitettséget és annak a bőrrák elfordulási gyakoriságára kifejtett hatásait, valamint a kapcsolódó megelőzési és kockázatcsökkentési stratégiákat az Egészség Program keretében.”

Egyértelműbb címkézés

A napvédő termékek címkézésére vonatkozó információs követelményeket a fényvédő termékekről és a hatékonyságukra vonatkozó állításokról szóló 2006. szeptemberi bizottsági ajánlás határozta meg. Az ajánlás szerint:

* Nem használhatók többé olyan állítások, mint például „ napfényblokkoló ” vagy „ 100%-os védelem ”. Az ezekhez hasonló megjelölések gyakori előfordulása ellenére egyetlen napvédő készítmény sem képes teljes védelmet nyújtani az UV-sugárzás ellen.

 
* Egységesített szöveges megjelölést („alacsony” – „közepes” – „erős” – „rendkívül erős” védelem) kell használni a hagyományos fényvédőfaktor-szám mellett, hogy jobb iránymutatást adjanak a megfelelő termék kiválasztásához.
 
* Az UVA elleni védelem érthetőbb címkézése : miközben az UVB sugárzás leégést okoz, az UVA-sugárzás a bőr idő előtti öregedésért felelős, és zavarokat okozhat az immunrendszerben. Mindkét sugárzástípus jelentősen növeli a bőrrák kialakulásának kockázatát. Az úgynevezett fényvédő faktor (angolul sun protection factor, SPF) csak a leégés (azaz az UVB-sugárzás) elleni védelem mértékére vonatkozik, az UVA-sugárzás elleni védelemre viszont nem. A csupán UVB-védelemmel rendelkező fényvédő termékek hamis biztonságérzetet kelthetnek, hiszen használatuk ellenére a veszélyes UVA-sugarak továbbra is elérik a bőrt.
 
* A gyártók a termékcímkéiken egységesített UVA-jelölést vezettek be, amely a minimum UVA-védelem mértékét jelzi számszerűsített formában. Ez a növekvő fényvédő faktorral párhuzamosan növekszik, és egységes tesztelési módszeren alapul.

Tények a Bizottság ajánlásának végrehajtásáról

A Colipa (az európai kozmetikai, piperecikk- és illatszeripar érdekeit képviselő szövetség) második alkalommal végzett felmérést a tagjai között annak kiderítésére, hogy a 2009-ben a Közösség piacán forgalomban lévő napvédő termékek mennyire felelnek meg az uniós ajánlásnak.

* Az UVA-védelem előírt szintjére (amely legalább egyharmada az UVB-védelemnek) vonatkozóan a termékek 96%-a megfelelt az uniós ajánlásnak.

 
*Az új UVA-logó használata elterjedt, a napvédő termékek 95%-án megtalálható a Colipa-féle egységesített UVA-logó, amelynek segítségével a fogyasztók könnyedén felismerik azokat a termékeket, amelyek megfelelő védelmet nyújtanak az UVA-sugarakkal szemben.
 
* Összességében a Colipa felmérése azt mutatja, hogy a Bizottság 2006-os ajánlásában az UVA-védelemre vonatkozóan megfogalmazott jellemzők teljes mértékben érvényesülnek az uniós piacon. Gyakorlatilag a fogyasztóknak kínált összes napvédő termék megfelel az Európai Bizottság elvárásainak.

Mire kell a fogyasztóknak figyelniük idén nyáron?

A fogyasztóknak célszerű keresniük az immáron egyértelmű címkéket viselő termékeket. Ugyanekkor tanácsos, hogy a fogyasztók a fényvédő termékek használatát csupán a nap elleni védekezés egyik eszközének tekintsék. Mire figyeljenek még?

* A legerősebb sugárzás idején – általában 11–15 óra között – ne tartózkodjanak hosszasan a napon ;

 
* Ha mindenképpen a napon kell lenniük, viseljenek megfelelő öltözetet: a kalap és a napszemüveg további védelmet jelent;
 
* Használjanak olyan fényvédő terméket, amely egyaránt véd az UVA- és az UVB-sugárzás ellen;
 
* Előzzék meg, hogy a nap közvetlenül érje a csecsemőket és a kisgyermekeket ;
 
* Használjanak megfelelő mennyiségű napvédő terméket . A termék helyes alkalmazása ugyanolyan fontos, mint helyes kiválasztása. A fényvédő faktorral jelölt védelem eléréséhez a bőrfelületen 2 mg/cm 2 mennyiséget kell felhasználni. Ez egy felnőtt esetében a teljes testfelületen 36 gramm (6 teáskanál) napkrémet jelent . Jelenleg a fogyasztók ennek a mennyiségnek alig felét használják. Úszás és törölközés után ezt a mennyiséget újra fel kell vinni a védelem megőrzése érdekében.

A fent felsorolt tényekről és más fontos tudnivalókról tájékoztatnak az alábbi piktogramok (letölthetők a linken keresztül) és a mellékelt emlékeztetőben felsorolt, napsugárzásnak való kitettségre vonatkozó adatok.

 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

NAV: Egy kulcs kálváriája
Zárjegy nélküli cigaretta, csaknem húsz kilogramm fogyasztási dohány és ismeretlen eredetű alkohol került elő egy vendéglátóhely zárt ajtója mögül. Az…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, mint amikor felismerik Önt, ha visszatér a webhelyünkre, és segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei. Köszönjük, ha lehetővé teszi számunkra ezen cookie-k használatát!