2024. 04. 20. szombat

Tivadar
1 EUR 395 HUF
1 GBP 462 HUF

A Magyar villamos gyártás utolsó próbálkozása

Ma Magyarországon összesen a korábbi  nyolc helyett csak négy városban közlekedik villamos, hazai gyártású kocsik közül az új generációsak csak Debrecenben.

Amikor az 1993 augusztus 20-i virágfesztivál menetének nyitányaként megjelent a kék színben tündöklő új, KCSV6-1 típusú, villamos, a hatalmas nézősereg nagy csodálkozással vette szemügyre. Ezután a látványos bemutatkozást követően negyed százada járnak a városban, és csak Debrecenben a budapesti Ganz-Hunslet Rt. és a Ganz Ansaldo gyárakban készült villamosok. A csökkentett padlómagasságú járművek azóta is szorgalmasan róják Debrecen utcáit, műszaki színvonaluk és utazási kényelmük még ma is megfelelő, noha járművenként már több, mint egy millió kilométert futottak . A VárosiTömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) nemrég kiadott XIII. füzete az új, magyar villamos tervezéséről, fejlesztéséről és a jármű bemutatásáról szól. De megtudhatjuk azt is, hogy a tervezők a másik három magyar városnak is ajánlották ezt a villamos-típust, de csak Debrecen fogadta be.  Gara Kálmán és Szécsey István minden részletre kitérő, aprólékos módon mutatja be a járművek tervezésétől majd születésétől a próbafutásokon át a hosszú üzemi tapasztalatokig a villamos-típus eddigi életútját. Például az új járművek a BKV Fehér úti telephelyén futották le az első ezer kilométeres próbaútjukat és csak azután szállították le őket Debrecenbe. A próbamenetek „élesben” a fővárosi villamosvonalakon is folytak. Az akkori 13-as vonalon egész nap járhattak a kék szerelvények, míg az 1-es, 28-as és 37-es útvonalán csak éjszaka. A járművek néha a Nagykörúton is felbukkantak, így a szemfüles érdeklődők láthatták ezeket a járműveket Budapesten is.

A kiadványban azonban más érdekességek is találhatók, például Szentpéteri Tibor iparművész által megálmodott kocsiszekrények a csepeli HÉV-re illetve a nagykörúti villamosokra hogyan néztek volna ki az ő elképzelése szerint.

A kötet megvásárolható A budapesti Deák téri Földalatti múzeumban, és munkaidőben a BKV Zrt. Akácfa utca 15 alatti  székházában.

Kertész Z István

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek