– Persze én sem úgy születtem, hogy üvegfestő, vagy Tiffany – művész leszek, hiszen a közgazdasági érettségi után voltam titkárnő, de vasutas is. Viszont mindig rajzoltam, s vonzott az anyagok sokfélesége. Foglalkoztam kerámiával, korongoztam is. Azt is nagyon szerettem, de valami másra vágytam. Mindig nagyon tetszettek az ólomüvegek. Tíz évvel ezelőtt üvegfestéssel folytattam, az útkerést, aztán beiratkoztam Ambrus Aladár iskolájába,- aki egyébként fafaragó volt, de az ólomüvegben is nagy név a szakmában, – s akkor már tudtam, ez az, amire vágytam. Első pillanattól kezdve voltak saját terveim is, s igyekeztem nem csupán szolgalelkűen másolni a sablonokat. A legszebb része a munkának a tervezés, s aztán amikor a kész mű ott csillog az ember kezében.
– Három gyermeket nevel, nevelt fel, majdnem egyedül, hiszen a férje olajmérnök, akit a munkája szinte állandóan külföldre szólít, mikor van egyáltalán ideje arra, hogy az alkotásnak éljen?
– Amit az ember szeretettel csinál, arra szakít időt. Nekem meg most már szerencsém is van, hiszen a két nagyobb gyermekünk 23 és 22 évesek, s már bizonyos értelemben kiszakadtak a szülő házból, mert Pesten tanulnak, a legkisebb lányunk pedig 11 éves, áldott jó gyerek, s mellette nyugodtan lehet dolgozni. Naponta 4-5 órát töltök a műhelyben, s gyakran Ő is odakuporodik mellém, s rajzol.
– A gyerekek is ilyen tehetségesek?
– A lányok ügyesen rajzolnak, Ági lányunk divattervező iskolába jár. A kicsi még nem tudni hová, meddig forrja ki magát. Én egyiket sem tiltom el az alkotás örömétől, hiszen ha valaki, akkor én átérzem, hogy mit jelent ez egy embernek.
– Nemcsak lakberendezési tárgyakat készít, hanem néhány középületen is láthatóak a munkái.
– Igen a miskolci Jezsuita Gimnáziumban, egy kismamaotthonban, egy templomban is láthatóak már a munkáim, s az elmúlt években két kiállításom is volt Miskolctapolcán.
– Melyek a kedvencek?
– Ezek a közületi munkák mindenképpen, de egyébként mindegyik. Több ezer tárgy került ki az elmúlt években a kezem alól. Van olyan, ami persze közelebb áll a szívemhez, ilyen egy tavalyelőtti kollekció, ami inkább latinos: vörös, narancs színekben izzó, vagy egy idei ami visszafogott: füstös, zöld, fekete színű. Nagyon szerettem az Operfasztiválra készült elegáns, fekete-fehér kollekciót is.
– Milyen nagy terveket dédelget?
– Nagy tervek? …nem is tudom! Olyan nagy álmaim nincsenek. Szeretnék továbbfejlődni, ezért most számítógépes látványtervezést és lakberendezést kezdtem el tanulni. Úgy gondolom, hogy mindaz, amit már tudok, a mostani új tanulmányokkal ötvözve egy komplexebb megvalósulást eredményezhet, ami esetleg új utakra is vezérel.
Az egyiptomi papok már az Kr. e. IV. évezredben füles korsókat, fiolákat, tölcséreket készítettek üvegből. Az üveggyártás innen terjedt el a Földközi-tenger teljes medencéjében, majd – a rómaiak közvetítésével a provinciákba – Európa teljes területére. A birodalom kettészakadása után a Kelet-római birodalom középpontja, Bizánc lett az üveggyártás és üvegművészet fellegvára. Az itteni területen készült üvegmozaikok egy része mind a mai napig fennmaradt. A XII. századtól Muránó szigete lett a központ. A kora reneszánszban már az üvegművesek céhe tartotta szigorú irányítása alatt a luxusüvegek gyártását. A XVIII. században a barokk idején már Csehországban is különleges, bonyolult üvegeket készítettek, és nagy divatja volt a metszett, színezett üvegedényeknek. A rokokó motívumok is kiváló alapanyagra találtak az üvegben. Zománcozott és aranyozott bonyolult tájképek is megjelentek a butéliákon és poharakon. A klasszicizmusra legjellemzőbbek az angol üvegtárgyak. Az ólomkristály alkalmazásában teljesedett ki és a formarendszert is erősen megváltoztatta. A neo stílusok ehhez tették hozzá a vésést, zománcfestést és a matricás nyomást is. A tömeggyártás és az ipari formatervezés kialakulása több modern stílust érintett. Eközben Tiffany New Yorkban megváltoztatta az ólomüveggyártás technológiáját. Lámpái, lakberendezési tárgyai máig a legkedveltebb dísztárgyak közé tartoznak. Mivel az üveggyártás kezdetén nem tudtak nagy táblás átlátszó síküvegeket készíteni, így kisméretű ólomsínbe helyezett üvegeket alkalmaztak. A gótika és a szecesszió csodálatos fényben tündöklő ablakai hatnak a mai üvegművesekre is. Az ólomüveg művesség legszebb példái a templomokban, katedrálisokban láthatóak, de a modern lakberendezésnek sem kell nélkülöznie ezt a díszítő elemet. A színek természetes és mesterséges fényben is beragyogják a teret, szép fény-árnyék játékot hozva létre. |