2024. 04. 23. kedd

Béla
1 EUR 394 HUF
1 GBP 456 HUF

Változatok életre, halálra

Csillagok háborúja, holtak szigete és passacaglia november 14-én a Művészetek Házában

A november 14-én este 19 órától kezdődő koncerten a Művészetek Házában igazi csemegével várjuk a zenekedvelőket. Az esten négy olyan mű csendül föl a Miskolci Szimfonikus Zenekar előadásában, melyeknél egy-egy téma földolgozását figyelhetjük meg, teljesen különböző korszakokban élt vagy élő zeneszerzők szemszögéből.

Az élet és a halál harca elevenedik meg Rahmanyinov A holtak szigete című szerzeményében és a kortárs zeneszerző, John Williams Csillagok háborúja szvit című művében, mely utóbbit a közönség az azonos című amerikai kultuszfilmből is ismerhet. A barokk mesterek passacaglia technikáját eleveníti fel Brahms a Változatok egy Haydn témára című művében, valamint a nemzetközi hírű kortárs jazz-zongorista és zeneszerző, Oláh Kálmán, a Passacaglia for Orchestra and Jazz Trio című darabjában. Oláh Kálmán elhangzó művében mesterien ötvözi a jazz és a klasszikus zene elemeit, melynek előadásánál az Oláh Kálmán Trió is közreműködik a koncerten. Vezényel: Kovács László, a zenekar művészeti vezetője.

 

 

Jegyek 1600 Ft-os áron kaphatók a Művészetek Háza jegypénztárában.

 

 

NÉPSZERŰ ZENEI ESTÉK

 

2011. november 14. hétfő 19 óra

Művészetek Háza

 

Johannes Brahms: Változatok egy Haydn-témára, Op. 56a

Oláh Kálmán: Passacaglia for Orchestra & Jazz Trio

Szergej Rahmanyinov: A holtak szigete Op.29.

John Williams: Csillagok háborúja – szvit

Miskolci Szimfonikus Zenekar

Közreműködnek: Oláh Kálmán Trió

Vezényel: Kovács László

Oláh Kálmán

Oláh Kálmán nemzetközi hírű jazz-zongorista mesterien ötvözi a jazz és a klasszikus zene elemeit. 1990-ben alapította meg a Trio Midnightot (Egri János-bőgő, Balázs Elemér-dob), ezt az újító szellemű jazz triót, amely meghozta számára az elismerést, és amelynek köszönhetően rendszeresen fellép nagyhírű jazz fesztiválokon.

Zeneszerzőként első albumának megjelenése óta játssza eredeti darabjait és készít felvételeket. Életműve eddigi jelentős zenekari művei: Concerto for Symphony and Jazz Band, Images (In memoriam Bela Bartok), Passacaglia for Orchestra & Jazz Trio.

2001-ben a Stuttgarti Kamarazenekarral dolgozott a koreai Good International Co. kiadó számára egy különleges zenei keresztezés megvalósításán, amely Bach Goldberg-változatainak és az eredeti Bach-dallamokra épült improvizációknak együttes tolmácsolása. A japán MA recordings lemeztársaságnál megjelent triólemezén (Ellentétek és párhuzamok) a Bach-improvizációkra egy magyar népdalra készült variációsorozat reflektál. A következő trió albuma már az Amerikai Egyesült Államokban jelent meg (Memphis International) két világhírű jazzmuzsikus, Jack DeJohnette és Ron McClure közreműködésével. Ezen az albumon hallható az amerikai Thelonius Monk Jazz Composer’s Competition  díjnyertes kompozíciója – és egyben a lemeze címadó dala – az Always. Számos elismerésben részesült (a teljesség igénye nélkül: Liszt-díj, Szabó Gábor Életműdíj, többszörös eMeRTon díj). 2000 októberétől a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémia jazz tanszékének zongora- és zeneszerzés tanára. 2009 áprilisában az ARTISJUS Magyar Jogvédő Iroda egyesület fődíját, „az év zeneszerzője” díjat kapta meg.

 

Oláh Kálmán: Passacaglia for Orchestra & Jazz Trio

„Úgy gondolom, hogy a klasszikus zene és a jazz legkorábbi formai kapcsolata a klasszikus

zenében gyakran használt variációs formában rejlik, melyben a téma bemutatását követően az

egész kompozíció egy témára illetve annak harmóniamenetére való variáció-sorozatból áll. Ezt a formát a nagy zeneszerzők a barokk zenétől kezdve előszeretettel alkalmazták, és alkalmazzák a mai napig is. A romantikus zeneszerzők nem csak a saját témájukra, hanem más

szerzők témájára is gyakran komponáltak (és olykor improvizáltak is) variációkat. A jazzben

(leszámítva bizonyos free jazz irányzatokat) gyakorlatilag ugyanez történik, csak itt a

„variációk”mindig improvizatívak. A passacaglia, mint barokk zenéből ismert variációs forma, kiváló lehetőséget nyújtott a komolyzenei és jazzes elemek egységes formában való megkomponálásához. A kompozíció tulajdonképpen a megkomponált és az improvizált variációk sorozatából, illetve váltakozásából áll, és ezeket szorosan egymáshoz köti a darabot végig kísérő, mindössze néhány hangból álló ún. passacaglia téma, és annak változatai. ” – Oláh Kálmán

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

A lakás beltéri világítása
A lakás világítótesteinek kiválasztásakor számtalan különféle szempontot kell figyelembe venni, éppen ezért a beltéri lámpák választéka is igen széles…