2024. 04. 20. szombat

Tivadar
1 EUR 395 HUF
1 GBP 462 HUF

Felelőtlen döntés született ma a Rómairól a Fővárosi Közgyűlésen

A Fővárosi Közgyűlés úgy szavazta meg a parti mobilgát nyomvonalát a Római-parton, hogy a parti védmű tervei máig nem nyilvánosak. A parti mobilgát elpusztíthatja Budapest egyik utolsó természetközeli Duna-partját, és semmi sem bizonyítja, hogy biztonságosabb lenne egy Nánási úti–Királyok úti védműnél.

A Greenpeace Magyarország továbbra is mindent meg fog tenni azért, hogy olyan megoldás szülessen a Római-part védelmére, mely egyaránt garantálja a lakosok és az ártéri erdő védelmét, és a döntésbe bevonja az állampolgárokat, valamint minden érintett szakma képviselőjét.

A Fővárosi Közgyűlés képviselői 19 igen, 2 nem, 4 tartózkodás mellett (7-en pedig nem szavaztak) ma azt a nyomvonalat szavazták meg, mely részlegesen elpusztíthatja a Római-part értékes ártéri erdejét. Nem bizonyított továbbá, hogy a parti védmű jobban meg tudná védeni az 55 000 lakost, mint egy Nánási úti–Királyok úti védmű.

A megszavazott mobilgát tervei nem ismertek, sőt még csak nem is véglegesek. Így például sem a költségvetésről, sem a tereprendezés terveiről nem áll rendelkezésre elegendő információ. Csupán a Nánási út–Királyok útja-nyomvonal megvalósíthatósági tanulmánya és a két nyomvonalat összehasonlító tanulmány [1] került nyilvánosságra. A Kortárs Építészeti Központ által szervezett hétfői vitaest során felmerült az is, hogy a tanulmány készítői nem is látták egyszerre a két tervet, csupán adatszolgáltatás alapján dolgoztak. [2]

A Duna-parti és a Nánási út–Királyok útjára tervezett mobilgát nyomvonalait összehasonlító tanulmány továbbá hiányos. Nem tér ki többek között az árvízi biztonság kérdésére, nem tartalmaz kockázatelemzést, nem hasonlítja össze a két nyomvonal esetében szükséges felkészülési időket árvíz esetén, és nem tartalmaz műszaki tervnek minősíthető munkarészt sem. Egy nyilvánosságra került elemző tanulmány szerint [3] az összehasonlító tanulmány alkalmatlan arra, hogy annak alapján lehessen dönteni az elsőrendű védvonal helyéről.

Az összehasonlító tanulmány végkövetkeztetésében kimondja, hogy műszakilag mindkét nyomvonal alkalmas a védmű kialakítására, de a parti védművet javasolja. Ezzel azonban sérti az Óbuda-Békásmegyer Városrendezési és Építési Szabályzatát, [4] és figyelmen kívül hagyja az Európai Unió Vízkeretirányelvét, melyben az áll: amennyiben egy folyó állapotába való beavatkozás esetében műszakilag több alternatíva lehetséges, akkor mindig az ökológiailag kedvezőbb megoldást kell választani. [5] Ilyen formában a projekt nem lehetne jogosult uniós támogatásra sem.

„A Római jövőjéről felelőtlen döntés született ma. A parti mobilgát elpusztíthatja Budapest egyik utolsó természetközeli Duna-partját, és nem bizonyított, hogy a lakókat jobban meg tudná védeni mint egy Nánási úti–Királyok úti gát. A Greenpeace Magyarország épp ezért tovább küzd: mindent megteszünk azért, hogy végül egy olyan árvízvédelmi megoldás szülessen, mely megfelel a műszaki, környezetvédelmi, természetvédelmi, urbanisztikai szempontoknak, és tiszteletben tartja az állampolgárok véleményét is” – nyilatkozta Gadó György Pál, a Greenpeace Magyarország zöldterület-kampányfelelőse.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek